11 690 läst ·
21 svar
12k läst
21 svar
Banken bedömer fastighet obeboelig
Jag är lite undrande över det här:
"Huset ligger ute för 3 000 000 och beräknas kunna säljas i renoverat skick för upp mot 8 000 000."
Så fastigheten/tomten utan (beboeligt) hus är värd 3 milj men med hus är värd 8 milj?
Låter ovanligt, kan inte se var i Sverige det kan vara så.
"Huset ligger ute för 3 000 000 och beräknas kunna säljas i renoverat skick för upp mot 8 000 000."
Så fastigheten/tomten utan (beboeligt) hus är värd 3 milj men med hus är värd 8 milj?
Låter ovanligt, kan inte se var i Sverige det kan vara så.
Har du kollat med Landshypotek? De har mig veterligen aldrig kollat på några mäklarbilder. Jag undviker "klassiska" banker då det är hopplöst att behöva jaga dem och hålla koll på räntan hela tiden så de inte smyghöjer och man tvingas "förhandla" om och om igen.
Om ni har 3 mkr för renoveringen borde det inte vara några problem att få låna 85%. Bankernas erfarenhet är nog tyvärr att köpare i er situation bara har en liten del av det som behövs för renoveringen.
Så frågan är nog främst hur mycket av de 3 mkr som ni ska renovera för som ni kan visa för banken?
/Krille
Så frågan är nog främst hur mycket av de 3 mkr som ni ska renovera för som ni kan visa för banken?
/Krille
Jag tror nog objekt i den prisklassen är rätt ovanliga. Om liknande hus i säljs för 8 mkr indikerar det att "bara tomten" kanske är värd 3 mkr. Då kan jag också ha viss förståelse för om banken inte anser huset som beboeligt.C cpalm skrev:
/Krille
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
problemet är ju oftast att det är en drömkalkyl. Lånar de max och skjuter till sin renoveringsbuffert för att köpa så har de inget att renovera för. Får de låna allt och kanske har 3-400k kvar till renovering så försvinner de fort utan att kanske värdet höjs som man fantiserar om......Det kanske krävs en miljon till för att få ett faktiskt värde på 3miljoner som banken anser är "säkert" Inte att de ev kommer en köpare....Då ska resten finansieras av löner enbart vilket många ggr är tungrott och skapar problem. Ska man köpa ett dylikt hus så kanske man ska ha två miljoner sparat och låna lika mycket. Då kanske kalkylen hade varit attraktiv för banken.N NoiseMaker skrev:Alltså jag förstår mig inte på er som kommenterar med "om du inte har råd att lägga mer på huset, hur ska du då ha råd att renovera?".
Det är ju just för att man ska ha mer pengar kvar till renovering som man vill låna ett högre belopp.
"Om du inte har råd att betala 85 kr istället för 70 kr för en hamburgare, hur ska du då ha råd med pommes frites och läsk?"
Klicka här för att svara