Ossian K Olsson
Ossian K Olsson: [citat] Jag tycker ändå ni ska ta in en mäklare som hjälper er med affären. Brukar kosta runt 10000 kr och kan utan tvekan vara värt det för att få det korrekt.
4 svar · 1,3k läst
D
Plupp 233320: [citat] Man bör inte kallställa ett hus med "vintervatten". Har inget med värmeslingan att göra. Har du värmeslingan på men med tryck i inkommande vattenledning har du skapat goda förutsättningar för katastrof om strömmen går... (Eller snarare när den kommer tillbaka...) Man bör alltså stänga av inkommande vatten utanför huset "på frostfritt djup" - oavsett om man har
17 svar · 7,9k läst
O
O: Om man är så osäker på en fastighets skick och på hur man köper hus att man frågar okända människor på ett forum kan man nog se det som att det behövs en egen oberoende besiktning. Att efteråt veta att man valde bort en besiktning kommer kännas väldigt surt om man åker på en stor kostnad som besiktningen skulle ha upptäckt... [citat] Det viktiga är att både besiktningsmannen
67 svar · 5,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Återigen, som jag skrev i inlägg 349, Nu ville @engs att man bara ska mäta aktiv golvyta och räkna bort väggar. Så mina frågor var ställda till engs just av den anledningen å inte hur det räknas idag. Nej, du har fel gällande tjockleken, det är inte 30 cm in från väggen utan bara 15 cm in. Alltså om väggen är tjockare än 30 cm så räknar man bort den extra tjockleken.
360 svar · 104,0k läst
·
P
Peter787: [citat] Visar hur absurt det hela är, eller hur ? Pilspetsar användes väl normalt vid jakt, så det finns säkert hundratusentals pilspetsar i de övre jordlagren överallt i Sverige.
6 svar · 3,2k läst
Fel av Åke
Fel av Åke: [citat] Du har redan svarat på det själv. Ett hus köper man ; i vart fall jag, med en wow-känsla:" Här vill vi bo!" Gå vidare i ert hus-letande.
17 svar · 3,6k läst
·
N
Nalleman64: Har köpt och sålt flera fastigheter och ordnat köpekontrakt och köpebrev själv. Inte varit några problem att få lagfart. Däremot blir det nog precis som flera redan skrivit betydligt krångligare om t.ex. en bank skall blandas in.
5 svar · 822 läst
K
Kriss Marc: [citat] Vad har besiktningsmannen sagt och gjort? Jag ser inte det I texten? Om ni kan få att felet inte fanns när ni köpte huset men upptäcktes i samband med när ni övertog (skriftligt eller inspelat) så är saken biff! Då är det säljarens ansvar!
36 svar · 9,8k läst
S
Småbrukaren: Nu var det ju bara ett påpekande från besiktningsmannen men lite oklart ändå med vilken fackmannamässig kunskap badrummet är renoverat. Jag skulle nog gräva lite djupare där och ställa fler frågor till säljaren. Be om bilder på avlopp, tätskikt, rördragning under renoveringstiden.
3 svar · 948 läst
·
P
Anonymiserad 703452: [citat] Mer att jag inte riktigt vet orsakerna till sättningarna. Är de gamla eller kan nya uppstå. Hur länge håller markarbetet osv. Offerten omfattar stabilisering och lyft. I offerten står det bland annat att det är teknikerna som avgör hur mycket man kan lyfta, skulle man ändå önska mer lyft så måste man skriva under ett dokument där de avsäger sig ev. skador som kan uppkomma
2 svar · 1,4k läst
Fairlane
Fairlane: [citat] Givetvis finns det många andra firmor, jag har själv valt andra. Frågan var vilken firma som mäklaren ska anlita istället istället för besiktning med dolda-fel-försäkring om de tycker Anticimex besiktningsman är för noggrann. Det är väl nästan uteslutande Anticimex som används för det ändamålet? Själv rekommenderar jag också TS att anlita en annan firma och låta
7 svar · 5,4k läst
J
Johansson1234: Som sagt. Jag har pratat med banken nu och jag behöver inte stå med på hans lån. Däremot som pantsättare. Så om saker går riktigt år helvete kan jag förlora en del av mina pengar. Men jag är inte orolig för det. Det är ju en relativt liten summa det handlar om.
25 svar · 2,8k läst
wildeside
wildeside: [citat] Till andra änden!
