52 713 läst · 103 svar
53k läst
103 svar
Skulle ni sålt till morsan???
Sida 1 av 7
Jag är singel kille på 26 år och ska bygga nytt hus för cirka 1.5mkr, jag har mark.
Jag bor nuvarande i ett hus med 8000kvm så mitt nya hus blir bredvid mitt gamla då jag styckar av marken på mitten.
Mitt nuvarande hus är värderat till 1.8mkr
Morsan ska flytta in i mitt nuvarande hus.
Hon kan inte hyra mitt gamla hus och jag bygger nytt för de skulle kräva att jag har en kontantinsats på 1.3mkr. (Suttit med banken 1h med olika alternativ) så vi utesluter att hon hyr.
Morsan vet inte om hon kan få lån på 1.8mkr.
Hon vantrivs i sin lägenhet på högsta våningen med dåliga höfter och vill över allt annat komma ut på landet.
Både hon och jag vill att hon ska flytta ut hit.
Skulle jag sälja mitt hus till mamma för mindre än vad det är värt så ger jag mer eller mindre bort x antal hundratusen. Jag tycker det känns fel, samtidigt som jag känner mig självisk med den tanken.
Anledningen att jag skriver är för jag vill höra folks åsikter.
Vad hade ni gjort i min position?
Hur mycket i värde sänks huset om man styckar av ~4000kvm tomt?
Fördelar med att sälja billigare:
× Jag får en granne jag inte stör mig på.
× Jag hjälper morsan bort från stan.
× Jag bor nära morsan.
Nackdelar med att sälja billigare:
× Förlorar x antal hundratusen kronor och morsan tjänar x antal hundratusen kronor.
× Mina syskon och jag kommer förmodligen dela lika på morsans hus när hon går bort.
Jag bor nuvarande i ett hus med 8000kvm så mitt nya hus blir bredvid mitt gamla då jag styckar av marken på mitten.
Mitt nuvarande hus är värderat till 1.8mkr
Morsan ska flytta in i mitt nuvarande hus.
Hon kan inte hyra mitt gamla hus och jag bygger nytt för de skulle kräva att jag har en kontantinsats på 1.3mkr. (Suttit med banken 1h med olika alternativ) så vi utesluter att hon hyr.
Morsan vet inte om hon kan få lån på 1.8mkr.
Hon vantrivs i sin lägenhet på högsta våningen med dåliga höfter och vill över allt annat komma ut på landet.
Både hon och jag vill att hon ska flytta ut hit.
Skulle jag sälja mitt hus till mamma för mindre än vad det är värt så ger jag mer eller mindre bort x antal hundratusen. Jag tycker det känns fel, samtidigt som jag känner mig självisk med den tanken.
Anledningen att jag skriver är för jag vill höra folks åsikter.
Vad hade ni gjort i min position?
Hur mycket i värde sänks huset om man styckar av ~4000kvm tomt?
Fördelar med att sälja billigare:
× Jag får en granne jag inte stör mig på.
× Jag hjälper morsan bort från stan.
× Jag bor nära morsan.
Nackdelar med att sälja billigare:
× Förlorar x antal hundratusen kronor och morsan tjänar x antal hundratusen kronor.
× Mina syskon och jag kommer förmodligen dela lika på morsans hus när hon går bort.
Du kan ju sälja en del av huset och äga det tillsammans med din mor.
Det känns som att du vill att din mamma ska ta över ditt gamla hus och det är fint av dig. Har ni tillsammans möjlighet att göra så så tycker jag det låter bra. Men hon ska skriva ett testamente där du ska få skillnaden mellan husets marknadsvärde och vad hon köper huset för den dagen hon går bort. Dina syskon bör också vara inblandade i detta så det inte i framtiden blir en diskussion om vad huset värderades till.
Så kan man inte göra om det inverkar på laglotten. Vill man ha det upplägget skriver man skriver man summan som ett lån.J Johan456 skrev:Det känns som att du vill att din mamma ska ta över ditt gamla hus och det är fint av dig. Har ni tillsammans möjlighet att göra så så tycker jag det låter bra. Men hon ska skriva ett testamente där du ska få skillnaden mellan husets marknadsvärde och vad hon köper huset för den dagen hon går bort. Dina syskon bör också vara inblandade i detta så det inte i framtiden blir en diskussion om vad huset värderades till.
Höftprotes är bra grejer.
Är huset olämpligt om man har lite svårt att röra sig? Enplans, ingen hög entretrappa? Kan ju vara lite svårt bekymmersamt att sköta ett hus - särskilt utvändigt - om man inte är stark o vig. Hur tänker ni kring det, det blir väl inte du som underhåller två hus (ditt och hennes)?
Är huset olämpligt om man har lite svårt att röra sig? Enplans, ingen hög entretrappa? Kan ju vara lite svårt bekymmersamt att sköta ett hus - särskilt utvändigt - om man inte är stark o vig. Hur tänker ni kring det, det blir väl inte du som underhåller två hus (ditt och hennes)?
Det blir ju samma sak om du säljer till underpris.
Ja, det var så jag menade. Du säljer så stor andel som du hade tänkt dig att få betalt för om du sålt till underpris. Du får in samma summa men ger inte upp överskjutande värde.mrmatroy skrev:
Se till att syskonen är med på upplägget så att ingen ser det som att du lurar mamma bara.
Dock "låser jag inne" massa pengar som jag inte kommer kunna få ut förrens morsan går bort.. Men det kanske är en smäll man får ta..D Daniel 109 skrev:
Med alternativet att sälja till underpris ger du bort summan i stället. Det såg du ju uppenbarligen som ett alternativ.