Hej!
Nu kommer jag igen med lite frågor. Jag och min sambo har nu hittat ett hus byggt 1977 som vi ev är intresserade av. Det står också att det är ombyggt 87 men vet inte riktigt vad det innebär?
Så lite yngre än 30 tals huset vi tittade på men med lite ”stugutseende” iaf som vi gillar och en stor fin trädgård
Men kan ni ge tips vad man ska tänka på med hus från den här tiden?
Har inte sett besiktningsprotokoll ännu men förstått att syllarna i 70 tals hus kan vara impregnerade med en del otrevliga ämnen vilket man kan behöva åtgärda?
Vad jag vet om huset är att det är källare och krypgrund. 2 och 3 glas fönster och självdrag som ventilation. Kan man räkna med att ventilationen behöver förbättras då dessa hus är mer täta än äldre?
Nu kommer jag igen med lite frågor. Jag och min sambo har nu hittat ett hus byggt 1977 som vi ev är intresserade av. Det står också att det är ombyggt 87 men vet inte riktigt vad det innebär?
Så lite yngre än 30 tals huset vi tittade på men med lite ”stugutseende” iaf som vi gillar och en stor fin trädgård
Har inte sett besiktningsprotokoll ännu men förstått att syllarna i 70 tals hus kan vara impregnerade med en del otrevliga ämnen vilket man kan behöva åtgärda?
Vad jag vet om huset är att det är källare och krypgrund. 2 och 3 glas fönster och självdrag som ventilation. Kan man räkna med att ventilationen behöver förbättras då dessa hus är mer täta än äldre?
Administrator
· Skåne
· 8 669 inlägg
Känn efter hur det doftar i 70-talshuset, om ni kan känna någon mögeldoft. Det är inte helt ovanligt att man försöker dölja doften med parfym, nybakade bullar och allt vad det är. Våra bekanta var på visning i ett 70-talshus där det var helt nymålat i källaren på ett väldigt utstuderat sätt, men de lyckades ändå inte dölja mögeldoften helt.
Vinden och badrummet kan ni kontrollera sjäva, här står det hur man gör:
https://www.byggahus.se/okategoriserad/besiktiga-badrummet
https://www.byggahus.se/ekonomi/kontrollera-vinden-vid-husvisning
https://www.byggahus.se/okategoriserad/besiktiga-badrummet
https://www.byggahus.se/ekonomi/kontrollera-vinden-vid-husvisning
Tack för tipsenMarlen Eskilsson skrev:
Känn efter hur det doftar i 70-talshuset, om ni kan känna någon mögeldoft. Det är inte helt ovanligt att man försöker dölja doften med parfym, nybakade bullar och allt vad det är. Våra bekanta var på visning i ett 70-talshus där det var helt nymålat i källaren på ett väldigt utstuderat sätt, men de lyckades ändå inte dölja mögeldoften helt.
[länk]
[länk]
En mindre lyckad byggmetod på 70-talet var att man hade gjuten platta på mark som man lade syllarna i direkt kontakt med, varvid fukt går in i syllen så den möglar/ruttnar. Detta kan bli både dyrt och omständigt att åtgärda då resten av huset vilar på syllarna...J Jenskan skrev:Hej!
Min far har en 70-talsvilla och där var det tryckimpregnerat virke som användes som syllar. Dessa ruttnar aldrig, men dessvärre luktar de och lukten sprider sig i väggar och hela boytan. Just syllarna var inga större problem att byta. Det kom en firma som gjorde det inifrån huset.Anders Broman skrev:
Tryckimpregnerat virke var lite av ett mirakel just då, för det kunde ligga i vatten hur länge som helst och inte ruttna. Men medlet som användes (vet inte om det är samma man använder idag?) avgav just en lite frän doft som satte sig överallt.
Tack för svar!
Är det bättre då att det är källare och krypgrund som i detta hus? Eller kan det vara tryckimpregnerade syllar som kommer i markkontakt ändå?
Sen en annan sak, jag tycker inte det ser ut som ett typiskt 70 tals hus men det kanske är färgen och att det är ute på landet som luras bara? Jag googlade mig till nu att från mitten av 70 talet blev det populärt med röda hus med vita knutar vilket kan förklara färgen…. Hade en liten förhoppning annars att det kanske är byggt noggrant och lite som ett äldre hus, med äldre och mer robust trämaterial…
Sen en annan sak, jag tycker inte det ser ut som ett typiskt 70 tals hus men det kanske är färgen och att det är ute på landet som luras bara? Jag googlade mig till nu att från mitten av 70 talet blev det populärt med röda hus med vita knutar vilket kan förklara färgen…. Hade en liten förhoppning annars att det kanske är byggt noggrant och lite som ett äldre hus, med äldre och mer robust trämaterial…
Ja precis det var det vi tyckte, att grunden såg mkt äldre ut och funderade på om det kunde vara ngt som har byggt på ett äldre sätt, eller använt en äldre grund?🤔 Men tror du hela huset kan vara a äldre? 😃Får höra med mäklaren om årtalet verkligen stämmer dåG Glunten49 skrev:
Redigerat:
Det ser iaf ut som förstukvisten och delen längst bak på huset är tillbyggt för det har en annan grund. Kanske är det som är ”ombyggt 1987”?
Såhär ser huset ut framifrån.
Det verkar ha varit väldigt litet från början och vi funderade på varför de byggde så litet hus på 70 talet. Men om det/grunden är äldre så är det kanske en förklaring
Såhär ser huset ut framifrån.
Det verkar ha varit väldigt litet från början och vi funderade på varför de byggde så litet hus på 70 talet. Men om det/grunden är äldre så är det kanske en förklaring
Klicka här för att svara