12 svar · 2,4k läst
P
Anonymiserad 703452: [citat] Du har nog rätt. Första gången vi har chansen på ett hus men givetvis ska den ha allvarliga fel. 😞 Håller med om att inte köpa okontrollerad grund eller vind. Läst att man kan stoppa in en kamera och en fuktmätare via ev. kattglugg. Oavsett dumt att köpa utan att veta. Huset är ju från sent 30-tal. Vilka detaljfrågor syftar du på? Båda husen har besiktningsprotokoll där
2 svar · 1,0k läst
N
Novisen-23: [citat] Jag har läst på ocm dolda fel försäkringar och vet att det finns undantag. Det verkar också som att man kan bli bestraffad för dolda fel som normalt sett borde täckas av försäkringen om man inte gjort en egen besiktning. Badrummet är nytt, och verkar vara i ordning - fått svar från säljaren. Bostaden har enskilt vatten och avlopp som nyligen besiktats och renoverats under
7 svar · 1,3k läst
Felkopplarn
Felkopplarn: Ingår en trädgårdsdammpump(porlande vatten) i husförsäljningen? Vår gick nämligen sönder kort efter husvisningen, men känner samtidigt som att det är lösöre pga den sitter med stickkontakt samt snabbanslutning mot slang och borde därav inte behöva ersättas. Ingen fast installation, så att säga. Togs även in under vintern för att inte frysa sönder, när den stod still.
0 svar · 662 läst
spikplanka
spikplanka: Kan tillägga det att mögel är en funktion av: * Näring (cellulosa) * Värme * Fukt Plocka bort en av faktorerna och möglet upphör.
55 svar · 17,7k läst
·
B
bubble606: [citat] Jag kan förklara hur köp processen fungerar och kostar.
8 svar · 23,1k läst
C
cpalm: [citat] Det där tror jag faktiskt inte på. Kan man vara för ärlig när man gör affärer? Ja, många anser det, och det är troligen inte omöjligt, definitivt så om man t.ex. har för avsikt att undanhålla något. Men vill man ha en reko affär tror jag en köpare bara uppskattar att få de osminkade detaljerna.
113 svar · 26,8k läst
H
hempularen: Men observera att om din köpare ”vinner” ett dol fel mål mot dig. Så finns det inget som säger att du får något från din säljare med försäkring. Det är ett helt nytt mål.
7 svar · 921 läst
H
hempularen: Sedan skulle jag råda dig att vara väldigt ”kall” om detta är det första du tittar på. Det är mycket bättre om man hinner se något tiotal hus eller mer innan man bestämmer sig. Titta även på hus som är för dyra eller på annat sätt ointressanta. Det ger input till vad som är bra/dåligt med hus. Om du köper fritidshus för permanentboende, så bör du även kolla hur vägarna
5 svar · 1,5k läst
Intet
Intet: [citat] Skojar du? Eller är detta bara ett "Nissensfaktum"?
17 svar · 3,5k läst
S
Swedejohn: [citat] Ja, det får man. Ett bud gäller bara tills man drar tillbaka eller ändrar det. Kan även från början eller senare ges en tids limit.
105 svar · 25,4k läst
Lonne
Lonne: [citat] Jag ser många göra just det du beskriver och klara det bra förutsatt att de vägt nuvarande värdering mot en framtida värdering efter renoveringar samt viktat mot dagens marknad, räknar på nuvarande driftskostnader (och ev möjlighet att sänka dem), de har en god disponibel inkomst, är erfarna/lättlärda/kunniga inom hus/renovering/projektering och har ett jäklar driv. Även om
666 svar · 66,7k läst
·
I
InsidersUnited: [citat] Helt klart, bostadsägare liksom bilägare överskattar i princip alltid "marknadsvärdet" på sin egen bostad/bil. Det är ren psykologi och har skrivits flera böcker på detta ämne.
128 svar · 54,8k läst
D
Dloc: [citat] Då sökte jag uppskov med hus 2 som ersättningsbostad, men det går ju ändra årets deklaration retroaktivt så det borde väl inte spela någon roll?
3 svar · 784 läst
J
JohanLun: Får man inte ha sommarställe och hyreserätt?
8 svar · 1,6k läst
SonjaSt
SonjaSt: [citat] hej, ingen fara, tack för svaret!
6 svar · 875 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.