Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Folk bryr sig väldigt lite. De flesta på visningen provmöblerar i huvudet och funderar över hur de ska tapetsera om. Mäklaren är upptagen med att svara på frågor om det skett många inbrott i området och om den som bott där trivts.
Sen mitt i hela kaoset kom lilla jag med oömma kläder, knäskydd, trappstege och ficklampa. Jag funktionskontrollerade, ryckte och slet i saker, plockade bort slukrister och fronter, lyste och letade, kröp och klättrade. Ingen höjde på ögonbrynen. Någon frågade ibland vad jag sett på t ex vinden eller i krypgrunden. Jag såg en annan person på kanske 30 visningar som var klädd och utrustad som mig.
Man får göra som man vill men för mig var det lätt värt omaket. Hade nog precis som TS haft lätt till irritation efter köpet medans andra kanske väljer att inte kolla så noga och accepterar alla småfel och överaskningar. Tyvärr kan man ju inte både ha kakan och äta den, undersökningsplikten är som många redan påpekat långtgående.
Om fler gjorde på detta sätt skulle många problem undvikas. Många köpare förstår nog inte vilket ansvar det är att köpa ett hus. En möjlighet är också att gå på den vanliga visningen i finkläder och granska ytligt för att komma tillbaka till intressanta objekt och göra din undersökning.

A Autodidak1 skrev:
Inget av yrkena som du varit i kontakt med ger dig möjlighet att pensionera dig vid 45....
Hur vet du vilka yrken jag varit i kontakt med? :thinking:

4500 i timmen är rätt skapligt betalt. Okulärbesiktningen som försäkringsbolaget gjorde sen också var nog ändå med lönsam, han var klar på 30 minuter!

J jimbomas skrev:

4500 i timmen är rätt skapligt betalt. Okulärbesiktningen som försäkringsbolaget gjorde sen också var nog ändå med lönsam, han var klar på 30 minuter!
Du får gärna berätta vilka yrken där man kan pensionera sig vid 45 (i allmänhet). Exceptionellt duktiga människor kan göra det i vilket yrke som helst, men jag är nyfiken på vad jag ska skola om mig till :p

Även om någon skulle debitera 4500 inkl moms/timme hos dig så är det nog inte så attden personen debiterar 2000 timmar/år på den summan...

Hoppas husköpet löser sig så bra som möjligt (y)

Fairlane
J jimbomas skrev:

Besiktningen vid köp av fastighet och vid tecknande av försäkring skiljer sig rätt mycket. Något säker mig att Försäkringsbolaget inte betalar 15000 för den besiktningen för att sen ge mig ett pris på 7000 kr.

J jimbomas skrev:
Anticimex som utförde en besiktning hos oss genom försäkringsbolaget var nog snabbare än så. Han kom väl egentligen bara för att kolla om det fanns golv, väggar och tak.

Besiktningsmannen som var här bara någon månad innan lämnade en hel lista med småfel och risker, allt ifrån vattenrör genom golv, felaktigt uppsatt panel till spindelkokonger i krypgrunden. Han som försäkringsbolaget skickade ut hade bara en eller två saker att anmärka på.

Visst förstår jag att om vi får en ”gratis” besiktning från försäkringsbolaget så kan man inte förvänta sig samma som om man betalar 10.000 för en, men ändå...

Det märkliga är ju att försäkringsbolaget kräver att man gör den där låtsasbesiktningen. Vore det nånting som de lockade med för att få kunder skulle jag förstå det.

Men den som försäkringsbolaget skickar anmärker bara på sådant som bolaget skulle kunna bli skyldigt att ersätta. Det går inte att jämföra med en överlåtelsebesitktning, som inte heller är fulständig.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
P
C Carwen skrev:
Hej,

För en vecka sedan fick vi tillträde till vårt hus. Huset är besiktigat och vi köpte sedan till en genomgång med besiktningsmannen.

Efter tillträdet upptäcker vi småfel titt som tätt. Min undran är vad kan man anmärka på? Om det inte står någonstans att tvättmaskinen läcker så räknar man ju någonstans med att den ska fungera. Vill gärna bolla lite med er andra innan vi kontaktar mäklaren.

1. Ett av elementen går det inte att reglera värmen på. Det är antingen avstängt eller fullt fräs. Liten sak kan tyckas men ohållbart (och dyrt) att bara kunna välja på 15 eller 24 grader.

