1 352 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Köp av hus
Om ni båda skall vara lagfarna ägare så måste ni ha med en fullmakt att make A får skriva på i make B:s namn. Prata med mäklaren så löser han/hon det utan problem. Ev lån görs ändå upp med banken i förväg.
Vi sålde nyss vårt radhus med fullmakt av samma skäl, jag var hemma med ungarna och min fru skrev på för oss båda.
Vi sålde nyss vårt radhus med fullmakt av samma skäl, jag var hemma med ungarna och min fru skrev på för oss båda.
hur går en fullmakt till? Något specifikt ramavtal eller muntligt? Känns helt klart enklare att bara åka hela familjen känner jag om man ska behöva krångla till det haha! men våra barn är alldeles för vilda och ena barnet har en sjukdom som gör att barnvakt är uteslutet, känns inte värt att riskera livet på barnet för att köpa ett landställe!zarkov skrev:
Om ni båda skall vara lagfarna ägare så måste ni ha med en fullmakt att make A får skriva på i make B:s namn. Prata med mäklaren så löser han/hon det utan problem. Ev lån görs ändå upp med banken i förväg.
Vi sålde nyss vårt radhus med fullmakt av samma skäl, jag var hemma med ungarna och min fru skrev på för oss båda.
Den skall vara skriftlig men det är bara ett papper som make B (som är hemma med barnen) skriver på att han/hon ger make A tillåtelse att skriva på kontraktet i sitt ställe. Jag har för mig att jag dessutom skulle skicka med en kopia på mitt pass eller körkort.J Josel skrev:hur går en fullmakt till? Något specifikt ramavtal eller muntligt? Känns helt klart enklare att bara åka hela familjen känner jag om man ska behöva krångla till det haha! men våra barn är alldeles för vilda och ena barnet har en sjukdom som gör att barnvakt är uteslutet, känns inte värt att riskera livet på barnet för att köpa ett landställe!![]()
Här finns mer info: https://www.maklarsamfundet.se/nyhe...ller-forsaljning-av-fastighet-och-bostadsratt
Men som sagt, prata med mäklaren så hjälper de till.
Kommer köpet att gå via en mäklare?
OM ja, så kan de ha en lösning där man signerar med Bank-id (gjorde vi nu när vi köpte via BOSthlm), de kan även vara behjälpliga med att ta fram en fullmakt.
Annars får du skriva ut en fullmakt som kan se ut som såhär;
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/fullmakt-vid-kop-eller-forsaljning-av-bostad
OM ja, så kan de ha en lösning där man signerar med Bank-id (gjorde vi nu när vi köpte via BOSthlm), de kan även vara behjälpliga med att ta fram en fullmakt.
Annars får du skriva ut en fullmakt som kan se ut som såhär;
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/fullmakt-vid-kop-eller-forsaljning-av-bostad
Klicka här för att svara