1 870 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
Hur fungerar brygglån och måste nan ta det?
Sida 1 av 2
Har letat hus i fem år och äntligen hittat ett som är rätt. Men säljprocessen för det hus vi bor i är otroligt seg, trots att vi gått ner i pris. (Har bott här länge och har låg belåning). Funderar nu på att slå till på det nya huset och skriva kontrakt med inflytt långt fram, och hoppas på att sälja under tiden. Enligt banken kan vi få ett brygglån trots att vi inte har en köpare än, då våra inkomster skulle klara båda lånen under 6 månader och då vi har sparkapital. Stora risken här är ju att man inte sålt efter 6 mån, men brygglånet ska ändå tillbaka. Om jag fattat rätt är brygglånet avsett att täcka kontantinsatsen, stämmer det? Eller kallas hela bolånet brygglån till en början? Hur litet får brygglånet vara? Och måste man ens ta ett brygglån? Om man istället betalar kontantinsatsen kontant, har banken då några åsikter om hur länge man sitter med två hus? Kollar de upp'en efter 6 mån: "Ni har inte sålt, nu får ni betala tillbaka hela bolånet"? Och får man ha två hus (med 2 huslån)?
Om du temporärt behöver låna mer än pantbreven på nya bostaden tilllåter. Blir dock billlgare att maxa lånen på befintlig bostad först.
Brygglånet kan du lösa när du fått handpenningen för din försäljning (om det inte är större än så)
Brygglånet kan du lösa när du fått handpenningen för din försäljning (om det inte är större än så)
Tips att absolut inte göra så. Såvida du inte har snäll förälder som kan backa upp utifall att.F fleurdelac skrev:Har letat hus i fem år och äntligen hittat ett som är rätt. Men säljprocessen för det hus vi bor i är otroligt seg, trots att vi gått ner i pris. (Har bott här länge och har låg belåning). Funderar nu på att slå till på det nya huset och skriva kontrakt med inflytt långt fram, och hoppas på att sälja under tiden. Enligt banken kan vi få ett brygglån trots att vi inte har en köpare än, då våra inkomster skulle klara båda lånen under 6 månader och då vi har sparkapital. Stora risken här är ju att man inte sålt efter 6 mån, men brygglånet ska ändå tillbaka. Om jag fattat rätt är brygglånet avsett att täcka kontantinsatsen, stämmer det? Eller kallas hela bolånet brygglån till en början? Hur litet får brygglånet vara? Och måste man ens ta ett brygglån? Om man istället betalar kontantinsatsen kontant, har banken då några åsikter om hur länge man sitter med två hus? Kollar de upp'en efter 6 mån: "Ni har inte sålt, nu får ni betala tillbaka hela bolånet"? Och får man ha två hus (med 2 huslån)?
Sälj först och när klart köp sen. Ev. hyr något emellan. Så har jag gjort två gånger. Även med småbarn.
Ev. gå ned i pris rejält för att få fart. Även om du gör en halvdålig affär, men har du rätt bra marginal kommer nästa hus att gå upp genom åren.
Spela inte poker med ditt liv och trygghet, iom ditt upplägg!
Har en svägerska som jobbar inom kommun. Hon ser många jobbiga saker, speciellt sedan några år tillbaka. Många har problem med lån och för dyra hus som ibland är för lyxiga, även brygglån som aldrig tar slut. Hon har berättat om nya samhällsklasser i kläm, som hon aldrig sett förut. Flera av dem hade brygglån. Hönshjärnor utan goda marginaler som bolånat mer för att köpa pool, även för att köpa lyxkök - när de har bra beg.kök , flong by bil, hundvalp, husbil, 100 tum TV, Thairesor, Åreresor. och annat.
Brygglån är för övrigt dyra.
Redigerat:
Hade definitivt sålt innan jag köpte om jag var i din sits. Dels är du mer "attraktiv" som köpare om du inte behöver villkora ditt bud och dels så sitter du på en fastighet som inte verkar vara det mest lättsålda objektet. Det finns ju ingen garanti att ditt hus blir sålt inom 6 månader.
