Fairlane
B Byggmil skrev:
Det är sannolikt ett kontraktsbrott att låta bli att förmedla till säljaren att det finns intresserade köpare också.
Det är det garanterat. Däremot är det kanske lite svårare att bevisa. Som säljare ska man verkligen se till att ha på fötterna innan man försöker runda mäklaren man skrivit kontrakt med. Som köpare är det mindre intressant. Där räcker det med att vara överens med säljaren så får säljaren hantera sina saker.

TRJBerg
H HusägareLk skrev:
Jag kan förstå varför säljaren försöker kontakta mäklaren, men varför gör du det? Om du och säljaren redan hittat varann och kommit överrens om pris så är väl mäklarens enda roll att ta betalt av er. Kontrakt kan ni nog hitta någon mall på internet, eller använda någon slags förmedlingstjänst att hjälpa er med. Som Byggmil sade
Därför att:

”Ditt konto är avslutat. Du har valt att avsluta ditt konto hos oss. Vi hoppas säklart att det beror pà att du hittat ditt drömboende. Om inte sà kanske vi ses snart igen?”.

Detta är inget jag gjort med tanke på att jag dessutom har haft konto registrerat hos denna mäklarbyrån i flera år, eftersom jag både köp och sålt med dem.

Purre Purre skrev:
Helt klart lär det vara det men två fel blir inte ett rätt för det.
Menar förstås att man först häver kontraktet med mäklarfirman och sedan tar hjälp av någon annan alternativt upprättar köpehandlingen själva.

Fairlane
B Byggmil skrev:
Menar förstås att man först häver kontraktet med mäklarfirman och sedan tar hjälp av någon annan alternativt upprättar köpehandlingen själva.
Haken är att det inte riktigt löser problemet med att mäklaren har rätt med arvode, beroende på hur förutsättningarna är.

Jag vet flera fall där mäklaren gjort ett bra jobb och sammanfört köpar och säljare. Säljaren säger upp avtalet med mäklaren och säljer sen till köparen som mäklaren hittat. Säljaren tycker att han är listig som blåst mäklaren på provision och halva provinsen får såklart köparen. Säljaren blir inte lika glad när han tvingas betala mäklaren ändå.

I detta specifika fall verkar mäklaren inte ha gjort sitt jobb, vilket ökar säljarens möjligheter, men jag rekommenderar ändå säljaren att vara försiktig. Kontakten mellan köpare och säljare kan ju uppkommit pga en annons på mäklarens hemsida.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Inte bara jag som har svårt att få kontakt med mäklare alltså - börjar nästan bli lite bekymrad. Visar sig säkert att vi letar i samma stad :P

Troligen är bästa sättet här om säljaren kan pressa mäklarföretaget att sätta en annan mäklare på uppdraget. Och sedan när allt är klart bör säljaren anmäla till fastighetsmäklarinspektionen. Och vore jag säljare skulle jag kräva att slippa betala arvode (utom möjligen för själva kontrakstkrivningen).

Spontant känns det som att mäklaren inte vill delge säljaren några köpare. För att själv kunna köpa loss tomten när tiden rinner ut.
Be säljaren säga upp mäklaren för att sedan skriva eget klntrakt med er. Men vänta tills mäklarens rätt.till arvode gått ut. Skriv ett kontrakt själva som hindrar er säljare&köpare att frångå köpet under den tiden.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
D Dal-Mausen skrev:
Men vänta tills mäklarens rätt.till arvode gått ut.
Det där är svårt. Avtalet med en mäklare begränsar inte rätten till arvode i tiden. Säljer du till någon som varit i kontakt med mäklaren om objektet så kan mäklaren ha rätt till arvode under lång tid efter att uppdraget avslutats.

Därför tror jag att lösningen här bör vara att i första hand få den bef. mäklarfirman att fullfälja affären. Alternativt få dem att skriftligten avsäga sig uppdraget och rätt till arvode.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
I I-B skrev:
ng tomten som inte fanns annonsen och mäklaren meddelade att han skulle prata med säljaren sen höra av sig.
Begär ut all data de har om er från mäklarbyrån. Där borde ni få på fötter om kommunikationen kommit fram. Är det en stor mäklarbyrå så är det inte de lokala byrån som hanterar det.

Det här är vad jag tror hänt.

Ni ringde mäklaren som glömde. Kan vara en klantig och usel mäklare, men det kan också ha varit en person som var upptagen med andra saker just då och den tog ändå ert samtal men råkade sedan glömma det.

Gällande olika former av intresseanmälningar online så sköts de dåligt av flera företag. Ofta för man underskattar vad som krävs för att ha en fungerande sådan inkorg och det är lätt hänt att den inte bevakas korrekt. Det är flera saker som kan gå fel när man delar på en sån inkorg, det som kan verka så enkelt i teorin kan få flera fel i praktiken vilket jag har egen erfarenhet av (dock ej som mäklare, men i annat arbete med intresseanmälningar online).

Att kontot sagts upp kan också verka väldigt försumligt, men det är återigen lätt att något IT-relaterat fel eller felhantering sker av någon som inte förstår den negativa kundupplevelse detta skapar hos vissa. Just en sådan sak som att en bokstav är fel och man mailar ut till det kontot och får ett mail som studsar kan man ha satt en regel för att då radera inaktiva konton som systemet tror att detta är.

Jag tror du ska fokusera på att få rätt tomt till rimligt pris och inte låta en mäklare ta din energi. Det är mer som säljande part man kan bli ordentligt irriterad på sin mäklare med rätta, då betalar man ju den för att göra ett jobb och om den inte gör det blir man såklart frustrerad.

• Gilla
I-B
  • Laddar…
P
Purre Purre skrev:
Problemet är nog att säljare skrivit kontrakt med mäklaren. Väljer man att inte använda sig av dom så blir det ett kontraktsbrott med kostnad för det.
Ett avtal med en mäklare är ett köp av en tjänst och då träder konsumenttjänstlagen in och i detta fallet så verkar mäklaren inte ha utfört tjänsten enligt avtal så då borde man kunna utföra affären utan att blanda in mäklaren och bara bestrida mäklarens krav.

Jag gillar konsumenttjänstlagen....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.