Hur hade du gjort som köpare när höga radonvärden framkommit vid egen besiktning

• Antal röster
    263
Oklart om det är markradon, från material i huset eller en kombination. Det verkade vara vanlig betonghålsten i yttre källarmurarna, men det var ju relativt vanligt att man använde blåbetong till innerväggar som inte är bärande. Kan inte uteslutas i det här fallet.

Det tar man förstås reda på med gammamätning vid en fördjupad undersökning, där man ofta även använder en "sniffer" för att försöka lokalisera var t ex markradon kan tänkas läcka in i huset. De två jag pratade med tog ca 4000 för en radonundersökning, fanns ytterligare något företag som gjorde det gratis, men dem fick jag inte tag på). En del kommuner har som konstaterats tidigare i tråden gammamätare för utlåning, dock inte denna kommunen.

En Airthings-mätare har jag redan investerat i, det var den jag använde för korttidsmätningen. Nu får den komma till användning någon annanstans istället.

Nu valde jag att inte göra en fördjupad radonundersökning denna gången, utan går vidare i livet :)

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Fel och fel. Men "Radonsug och tätning av läckage i plattan är billiga åtgärder som tar bort all radon" stämmer ju inte om du har blå gasbetong i väggarna
Handhjärta för underbar konstruktiv kritik!

C calleman skrev:
Handhjärta för underbar konstruktiv kritik!
Vissa amatörer är så lättkränkta...

• Gilla
calleman
  • Laddar…
P
Kolla kommunens radonkarta

J Johnsson 56 skrev:
Kan du ta det där en gång till ? Dör det 5 personer om året vid förlossning ? Från 10% till vad ?
1) 5 dödsfall per år dör i samband med förlossning enligt Socialstyrelsen. För egen del är jag inte oroad.
2) Vid 0 radonhalt och 1 paket cigaretter om dagen är det 10% risk att drabbas av lungcancer fram till 75 års ålder. Vid ungefär 600 Bq/m3 har risken fördubblats. Alltså ska man inte röka, framför allt om man bor i radonhus. Även om man slutar röka vid 50 års ålder, minskar risken kraftigt.

J Johnsson 56 skrev:
Alltså. Sannolikheten att statistiken är missvisande är ju enorm med ett tal på 50 om året med en befolkning på 10 miljoner. Hur kan de vara säkra på att de här 50 inte hade fått lungcancer i vilket fall ?
Man har gjort en enorm undersökning, där man har studerat ett stort antal personer som fått lungcancer och en kontrollgrupp som inte fått det. Sen har man undersökt en massa levnadsförhållanden genom åren, bland annat radonhalten i de hus där man bott genom livet - och ibland bett kommunerna mäta i de fall (de flesta) där det inte funnits radonvärden. Sen har man räknat och räknat, kompenserat för diverse andra faktorer och kommit fram till siffrorna. Det finns förstås massvis med felkällor. Man kan också beräkna utifrån gruvarbetare som ibland utsatts för väldigt höga radonvärden och fått lungcancer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.