2. Det rinner vatten ur tvättmaskinen. Säljaren har satt silvertejp på nedre delen av gummiringen men det läcker såklart ändå.

3. Bubbelbadet går inte att få igång. Det blinkar något felmeddelande. Vi har ingen bruksanvisning heller så vi kan lyckas lösa problemet. Äldre modell så det verkar inte heller gå att googla fram.

4. Fuktmätare visar utslag på andra sidan badrumsväggen, alltså i sovrummets sockel av trä. Jag var osäker på fogens skick tidigare men det sa besiktningsmannen bara var ytskiktet. Detta tänker jag att jag ska ringa besiktningsmannen om idag.

Men funderar på det andra... tar tacksamt emot råd, tips och input på hur ni hade gjort.
Mina synpunkter:

Fanns silvertejpen på tvättmaskinen vid visningen/besiktningen? Om inte kan du hävda att säljaren ska åtgärda, dvs betala för en reparation. Det blir antagligen ett ord mot ord samtal du har svårt att vinna.

För badkaret lider jag med dig men tyvärr är nog din enda möjlighet att få en service av yrkesperson som skriftligen säger att badkaret inte fungerat på år... återigen har svårt att se vad DU ska få ut av detta.

Gällande badrummet så verkar det som en säljarbesiktning. Kommer besiktningen även med ett doldafel utfästelse från mäklaren?

I så fall är det viktigt att veta vad som står i besiktningsprotokollet.

Om det inte finns någon anmärkning på badrummet behöver du:
1. Skriftligen anmäla till besiktigaren att det har blivit en vattenskada i badrummet. Säg att undersökning pågår av yrkesperson och du återkommer.

2. Skriftligen informera Säljaren och Försäkringen att du upptäckt en vattenskada och att du hävdar dolt fel. Säg att undersökning pågår av yrkesperson och du återkommer. Det är DITT ansvar att bevisa att felet var dolt, om det finns en säljarbesiktning utan anmärkning på badrummet styrker det DITT argument.

Du måste sedan ta in offerter på att åtgärda felet, förslagsvis åtgärdar du felet också men dokumenterar allt noga. Men facit på felet och kostnaden kan du sen begära ersättning.

Om du vinner BÖR försäkringen bekosta alla reparationer som inte syns i badrummet, dvs fram till tätskiktet men kakel, klinker osv får du bekosta själv.

Utfallet är bara ett exempel, antagligen gör de mer avdrag men DU måste driva ärendet och begära ersättning.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Anticimex som utförde en besiktning hos oss genom försäkringsbolaget var nog snabbare än så. Han kom väl egentligen bara för att kolla om det fanns golv, väggar och tak.

Besiktningsmannen som var här bara någon månad innan lämnade en hel lista med småfel och risker, allt ifrån vattenrör genom golv, felaktigt uppsatt panel till spindelkokonger i krypgrunden. Han som försäkringsbolaget skickade ut hade bara en eller två saker att anmärka på.

Visst förstår jag att om vi får en ”gratis” besiktning från försäkringsbolaget så kan man inte förvänta sig samma som om man betalar 10.000 för en, men ändå...
Samma upplevelse här och samma bolag. Det är som skrivet ovan bara en snabbkoll för försäkringsbolaget. Eftersom jag redan innan gjort en nivå 2 med samma bolag så sa jag det till dem. Folksam sa att vi kunde skippa den då, men Anticimex sa att det är bäst att göra så man inte får problem. Kostade ju inget annat än min förlorade arbetstid men det var väl lika bra att göra det.

A Autodidak1 skrev:
Du får gärna berätta vilka yrken där man kan pensionera sig vid 45 (i allmänhet). Exceptionellt duktiga människor kan göra det i vilket yrke som helst, men jag är nyfiken på vad jag ska skola om mig till :p

Även om någon skulle debitera 4500 inkl moms/timme hos dig så är det nog inte så attden personen debiterar 2000 timmar/år på den summan...

Hoppas husköpet löser sig så bra som möjligt (y)
Egen firma och den debiteringen så blir det en bra inkomst. Men det var mest lite ironiskt, som att tandläkaren käkar hummer till lunch. Men jag tycker faktiskt det är ett sju jäkla högt pris för det jobbet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.