1 886 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Hur bekymrad ska man bli för fukt i källare?
Hej!
Jag och min sambo funderar på att köpa hus och har hittat ett intressant objekt. Det jag funderar på är följande noteringar i besiktningsprotokollet.
Vind:
”Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket. Vindsluckan är otät.
Träskadeangrepp observerades.
Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket är ett tecken på att vinden har tillfört eller tillför fukt inifrån bostaden. Observera att besiktning av bostadens ventilationssystem inte har ingått i uppdraget.
Träskadeangreppen bedöms inte ha lett till allvarliga skador.
För att komma tillrätta med detta kan fukttillförseln inifrån bostaden behöva minskas. Det kan göras genom att ventilationen i bostaden förbättras samt att eventuella otätheter i vindsbjälklaget (tak- /väggvinklar, taklucka med mera) tätas.”
Källare:
”Puts- och färgsläpp samt mssfärgningar finns på källarväggar.
Puts- och färg som släppt från underlaget invändigt på källarytterväggarna är ett tecken på att
I hallen och i matkällaren noterades en mikrobiell lukt.
På golvet i hallen finns det en plastmatta och i matkällaren finns det en hylla med träskadeangrepp monterad mot källarytterväggen.
Förhöjda fuktvärden uppmättes i hyllan vid besiktningstillfället. Fuktfläckar observerades i taket i matkällaren. Ingen förhöjd fuktighet indikerades mot missfärgningarna vid besiktningstillfället.
Färgsläpp förekommer från golvet i allrummet och det finns träkonstruktioner som är monterade ner mot betonggolvet.”
Parhus från 1921. Dödsbo verkar det som, säljs med friskrivningsklausul och dolda fel-försäkring.
Hur bekymrad bör jag vara? Är omdränering det enda som gäller? Om man inte planerar att inreda källaren som boyta, måste det fortfarande åtgärdas (förutom att slänga ut det mögelangripna)?
Tack på förhand för er hjälp, och sorry för wall of text! /Erika
Jag och min sambo funderar på att köpa hus och har hittat ett intressant objekt. Det jag funderar på är följande noteringar i besiktningsprotokollet.
Vind:
”Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket. Vindsluckan är otät.
Träskadeangrepp observerades.
Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket är ett tecken på att vinden har tillfört eller tillför fukt inifrån bostaden. Observera att besiktning av bostadens ventilationssystem inte har ingått i uppdraget.
Träskadeangreppen bedöms inte ha lett till allvarliga skador.
För att komma tillrätta med detta kan fukttillförseln inifrån bostaden behöva minskas. Det kan göras genom att ventilationen i bostaden förbättras samt att eventuella otätheter i vindsbjälklaget (tak- /väggvinklar, taklucka med mera) tätas.”
Källare:
”Puts- och färgsläpp samt mssfärgningar finns på källarväggar.
Puts- och färg som släppt från underlaget invändigt på källarytterväggarna är ett tecken på att
I hallen och i matkällaren noterades en mikrobiell lukt.
På golvet i hallen finns det en plastmatta och i matkällaren finns det en hylla med träskadeangrepp monterad mot källarytterväggen.
Förhöjda fuktvärden uppmättes i hyllan vid besiktningstillfället. Fuktfläckar observerades i taket i matkällaren. Ingen förhöjd fuktighet indikerades mot missfärgningarna vid besiktningstillfället.
Färgsläpp förekommer från golvet i allrummet och det finns träkonstruktioner som är monterade ner mot betonggolvet.”
Parhus från 1921. Dödsbo verkar det som, säljs med friskrivningsklausul och dolda fel-försäkring.
Hur bekymrad bör jag vara? Är omdränering det enda som gäller? Om man inte planerar att inreda källaren som boyta, måste det fortfarande åtgärdas (förutom att slänga ut det mögelangripna)?
Tack på förhand för er hjälp, och sorry för wall of text! /Erika
Orolig och medveten ska man ju naturligtvis vara. Frågan ni behöver ställa er är om dessa anmärkningar reflekteras i priset ni är villiga att betala både för huset och att åtgärda dom? För att åtgärda dessa tämligen vanliga fel kan man ju göra. Precis som besiktningsprotokollet antyder så läcker det förmodligen varm fuktig luft upp på den kalla vinden. Om så är fallet kan det handla om att täta vindsluckan, titta över så att ventilation fungerar korrekt och eventuellt byta del av underlagstaket. Fukt i källaren kan ju avhjälpas med omdränering men om det inte är tänkt som bostadsyta och inte är fukt av den magnituden att det riskerar grundkonstruktionen, så kan man ju begränsa åtgärderna till att ta bort trä och plast som ligger ann direkt mot betong. Även värme och ventilation i källaren kan vara värt att fundera över så att den relativa luftfuktigheten i källaren håller sig inom rimliga nivåer.
Tack för ett bra svar! Det låter som att jag har tolkat protokollet rätt då. Baserat på bilder så är huset stensatt runt större delen, och tillbyggt ett uterum så en dränering görs nog inte i en handvändning om det krävs dessutom. Vi får se hur det känns på visningen, och om mäklaren har något vettigt att säga i frågan 
Klicka här för att svara