13 226 läst ·
28 svar
13k läst
28 svar
Köpa föräldrarnas hus
Sida 1 av 2
Det finns ju olika upplägg, men då behövs det lite mer information.
Finns det andra syskon (som isåfall skulle påverkas av en eventuell affär som inte sker till marknadsvärde)?
Har du pengar fria till att köpa deras hus, eller behöver du låna?
Behöver föräldrarna pengar?
Finns det andra syskon (som isåfall skulle påverkas av en eventuell affär som inte sker till marknadsvärde)?
Behöver föräldrarna pengar?
K kindvall skrev:Det finns ju olika upplägg, men då behövs det lite mer information.
Tack för svar. Jag behöver låna isf och ja mina föräldrar vill sälja, de skulle ha sålt i i våras men då kunde de inte p g a att jag behövde någonstans att bo eftersom jag var nyseparerad och nu bor jag här. Jag har en bror också.
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
Min tanke...utöver allt ovan..
hyr av föräldrarna till det dom betalar, om inte banken är på dom såklart..
du betalar ränta på lånen (om dom inte är hur höga som helst)
samt el, vatten försäkring, fastighetavgift....mm....
skattefritt för dina föräldrar till 50000kr, .....
och både du och din bror får del av värdeökningen undertiden...
Frågan är väl vilket upplägg ni tänkt er.
Det enklaste är väl om du köper för vad som är nära marknadspris. Förutsatt att du har kontantinsats och kan få lån. Det är ju bara att kontakta en mäklare så gör de ett skrivuppdrag och ser till att allt blir rätt.
Eller tänker ni någon lösning där du köper till underpris, och brodern ersätts nu eller senare? Beror ju på om föräldrarna har tänkt få ut pengar nu, eller vill lämna över som arv i förskott.
Det enklaste är väl om du köper för vad som är nära marknadspris. Förutsatt att du har kontantinsats och kan få lån. Det är ju bara att kontakta en mäklare så gör de ett skrivuppdrag och ser till att allt blir rätt.
Eller tänker ni någon lösning där du köper till underpris, och brodern ersätts nu eller senare? Beror ju på om föräldrarna har tänkt få ut pengar nu, eller vill lämna över som arv i förskott.
Och föräldrarna skall stå för underhåll menar du?M MagicFingers skrev:Min tanke...utöver allt ovan..
Värdera huset. Diskutera med din bror om vad han tycker. Behöver dina föräldrar hela värdet för huset för att lösa eventuella lån de har på huset och/eller nytt boende?
En variant är att du ger din bror hälften av det som du får köpa huset lägre än värdering och vad ni gemensamt kommer fram till att huset är värt.
T ex ni anser huset är värt 3 miljoner. Dina föräldrar vill ha/behöver 2 och då ger du din bror 500 kkr utöver 2 Mkr till föräldrarna.
Skuldebrev som räknas av från framtida arv funkar också men då tillkommer problem med räntor etc.
Ha allt skriftligt. Jag upprepar! Ha ALLT skriftligt!
En variant är att du ger din bror hälften av det som du får köpa huset lägre än värdering och vad ni gemensamt kommer fram till att huset är värt.
T ex ni anser huset är värt 3 miljoner. Dina föräldrar vill ha/behöver 2 och då ger du din bror 500 kkr utöver 2 Mkr till föräldrarna.
Skuldebrev som räknas av från framtida arv funkar också men då tillkommer problem med räntor etc.
Ha allt skriftligt. Jag upprepar! Ha ALLT skriftligt!
Får du huset i gåva med motprestation som är Max 85% av taxeringsvärdet året innan slipper ni lagfartsavgift, bara 875kr (tror jag), ni övertar då deras ”ingångsvärden” inför framtida försäljning och skatt.
Sen kan ni ge dem mer gåva om ni önskar. Men frikopplar juridiskt.
Men ni åker på mer skatt sen helt enkelt, så det får tas i beaktande
Sen kan ni ge dem mer gåva om ni önskar. Men frikopplar juridiskt.
Men ni åker på mer skatt sen helt enkelt, så det får tas i beaktande
Det behöver inte vara så krångligt att genomföra affären av huset. Jag köpte mina föräldrars hus förra året , och trots att jag har 2 bröder gick det smidigt.
Mina föräldrar ville flytta ur huset då det är alldeles för stort för dom , så dom frågade oss bröder om vi var intresserade att ta över. Endast jag som ville , så mamma och pappa satte ett pris dom kände sig bekväma med och gjorde klart för mina bröder att det inte går att komma i efterhand och diskutera detta. Att jag tjänade på affären förstod alla inblandade , men vi gavs alla en chans att köpa på samma upplägg.
Så samla alla och diskutera igenom det , så löser sig det smidigt.
Mina föräldrar ville flytta ur huset då det är alldeles för stort för dom , så dom frågade oss bröder om vi var intresserade att ta över. Endast jag som ville , så mamma och pappa satte ett pris dom kände sig bekväma med och gjorde klart för mina bröder att det inte går att komma i efterhand och diskutera detta. Att jag tjänade på affären förstod alla inblandade , men vi gavs alla en chans att köpa på samma upplägg.
Jag håller med om att bodelningen måste vara klar först.
Själv köpte jag mina föräldrars hus rakt av efter en värdering av två olika mäklare. Om du har syskon, se till att dom är med på noterna, vår jurist tyckte det var bra att man upprättade ett avtal med dessa så att det inte blir tjafs i framtiden.
Jag lyckades sköta hela affären utan inblandning av mäklare, det är inte alls så svårt som många tror och du sparar mycket pengar.
Själv köpte jag mina föräldrars hus rakt av efter en värdering av två olika mäklare. Om du har syskon, se till att dom är med på noterna, vår jurist tyckte det var bra att man upprättade ett avtal med dessa så att det inte blir tjafs i framtiden.
Jag lyckades sköta hela affären utan inblandning av mäklare, det är inte alls så svårt som många tror och du sparar mycket pengar.
så du betalade full lagfart då? Det går ju undvika genom gåvobrev. Gäller kompensera för ökad skatt framöver baraA aweste00 skrev:Jag håller med om att bodelningen måste vara klar först.
Exakt som vi gjorde.S Simonstahl skrev:Det behöver inte vara så krångligt att genomföra affären av huset. Jag köpte mina föräldrars hus förra året , och trots att jag har 2 bröder gick det smidigt.
Jag har gjort klart för mina syskon att det inte går att klaga i efterhand och dom förstår det. Men det kan kanske vara bra att skriva ett avtal ändå.
Det enda krånglet jag haft var en lite omvänd situation, i våras var jag tvungen att renovera fasaden för 200.000:-, morsan tyckte att hon sålt ett risigt hus och fick dåligt samvete och kom med en större summa i kontanter. Jag sa att jag visste om att renoveringen var förestående när jag köpte huset och ville inte ha pengarna men morsan är envis och det går inte att ifrågasätta hennes beslut när dom väl är fattade. Det slutade med att jag gav mina syskon en tredjedel var och sa inget till morsan.