Byggahus.se

Ungt par med villaplaner

4k läst  17 svar

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!

Vi är ett par på 21 år vardera. Vi håller i stunden på att spara ihop pengar till ett kommande husköp. Vi har en tidsplan på ca 3 år innan sparandet känns "färdigt". Vi har tydliga mål angående kontantinsats, buffert osv. Men har ju som ni förstår inte mycket erfarenhet från husköp och allt som det innebär.

I dagsläget bor vi i villan med mina föräldrar och har en klar och tydlig bild i vad ett hushåll innebär både i arbete och ekonomiskt. Jag är fast anställd som sommelier och flickvännen är fast anställd som personlig assistent., vilket innebär relativt normala löner.

Det som lockar med att äga en villa är att ha nära till naturen/friluftsliv och kunna njuta och vara nära naturen. Vi har två hundar tillsammans som styr stora delar av vardagen och väger förmodligen stor vikt i varför vi är så inställda på villa och INGET annat. Bostadsrätt/radhus finns inte ens med på listan av tänkbara alternativ.

Har ni som läser detta några tips angående allt från ekonomiska tips till husgeråd, ja vad som helst som kan komma till hjälp hos ett ungt och drivet par?
    Något som ni tycker är extra viktigt att tänka på i processen av att köpa/spara till villa?

Tack på förhand för alla svar :)

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Gå på många visningar, det ger en känsla för vad man söker efter och hur prisbilden ser ut (budgivningar etc).
    Är det i Stockholm ni vill bo? Speciella områden som lockar?
    Kommunikation, dagis, skolor och aktiviteter är sånt som kan spela in.

• Laddar…
  3. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Renovera och bygg innan ni blir fler! Renovering med småbarn är sjukt mycket besvärligare än utan.

4. bjolo360
    Medlem Nivå 7
    Hej och välkomna till Byggahus!
    Kul med långsiktigt mål.
    Mitt tips är att ägna tiden åt att läsa på om renovering och byggteknik. Om ni inte köper spillans nytt hus så kommer ni ha en stor fördel av att vara pålästa om ni behöver bygga om t.ex. ett badrum.
    Skillnaden i pris mellan en påläst konsument och en utan nån förkunskap kan bli vääälidgt stor när det kommer till hus och hantverkare.

• Laddar…
  5. S
    Medlem · Nivå 8
    Gör er medvetna om hur ni kommer till lägsta möjliga driftskostnad med de olika kraven ni ställer. Tex genom att från början kalkylera med att installera en bergvärmepump, för både låg driftskostnad, hög komfort och liten egen arbetsinsats. Att ta denna "höga" installationskostnad redan vid inflyttning kan vara extremt lönsamt sett på 10 års sikt Även andra saker som minskar energiförbrukningen är ofta vettigt att göra tex isolera, ventilation osv.

Och som någon nämt ovan, bygg klart innan ni blir fler;)

• Laddar…
  6. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar och bra tips :) Vi har gått på några visningar och kommer fortsätta göra det och självklart mer och mer ju närmare målet vi kommer.

Idag bor vi i Tullinge och gillar läget här. Vi tänker ganska brett och skulle kunna bo både här i Tullinge men även mot Dalarö, Värmdö, Grödinge och mycket mer. Tomten och läget är väl det allra viktigaste och värderar nog det högre än att bo 15 minuter närmare Stockholm stad :)

7. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för ännu ett bra tips :) Vi skulle gärna se oss köpa ett "halvfärdigt" hus där det finns rum för renovering men där det även ska kännas beboeligt från en början.
    Vart finner man rolig läsning som inte är alldeles för facklig angående renovering etc?

8. T
    Medlem Nivå 1
    Tack för ett nyttigt tips Svante :)

Vi har för ett år sedan installerat bergvärme där vi bor nu och har faktiskt haft den diskussionen med mina föräldrar. Det är ju inte svårt att se fördelarna och nyttan ekonomiskt på lång sikt som du nämnde när det gäller bergvärme. Definitivt något man borde se som en bra investering på lång sikt, tack för svaret!

9. B
    Medlem Nivå 11
    När vi letade hus söder om stan så insåg vi att priserna droppar snabbt ju längre bort man kommer. Så, vill ni hitta ett ok hus för ca 2-3 miljoner, titta i Rönninge. Vi hamnade i Huddinge (4-5 milj) mest för att vi inte hade råd med Älvsjö (6-10milj).

Det är mycket pengar att spara ihop till ett hus. Köp något som är lagom slitet, som funkar men behöver renoveras. Då kan ni fixa pö om pö.

10. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Försök effektivisera pendlingen, den äter tid och pengar. En mil med bil kostar verkligen 20-30kr/mil allt inräknat. Kan ni bosätta er så att ni har hyfsat direktgående tåg/buss till era jobb så kan ni spara massor av båda.

Om jag flyttar tillbaks till Stockholm så kommer jag att överväga att skaffa en Brompton som jag trampar till tåget med, och sedan vidare till jobbet från stationen.

11. K
    Medlem · Nivå 8
    Om man får spela djävulens advokat, har ni tänkt över konsekvenser av höjd ränta, arbetslöshet och separation? Jag vill inte vara domedagsprofet, men faktorerna Stockholmstrakten, 21 år gamla och yrken utan högskoleutbildning ringer en del varningsklockor hos mig.

12. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Att agera efter att man kanske separerar låter inte munternt

13. K
    Medlem · Nivå 8
    Nej, givetvis skall man inte planera för att separera, men vid en stor investering måste man beakta de risker som finns. Vid en investering i en bostad skulle jag säga att de tre orsaker jag nämnde är de som får allvarligast konsekvenser. De flesta klarar av en av dem, vid två samtidigt blir det svårt för många, och alla tre samtidigt kan knäcka de flesta.
    Ingen av dem går att påverka helt och hållet, men man kan mitigera genom rimlig belåningsgrad och buffertsparande. Det jag reagerade på var att jag såg flera riskfaktorer.

14. T
    Medlem Nivå 1
    Som svar till #11

Kul med ett mer kritisk svar!
    Vi har faktiskt redan nu när vi kollar runt på hus räknat med höjd ränta på vissa objekt och känner väl att det självklart ska finnas utrymme för eventuell höjd ränta. Det har gett oss en bra tankeställare!

Jag har utbildning inom nationalekonomi (inte fullt utbildad) samt kinesiska. Men hoppade av då jag insåg att jag ville bli sommelier och har utbildat mig inom det. Jobbar nu med något jag som jag verkligen vill fortsätta med och utvecklas inom.

En separation har vi också tänkt på men som du sa så är det svårt att påverka och så som vi är i form av målsättningar och likheter finns det inte ens på världskartan. Men allt kan självklart hända!

Tack för svaret, det gav oss ytterligare perspektiv om synen på räntan och hur pass viktig den kan vara.

15. K
    Medlem · Nivå 8
    Bra att du tog det för vad det var. Jag ville inte vara kritisk mot era livsval, bara ge en tankeställare. Separationer finns ju aldrig på världskartan, men människor utvecklas, i synnerhet i er ålder. Även om det kan ta emot, gör en "vad om"-analys på några olika scenario.

• Laddar…