2 669 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Ta sig ann 1800tals hus eller bygga nytt?
Gör ett tillägg till mig själv; huset är inte "i totalt renoveringsbehov" som jag ser att jag skrev inledande - det finns funktionellt kök och badrum finns på plats, men med 20-30 år på nacken - det är dock saker vi vill se över t.ex. fräschare toalett och badkar, vitvaror - dock inget som man måste göra för att flytta in. Golv är ännu oklart, samma med skick på kallvind och tak. Vi får mer information under veckan förhoppningsvis även besök på plats.H Husdrömmerska skrev:Hej! Behöver råd och inputs på vad vi ska göra med vår husdröm!
Alternativ 1: Vi har fått möjlighet att köpa en 1800tals fastighet i ett kulturreservat (för en ”billig” peng för området). Huset är i totalt renoveringsbehov, oisolerad kallvind, gammal värmepump - mycket som stått orört länge. Från början ett torp som fått tillbygge. Med tanke på att huset befinner sig i ett kulturreservat är det även osäkert på hur/om vi får bygga ut/göra en tillbyggnad - vilket är ett måste för att hela familjen ska få plats (bottenplan idag på ca 90kvd inkl en utbyggnad som tillkom nån gång under 1970-90). Många fina originaldetaljer finns bla kakelugn . Huset är bebott idag så det är inte ett totalt ruckel men långt ifrån standard vi är van med. Stor tomt. Blir orolig för skador och skadedjur och hur mycket som behövs fixas för att få till drömboendet. Vad kostar det egentligen att renovera (utan att förstöra utan i största möjlighet bevara men göra beboligt och bekvämt för en småbarnsfamilj)? Är det någon som gjort en liknande resa? Räcker 2 miljoner om man behöver fixa värme, isolera - renovera badrum osv?
Alternativ 2 är att köpa en tomt i ett nybyggnadsområde - även detta i ett attraktivt läge i vår stad. Där kan vi lägga upp till ca 6 miljoner (allt som allt dvs hus och tomt). Fördel: vi har ingen som helst koll på renovering utöver stort intresse dvs ingen av oss är hantverkare eller har erfarenhet av att renovera. Ett nytt hus typ helentreprenad känns därmed ”enkelt”.
Vad borde vi göra? Jag älskar historia och ”gamla” detaljer inredning osv men kan ju inget om att bygga/renovera. Vi har möjlighet att göra ”vinst” på att rusta upp 1800tals kåken då det är eftertraktat område - men det är så svårt att veta om drömmarna är realistiska - borde vi ta den ”enkla” vägen med nybygge men då bli utan huset med själ?
Har någon liknande erfarenheter? Råd innan vi kastar oss ut?
1800tals Huset ligger i ”närheten” av tomten vi kikar på samt huset vi har idag (ca 30 min till fots) så barnen får gå kvar i samma skola. Det finns ingen annan lågstadieskola i området, på gymnasiet blir det buss.Gammelnörden skrev:
Ungefär samma tid till jobbet. Enda skillnaden blir att barnen inte kan ”gå över gatan” till grannungar. Det äldre huset ligger mer ensligt. Med cykel är det ca 7 min från 1800 huset till området vi bor i idag - så sommartid kanske vi slipper skjutsa kors och tvärs.
Ja, det är svårt och alla får väl sin bild i huvudet utifrån vad man läser. Själv fick jag en rätt splittrad bild med å ena sida höga krav på en uppgradering av boendemiljön och å andra sidan en önskan att bevara. En svår kombo, men du får så klart välja vilka åsikter som du känner passar in med era tankar. 🙂H Husdrömmerska skrev:
Skall väl poängtera att jag själv bor i ett pågående 1800-tals renoveringsprojekt. 🙂
Visst, absolut finns en viss splittran i mig - vi insåg när vi flyttade till vår nyproduktion att det var rätt skönt när småbarnen kunde krypa omkring på golvet utan att riskera komma åt gamla eluttag etc. Nu är ju barnen äldre så behöver jag inte vakta dem på samma sättC cpalm skrev:Ja, det är svårt och alla får väl sin bild i huvudet utifrån vad man läser. Själv fick jag en rätt splittrad bild med å ena sida höga krav på en uppgradering av boendemiljön och å andra sidan en önskan att bevara. En svår kombo, men du får så klart välja vilka åsikter som du känner passar in med era tankar. 🙂
Skall väl poängtera att jag själv bor i ett pågående 1800-tals renoveringsprojekt. 🙂
Men vad spännande! Vad var det som gjorde att det blev just ett 1800tals hus för dig?
Haha ja vi är inte jättelångt från Stockholm så vem vet kanske får göra en sån där flytta hus-resa (tror det var en kvinna i SVTs Husdrömmar som gjorde liknande för någon säsong sedan) 😂D daVinci skrev:
Är född och uppväxt i gamla hus, och något annat har egentligen aldrig varit aktuellt. Men att det är just ett 1800-talshus handlar egentligen bara om att det var det vi hittade som var "rätt". Inte minst sökte vi ett renoveringsobjekt med lite "klass" som samtidigt var fullt beboeligt och inte alltför förvanskat. Så kanske ganska nära ert 1800-talsalternativ faktiskt(?)H Husdrömmerska skrev:
Det är nog ofta en tuff resa för den som inte har ett stort intresse för själva resan, och inte bara målet.
Det är ju så klart ett nybygge också, men fördelen där är att man inte bor och lever sitt liv på en byggarbetsplats.
Redigerat:
Hur nu än gör önskar jag er lycka till.
Att pula med ett gammalt hus tror jag innebär att själva huset och pulandet är ett intresse och att det är roligt att dona.
Inget fel med nya hus, och det finns superfina sådana men området "nybyggen" är inget för mig med vuxna barn osv.
Och, till alla här. Tänk att det går att hålla trevlig ton i en tråd, tack för det.
Att pula med ett gammalt hus tror jag innebär att själva huset och pulandet är ett intresse och att det är roligt att dona.
Inget fel med nya hus, och det finns superfina sådana men området "nybyggen" är inget för mig med vuxna barn osv.
Och, till alla här. Tänk att det går att hålla trevlig ton i en tråd, tack för det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden