Jag är ensamstående med två barn varannan vecka, och läste igår att vissa (alla, några?) långivare säger att man ska sätta 1 barn om man har två. Låter ju rimligt då man har sina barn hälften av tiden, men vet någon vilka banker som tillämpar det? Det får ju upp lånelöftet lite och jag är halvspekulant på ett hus som ligger ute just nu och skulle passa oss bra.
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Eftersom banker kan ändra den typen av tumregler lite när som helst är det nog inte så bra att förlita sig på hur det var för någon annan för något år sen utan det är nog bäst att du tar upp det själv med varje bank som du diskuterar lån med.

Jag vet ju inte var du bor men många husaffärer går så pass fort att man måste ha ett lånelöfte klart innan man börjar ge bud.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Eftersom banker kan ändra den typen av tumregler lite när som helst är det nog inte så bra att förlita sig på hur det var för någon annan för något år sen utan det är nog bäst att du tar upp det själv med varje bank som du diskuterar lån med.

Jag vet ju inte var du bor men många husaffärer går så pass fort att man måste ha ett lånelöfte klart innan man börjar ge bud.
Tack för svar! Jag får nog ringa och höra med ett par banker imorgon, jag vill inte söka lånelöfte förrän jag är helt säker på att jag fyllt i uppgifterna korrekt. Visningen är senare i veckan så jag hoppas på att fått klart löftet tills dess!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
I Itse skrev:
Jag är ensamstående med två barn varannan vecka, och läste igår att vissa (alla, några?) långivare säger att man ska sätta 1 barn om man har två. Låter ju rimligt då man har sina barn hälften av tiden, men vet någon vilka banker som tillämpar det? Det får ju upp lånelöftet lite och jag är halvspekulant på ett hus som ligger ute just nu och skulle passa oss bra.
SBAB är den enda jag känner till som räknar så. Swedbank t.ex. anger istället specifikt att det är antalet barn man försörjer som räknas, inte hur de bor).

Men är det ett riktigt problem om lånelöftet söks för två barn istället för ett; sänks lånebeloppet så mycket med varje unge?
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
SBAB är den enda jag känner till som räknar så. Swedbank t.ex. anger istället specifikt att det är antalet barn man försörjer som räknas, inte hur de bor).

Men är det ett riktigt problem om lånelöftet söks för två barn istället för ett; sänks lånebeloppet så mycket med varje unge?
Hej! Ringde Swedbank igår med denna fråga, och även de räknar 2 barn varannan vecka som ett. Ja det skiljer 135 000 i lånelöftet beroende på antal barn, så ganska mycket.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Jag har varannanveckasbarn, och jag har summerat ihop dem när jag sökt lån. 2 barn på halvtid = 1 barn på heltid. Har pratat med 2 olika banker och de har accepterat att räkna så, i deras formulär finns inte möjlighet att ange antal barn med decimaler.

Lycka till med husaffären!
 
Vi köpte för mindre än 1 år sedan med länsförsäkringar som bank och dom räknade manuellt då det inte gick stt ha 2,5 barn i hushållet.

Nu vet jag inte hur stor skillnad det gör men tror dom räknar en nettoutgift på ca 3300kr per barn och månad.
 
Tack för era svar! Väntar på svar på bolåneansökan nu, verkar dröja då det är 10 dagar sedan jag skickade ansökan. Min exmake och jag har samma bank och i princip samma inkomst, han fick svar på en vecka. Sååå trist att bara vänta. Håller tummarna så att man på allvar kan börja leta hem sedan :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.