Säljare besiktning ej anmärkt sprickor vi är oroligt om de kommer mer och merJ Johan456 skrev:
W whak skrev:
Hej igen!
Alltså dränering utförd för ca 5 år sedan, för några veckor sen vi såg vatten in i källan sen sprickor i grunden som säljare målat själva och altan så de några fel som ej upptäckte av besiktning
Tyvärr kan inte lägga nån bilder än
Mvh
Om felen är dolda eller inte har inte att göra med om man gjort besiktningen eller inte. Besiktning gör man för att få information om eventuella fel som inte är dolda.Viktor.J skrev:
"Dolda fel" är fel som man inte kunnat se på en besiktning, eller inte skulle sett även om man gjort en besiktning.
har man inte gjort en egen besiktning innan kontraktet så har man ju inte gjort mycket för att utföra sin undersökningsplikt. Att då hävda dold fel är juridiskt mycket svårt vad jag förstått. Så man gör en egen besiktning som köpare, upppstår problem som denna besiktningsman borde sett så Claimar man besiktningsbolaget, om det uppstår problem som dom inte kunde sett och som överstiger 100k att åtgärda, då kan det vara ett dold fel.A andersmc skrev:
Men det beror på hur huset är i övrigt, ålder, skick etc. Ett äldre hus är, som jag förstått det, väldigt svårt att hävda dolt fel då undersökningsplikten på säljare säger i princip ”det är ett gammalt hus så du kan förvänta dig alla möjliga problem, undersöker du inte detta noga så har du inte fullföljt sin plikt och kan inte hävda dolda fel”.
Som du skriver 2 ggr "vad jag förstått", så har du förstått fel och gissar baraViktor.J skrev:
har man inte gjort en egen besiktning innan kontraktet så har man ju inte gjort mycket för att utföra sin undersökningsplikt. Att då hävda dold fel är juridiskt mycket svårt vad jag förstått. Så man gör en egen besiktning som köpare, upppstår problem som denna besiktningsman borde sett så Claimar man besiktningsbolaget, om det uppstår problem som dom inte kunde sett och som överstiger 100k att åtgärda, då kan det vara ett dold fel.
Men det beror på hur huset är i övrigt, ålder, skick etc. Ett äldre hus är, som jag förstått det, väldigt svårt att hävda dolt fel då undersökningsplikten på säljare säger i princip ”det är ett gammalt hus så du kan förvänta dig alla möjliga problem, undersöker du inte detta noga så har du inte fullföljt sin plikt och kan inte hävda dolda fel”.
Dessutom ingen hjälp för TS
Även med min ringa juridiska kunskap så inser jag att det inte är helt enkelt att bevisa alla fyraT TheGame skrev:
kriterier. Speciellt när man inte gjorde en egen besiktning vid köpet. Jag förstår inte riktigt vad det är som jag skrivit som går emot detta.
Men jag blir gärna upplyst, det är ett intressant ämne som är bra att kunna.
Redigerat:
Där har du ju en jättebra förklaring som du tydligen har letat fram. Varför hittar du då på en egen definition?Viktor.J skrev:
Även med min ringa juridiska kunskap så inser jag att det inte är helt enkelt att bevisa alla fyra
kriterier. Speciellt när man inte gjorde en egen besiktning vid köpet. Jag förstår inte riktigt vad det är som jag skrivit som går emot detta.
Men jag blir gärna upplyst, det är ett intressant ämne som är bra att kunna.