14 494 läst ·
36 svar
14k läst
36 svar
Köpt hus utan besiktning
Hej! Jag snabbköpte ett hus en gång av en lite oseriös mäklare (”15.00 kommer x och köper huset om inte ni köper det nu”). Detta var före anbudens tid. Dock var det ”rabatterat” för att det skulle dräneras om, sades det. Det var tydlig fuktskada i ett hörn i källaren. En erfaren äldre släkting tipsade att det kanse bara var en sättning i hörnet. Så visade det sig vara. Jag grävde upp hörnet för hand ner till dräneringen, fann en spricka, tätade den och satte markisoleringsskivor runt hörnet. Så var saken biff, och det var sedermera torrt. Så kan det också vara. Ytterst billig åtgärd som tar en helg, och värt att kolla.
Medlem
· västernorrland
· 7 inlägg
Jag blir lite rädd. Alla hyllor har böjt sig. Det kanske är fuktigt hela tiden/varit fukt länge.A Asso skrev:
Nu är videon uppladdad som du kan titta på!
Nu är videon uppladdad! Och det är röda rummet som jag pratade om.
Källaren har 2 bra rum med fönster samt dusch df tänkte vi använda det mer än bara källare.
Det är stort tomt på 700kvm och för att kommain i huset måste man upp från 3 trappor så ändå en bit från marken.
Kan man liksom bara fixa stoppet i rören istället för att dränera om hela huset eller alternativt dränera bara en sida av huset?
Som flera redan har sagt, ta reda på var fukten kommer innan du gör för stora ingrepp. Kolla så att du har hängrännor som sitter som de ska med fall och fungerar som de ska utan skräp i, sen är det bara att gå vidare och kolla så att stuprören leder vattnet dit de ska. Om det sitter utkastare vid grunden så är det snabbaste och enklaste sättet att sätta avloppsrör i plast för att leda bort vattnet från huset. Inte så snyggt, men effektivt. Leds vattnet ner i dolda rör i marken så kan det vara värt att ta dit en spolbil med kamera så de kan filma och se var rören tar vägen och så att de är rena. Annars är det bra att spola ur dem. Att det verkar vara så koncentrerat till ett hörn tyder snarare att det är problem med stort tillflöde av vatten, exempelvis uppifrån. Ta reda på var inkommande vatten och utgående avlopp finns. Det finns en viss risk att det kan vara det som läcker om de går nära det hörnet, även om markvatten är troligare.
Det första som jag skulle göra invändigt är att riva ur alla plast eller heltäckningsmattor. Har du tur så liger de löst. Om de är limmade och de har släppt/bubblar på vissa ställen så kan det vara ett tecken på förhöjd fuktighet där. Därefter skulle jag tvätta bort möglet och skrapa loss allt löst material i hörnet. Boracol är bra för att döda mögel. Sen är det bara att hålla koll på hörnet under en längre period och i synnerhet i samband med mycket regn. Tänk på att det kan vara lite fördröjning på nederbörden och innan det syns i källaren beroende på vilken väg vattnet letar sig ner.
Upplevs fuktigheten som hög så kan det vara en idé att använda sig av en luftavfuktare som leder ner vattnet i en golvbrunn som en långvarig tillfällig lösning tills orsaken har åtgärdats. den underlättar också att tvätt torkar.
Det första som jag skulle göra invändigt är att riva ur alla plast eller heltäckningsmattor. Har du tur så liger de löst. Om de är limmade och de har släppt/bubblar på vissa ställen så kan det vara ett tecken på förhöjd fuktighet där. Därefter skulle jag tvätta bort möglet och skrapa loss allt löst material i hörnet. Boracol är bra för att döda mögel. Sen är det bara att hålla koll på hörnet under en längre period och i synnerhet i samband med mycket regn. Tänk på att det kan vara lite fördröjning på nederbörden och innan det syns i källaren beroende på vilken väg vattnet letar sig ner.
Upplevs fuktigheten som hög så kan det vara en idé att använda sig av en luftavfuktare som leder ner vattnet i en golvbrunn som en långvarig tillfällig lösning tills orsaken har åtgärdats. den underlättar också att tvätt torkar.
Hej,Kokarn skrev:
För info så kan du spola upp och även filma en befintlig dränering om du känner dig osäker på dräneringens funktion. Så att du kan sova tryggt även vid större regnmängder
Och som många många andra skrivit angående stuprör . ” Väldigt Viktigt” Avled dessa så att vattnet verkligen rinner från huset och inte ner till dränering . Annars vattnar du din källare med vattenmängder som Ingen dränering är byggd för och klarar av vid större regnmängder.
Själv så grävde jag ner 110 mm avloppsrör som avleder allt regnvatten från stuprören till ett dike på tomten.
Tack för info. Kan du lägga en foto så att jag ser hur du har fixat detta. tack
Liten historia. Bodde i mittendelen av ett radhus från 1959. Det rum i källaren som vette ut mot trädgården var lite fuktig i luften, inget genomslag eller mögel men ändå "något". Körde med avfuktare från Ö&B i några år och dränerade sedan själva: Gräva 2.7 meter ner för hand till husfoten, dit med pordrän, platonmatta och makadam ytterst. En massa jobb så det tog ett tag men lukten blev omedelbart bättre. Det jag vill säga är att man kan åtgärda enbart där det är ett problem och det går att göra mycket själv.
Sätt på sånna här rör på dina stuprör så du får iväg vattnet från husgrunden.
Även om de nu går ner i marken så vet du inte vart vattnet tar vägen sen.
Men på detta sätt får du iväg vattnet från husgrunden.
//AA
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Även om de nu går ner i marken så vet du inte vart vattnet tar vägen sen.
Men på detta sätt får du iväg vattnet från husgrunden.
//AA
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden