Hej alla!

Vi köpte ett hus där vitvarorna, i prospektet, var inköpa för 2 år sedan. Nu när vi har problem med en vitvara så ser vi att aktuell maskin är äldre och således utanför garantitiden. Hade ej varit utanför garantitiden enligt datum i prospektet bör tilläggas.

Det känns fel detta och kan vi gå vidare med detta? Rätt ska vara rätt såklart.

Fick du kvittona vid tillträde? Du hade då enkelt kunnat se vilka datum som gällde och säga till.

Vilken ersättning efterfrågar du? Det du möjligen skulle kunna ha rätt till är vilken skillnad i pris det gjort när du köpte huset. Och där är det i princip ingen skillnad (om ens någon....)

Hur mycket tid skiljer det sig?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Fick inte relevanta kvittona vid tillträdet. Blev lovad att de skulle komma snarast efter tillträdet men det tog en påminnelse o ett par månader innan de kom.

Ser det som att jag köpte(med huset) en då fullt fungerande maskin med garanti. M t p på åldern på maskinen så ska jag ha kvar garanti enligt datumet i prospektet. Maskinen gick nu då sönder och det visar sig att garantin inte gäller pg a maskinens ålder enligt kvittot(som inte är samma som i prospektet alltså).

Ser det som att jag inte fått fullt värde/funktion på mina vitvaror då deras ålder är utanför garantitiden enligt kvittot men inte enligt prospektet.

Hoppas jag förtydligade

Du kan ju alltid försöka klämma ut säljaren något på ett snyggt och smidigt sätt men räkna inte med det.

Hur stor är avvikelsen i tid? Prospekt kan innehålla fel och är detaljer viktiga bör det kontrolleras. Det finns inget krav på säljaren att lämna över kvitton så säljaren har varit tillmötesgående. Om ni driver detta som dolt fel mot säljaren har ni liten chans att få ut något om det är små belopp jämfört med försäljningsvärdet.

• Gilla
Garpen
  • Laddar…
Ni har exakt noll chans att vinna rättsligt...

Att tänka på är att garantier inte ens alltid gäller för en "andrahandsköpare" utan bara för ursprungliga kunden. Garanti är ett frivilligt åtagande.

Det är också vanligt att vitvaror mm köps långt innan huset är klart och tillträde.

Men, menar du att det fanns ett exakt datum för inköp av maskinerna i prospektet, ovanligt?

Hur var det formulerat, var det specifikt för varje maskin, eller var det baserat på byggnadsår/renoveringsår?

Har ni kommit överens om garanti från något datum eller har vitvaran en garanti som du försöker åberopa, som gått ut pga inköp innan ditt övertagande?
Om det förra så är det ju säljaren som ska fixa problemet o du ska vända dig dit och inte till vitvaruleverantören. Om det senare så nej då är garantin utgången.

Men du har 3 års reklamationsrätt.

R
Nej, reklamation kan bara ursprungsköparen göra.

Förvisso, men inte troligt att en leverantör har den kollen om du kommer med kvitto.

R
Jag svarade bara på vad du skrev, TS har inte reklamationsrätt. Det sprids så mycket felaktigheter kring konsumenträtt att jag brukar rätta när det påstås rena felaktigheter.

Att säljaren eventuellt missar vem som är ursprunglig kund vid kontroll av kvitton är ju inte samma sak som det du skrev, eller hur?

R RoAd skrev:
Jag svarade bara på vad du skrev, TS har inte reklamationsrätt. Det sprids så mycket felaktigheter kring konsumenträtt att jag brukar rätta när det påstås rena felaktigheter.

Att säljaren eventuellt missar vem som är ursprunglig kund vid kontroll av kvitton är ju inte samma sak som det du skrev, eller hur?
Du har rätt i sak.

• Gilla
bearmaniac
  • Laddar…
Tack för era synpunkter. Mäklaren ersätter oss för att minska risken för dålig publicitet verkar det som.

Är man helt fyrkantig så får man läsa på vad gäller övertagande av garanti osv om man ska ta det längre.

Over and out

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.