hempularn, vem tror att mäklaren står på köparens "sida", jag tror att lojaliteten i första hand ligger hos uppdragsgivaren :thinking:

Om man ska ha en sådan klausul så borde det vara villkorat så att vitet bara behöver betalas om inga nya fel hittas på besiktningen.

Det hittas alltid detaljer om man vill det. Villkorade avtal är borta av en anledning.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan väl t.ex. stå Ersättning enligt avsnitt 4.4 i avtalet daterat xxx.
För mig är det främmande med dylika "överföringar" mellan privatpersoner, utan att någon vara eller tjänst byter ägare. Skulle det vara fråga om arbete skulle det ju räknas om svart, borde inte ersättningen skattas av mottagaren? Fast det är ingen tjänst som utbyts, återigen, ingenting, man bara ger bort pengar till någon. Tycker det är asskumt.

Kanske kan kalla det "oserösighetsskadestånd".

harry73
En ide kan vara att när säljaren tar upp villkoren, sänka sitt eget bud.
Vill säljaren få extra säkerhet i form av en vite, får det kosta honom något med.

H hempularen skrev:
Hur vanligt är det idag med besiktningsklausuler där en hävning kopplas till en avgift?

En kollega skrev nyligen på för att köpa ett hus. Avtalet innehöll en besiktningsklausul, där det står att han får betala en avgift på 50 000 om de väljer att hoppa av efter besiktningen.

Han hade diskuterat skrivningen med mäklaren, mäklaren påstod att det är "branschstandard" idag, för att få bort oseriösa köpare.

Min kollega valde att skriva på, bla. för att den säljarbesiktning som finns var ovanligt detaljerad. Så han väntar sig inte att hitta något med sin egen besiktning.

Men stämmer mäklarens påstående att det nu är standard med en sådan "hävningsavgift"? Vid en snabb koll på nätet så framgår det att förfarandet är OK i förhållande till "god mäklarsed". Men jag misstänker att detta är "branschstandard", bara hos just den mäklaren.
Rena idiotier i mina öron. Jag hade klart och tydligt meddelat var man kunde göra av både avtalet och objektet ifråga och köpt ett annat hus. Snart är det köparens marknad.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har också råkat ut för detta.

Hade vunnit en budgivning och är på kontraktskrivning.

Allt ser bra ut fram till besiktningsklausulen, klausulen anges som "öppen" men med ungefär följande förbehåll:

1.) Säljaren har rätt att besikta fastigheten mha certifierad besiktningsman, om ytterligare fel (som inte omnämnts i säljbesiktningen) upptäcks äger säljaren rätt att häva kontraktet
2.) En avgift om 40 000 utgår om kontraktet hävs oavsett orsak

Här säger jag stopp, då jag läser in flera saker som är orimliga och även utgör grund för tvist (vilket syftet med öppen klausul ämnar lösa).

Fel i 1.) Att kräva en certifierad besiktningsman är fel, det bör vara upp till köparen vem man tar eventuell hjälp av eller om man anser sig kunna göra det själv. "Om ytterligare fel upptäcks" är också fel då det utgör en grogrund för tvist, tänk exempelvis om säljarens besiktning har någon liten anmärkning på krypgrunden och kräver "vidare teknisk undersökning" och sedan köparens besiktning dömer ut detta som ett allvarligt fel, är det då ett ytterligare fel?
Fel i 2.) Fel tänkt från början...

Säljaren och mäklaren hävdar att detta är branschstandard...

Jag lämnade kontraktsskrivningen... Huset såldes 500 000 under mitt bud månaden efter...

Verkar tyvärr blivit nära standard för mäklare i Täby iaf.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Den typen av villkorade klausuler är inte okej enligt Mäklarsamfundet.
Det finns dessutom ingen generell certifiering av besiktningsmän. Den mäklaren tycks sakna kompetens.

P PurreP skrev:
Jag har också råkat ut för detta.

Hade vunnit en budgivning och är på kontraktskrivning.

Allt ser bra ut fram till besiktningsklausulen, klausulen anges som "öppen" men med ungefär följande förbehåll:

1.) Säljaren har rätt att besikta fastigheten mha certifierad besiktningsman, om ytterligare fel (som inte omnämnts i säljbesiktningen) upptäcks äger säljaren rätt att häva kontraktet
2.) En avgift om 40 000 utgår om kontraktet hävs oavsett orsak

Här säger jag stopp, då jag läser in flera saker som är orimliga och även utgör grund för tvist (vilket syftet med öppen klausul ämnar lösa).

Fel i 1.) Att kräva en certifierad besiktningsman är fel, det bör vara upp till köparen vem man tar eventuell hjälp av eller om man anser sig kunna göra det själv. "Om ytterligare fel upptäcks" är också fel då det utgör en grogrund för tvist, tänk exempelvis om säljarens besiktning har någon liten anmärkning på krypgrunden och kräver "vidare teknisk undersökning" och sedan köparens besiktning dömer ut detta som ett allvarligt fel, är det då ett ytterligare fel?
Fel i 2.) Fel tänkt från början...

Säljaren och mäklaren hävdar att detta är branschstandard...

Jag lämnade kontraktsskrivningen... Huset såldes 500 000 under mitt bud månaden efter...

Verkar tyvärr blivit nära standard för mäklare i Täby iaf.
Kanske var samma firma som kollegan handlar av.

D Daniel 109 skrev:
Den typen av villkorade klausuler är inte okej enligt Mäklarsamfundet.
Det finns dessutom ingen generell certifiering av besiktningsmän. Den mäklaren tycks sakna kompetens.
Han har varit styrelseordförande i Mäklarsamfundet...

:surprised:

Men är det inte så enkelt att man avstår köpet om man tycker att villkoren är oskäliga, och det utan att "grina".
Säljaren måste väl få sätta sina villkor för att sälja sin "grej" lika som köparen måste få välja sina villkor för köp. Stämmer inte dom så blir det ingen affär.

Jo, det ät fullt lagligt att skriva konstiga villkor. Men det finns en anledning till att mäklare inte får medverka till dem.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men är det inte så enkelt att man avstår köpet om man tycker att villkoren är oskäliga, och det utan att "grina".
Säljaren måste väl få sätta sina villkor för att sälja sin "grej" lika som köparen måste få välja sina villkor för köp. Stämmer inte dom så blir det ingen affär.
Jo som sagt, en säljare får begära vilka villkor som helst. Men eftersom mäklaren enligt lag skall vara opartisk, så får mäklaren inte medverka till avtal med villkor som bryter mot god mäklarsed.

Det primära är inte om mäklaren bryter mot villkor som mäklarsamfundet har ställt upp, det är bara en förening för inbördes beundran. Utan det finns en tillsynsmyndighet "fastighetsmäklarinspektionen". En villkorad klausul (bara fel som inte tidigare var kända) är inte OK enligt reglerna där.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.