S Salve skrev:
Hej,

Så jag är mitt uppe i ett husköp, jag hittade ett hus jag väldigt gärna vill ha.
Eftersom husen det senaste har ju alla ökat +30% minst så la jag utgångspriset.

Nu verkar det som att jag kommer vara den enda budgivaren, jag vet att ett bud inte är bindande men hur hade ni gjort? Lägga ett lägre bud istället? Köpslå med säljaren? Om man nu kan lita på Boolis värdering så borde huset gå för ¨10% lägre än mitt lagda utgångspris.

Det är ett hus som kräver mycket renovering så varje tusenlapp man kan spara på köpet kan istället gå till renovering så jag vet inte riktigt hur jag kan eller borde göra.

Tacksam för lite bollplank/rådgivning
Vad är det som gör att säljaren ska gå med på ett bud under utgångspriset?
Utgångspris är just vad det säger "UTGÅNGSPRIS"
Om jag var säljare skulle jag förmodligen avvakta nya köpare om jag inte får utgångspris. Givetvis efter samråd med mäklaren.
Lycka till med husköpet, detta hus eller nästa du hittar.

C
B Bernt Ö97 skrev:
Vad är det som gör att säljaren ska gå med på ett bud under utgångspriset?
Om man vänder på frågan - vad är det som säger att huset kommer att bli sålt till utgångspriset eller mer?
Inte alla som har tid att avvakta ett bättre bud och är priset fel är det inte säkert att det någonsin kommer ett bättre bud.

C cpalm skrev:
Om man vänder på frågan - vad är det som säger att huset kommer att bli sålt till utgångspriset eller mer?
Inte alla som har tid att avvakta ett bättre bud och är priset fel är det inte säkert att det någonsin kommer ett bättre bud.
Självklart kan utgångspriset vara för högt satt men det är alltid säljaren som avgör vem han/hon/de vill sälja till.
Köparen kan inte ta ta ett beslut som säljaren inte accepterar.
Personligen skulle jag avvakta en tid och se om det dyker upp nya intressenter, och förmodligen vara mer förhandlingsbar med ny spekulant, istället för prioritera någon som redan gått in i budgivning för att sedan backa. Betänk att det kan ha funnits presumtiva budgivare som dragit sig ur pga av tidigare lagt bud.

C
B Bernt Ö97 skrev:
Betänk att det kan ha funnits presumtiva budgivare som dragit sig ur pga av tidigare lagt bud.
TS var ju enda budgivaren?

C cpalm skrev:
TS var ju enda budgivaren?
Det kan du inte veta eftersom mäklaren informerar om hur budgivningen ser i det läget man tänker lägga bud.

C
B Bernt Ö97 skrev:
Det kan du inte veta eftersom mäklaren informerar om hur budgivningen ser i det läget man tänker lägga bud.
Du menar att det skulle kunna funnits en annan spekulant som var beredd att betala utgångspriset eller mer men som avstod eftersom TS redan lagt ett bud på utgångspriset? Låter lite långsökt kanske...

Självklart är det säljaren som avgör, men nog förekommer det att objekt säljs under utgångspris. Så det är inget konstigt med att lägga ett skambud. Det konstiga i sammanhanget är om man gör det efter att redan ha bjudit utgångspriset, men nu blev det ju aldrig så i det här fallet.

C cpalm skrev:
Du menar att det skulle kunna funnits en annan spekulant som var beredd att betala utgångspriset eller mer men som avstod eftersom TS redan lagt ett bud på utgångspriset? Låter lite långsökt kanske...

Självklart är det säljaren som avgör, men nog förekommer det att objekt säljs under utgångspris. Så det är inget konstigt med att lägga ett skambud. Det konstiga i sammanhanget är om man gör det efter att redan ha bjudit utgångspriset, men nu blev det ju aldrig så i det här fallet.
Just precis
Det kan ha funnits presumtiva budgivare som var villiga att lägga bud nära utgångspriset. I så fall orsakar TS en skada om han backar från ursprungliga bud.
Det är bara spekulationer från din och min sida och tillför inget i tråden.
Det jag menade var att beskriva ett möjligt skeende om TS backar och sänker sitt bud. Vilket var vad TS frågade efter. TS ville ha rådgivning.
Alla beslut man tar får konsekvenser på något sätt.
TS ska givetvis på egen hans utvärdera möjligheter/risker om han backar eller står fast vid sitt bud. Ibland kan även hög moral ha ett värde.
Bäst att vi avslutar vår interna diskussion här. Den diskussionen var inte vad TS frågade efter.

Lite omvänt. Sonen tittade nyligen på en fyra i Stockholm. Utgångspriset var 7.5 miljoner. De var fyra intressenter. Där en budade 800 tusen över. Så att de andra tre intressenterna inte följde med och budade. Frågan är om han då la sig kanske fyra femhundra tusen för högt.

Det kan väl ha varit liknande för dig. Då andra intressenter inte tyckte det var värt utgångspriset? Utan de var beredda att gå lägre.

S slurppe99 skrev:
Lite omvänt. Sonen tittade nyligen på en fyra i Stockholm. Utgångspriset var 7.5 miljoner. De var fyra intressenter. Där en budade 800 tusen över. Så att de andra tre intressenterna inte följde med och budade. Frågan är om han då la sig kanske fyra femhundra tusen för högt.

Det kan väl ha varit liknande för dig. Då andra intressenter inte tyckte det var värt utgångspriset? Utan de var beredda att gå lägre.
har man snurrar runt i Sthlms bostadsmarknad så ska man nog inte vara orolig att en lägenhet säljs för 10% mer. Man brukar ha någorlunda koll på hur marknaden står sig innan man slänger in ett bud. Jag vet dessutom flera tillfällen här uppe då priserna/budgivning inte skenat. Då sålde inte säljaren ändå.

åter igen, betala det pris ni vill för objektet och skit i andra. Betala varken mer eller mindre för att någon/några andra värdesätter bostaden annorlunda.

Viktor.J Viktor.J skrev:
har man snurrar runt i Sthlms bostadsmarknad så ska man nog inte vara orolig att en lägenhet säljs för 10% mer. Man brukar ha någorlunda koll på hur marknaden står sig innan man slänger in ett bud. Jag vet dessutom flera tillfällen här uppe då priserna/budgivning inte skenat. Då sålde inte säljaren ändå.

åter igen, betala det pris ni vill för objektet och skit i andra. Betala varken mer eller mindre för att någon/några andra värdesätter bostaden annorlunda.
Du inser att TS har börjat undra om hon lämnade för högt bud. Eftersom hon accepterade utgångspriset.

S slurppe99 skrev:
Du inser att TS har börjat undra om hon lämnade för högt bud. Eftersom hon accepterade utgångspriset.
Du inser att jag inte svarade på TS ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.