Om du säljer först. Sedan är du kung som köpare. Kort tillträde, pengar och smidig.
En släkting fick 1,2milj rätt i fickan efter skatt från en bostadsrättförsäljning. Lägenheten var hyresrätt innan.
Familjen med ett två barn hemma bor nu på en camping tills de hittar ny bostad. Jobbigt, men bara att bita ihop. Som de har hittat och flyttar till om någon månad. Vi andra släktingar har typ tvingat dem till detta för de har svårt att hålla i pengar. Och ja, de var kungar på marknaden, men pengar och kunde flytta in snabbare än andra. De kunde pruta en del för det.
De köpte ett fint mindre hus för 1,1 milj. Husdrömmen uppnådd!
En släkting fick 1,2milj rätt i fickan efter skatt från en bostadsrättförsäljning. Lägenheten var hyresrätt innan.
Familjen med ett två barn hemma bor nu på en camping tills de hittar ny bostad. Jobbigt, men bara att bita ihop. Som de har hittat och flyttar till om någon månad. Vi andra släktingar har typ tvingat dem till detta för de har svårt att hålla i pengar. Och ja, de var kungar på marknaden, men pengar och kunde flytta in snabbare än andra. De kunde pruta en del för det.
De köpte ett fint mindre hus för 1,1 milj. Husdrömmen uppnådd!
Tack snälla för goda råd, varnande exempel och omsorger om mig!
Jag undrar dock fortfarande om någon vet vad som händer om man struntar i att alls ta ett brygglån och istället betalar kontant det man inte får låna inom bolånet? Att man får hög månadskostnad med två huslån förstår jag, men kommer banken att bry sig efter sex månader, om de inte har ett brygglån att inkassera? Kommer de att hötta med fingret och säga ni har för hög månadskostnad, även om.vi klarar det? Får man ha lån på två bostadshus???
Jag undrar dock fortfarande om någon vet vad som händer om man struntar i att alls ta ett brygglån och istället betalar kontant det man inte får låna inom bolånet? Att man får hög månadskostnad med två huslån förstår jag, men kommer banken att bry sig efter sex månader, om de inte har ett brygglån att inkassera? Kommer de att hötta med fingret och säga ni har för hög månadskostnad, även om.vi klarar det? Får man ha lån på två bostadshus???
Ni kommer isf att verka desperata för köpare och det kommer att prutas och sparkas på er. Var kung istället!F fleurdelac skrev:Tack snälla för goda råd, varnande exempel och omsorger om mig!
Mm. Men nu var ju inte frågan om jag ska köpa eller sälja först, utan handlade rätt specifikt om brygglån. Vår intention var att sälja först och sätta oss i hyreslägenhet för att kunna "vara kungar," veta vad vi hade att handla för osv. Men så dök Huset vi vill ha upp. Efter fem års letande är vår kravlista lång: specifikt byggår, specifikt antal rum, specifik tomtareal, specifika utrymmen för våra intressen och för företagande, specifikt läge i kommunen och specifika omgivningar. Om vi inte tar den här chansen kommer det dröja minst fem år tills vi hittar nåt intressant igen, och då kommer vi att vara så gamla så vi inte får lån. Vi har gått ner massor i pris på vårt hus. Så om vi säljer om låt säga 3 månader och sätter oss i hyresrätt då (eftersom Huset är borta) kommer vi att ha sålt när priserna var låga och kommer att få leta hus på en marknad med stigande priser. Vi är så att säga förbi frågan om att sälja eller köpa först. Jag undrade om någon har erfarenhet av att bli jagad av banken för att denne satt med två bostäder med bolån (men inte hade brygglån).L L Jan skrev:
Du kan ha hur många bolån som helst sålänge dina inkomster tillåter det. Det är inte als ovanligt att äga bostäder som man hyr ut eller tex låter studerande barn bo i.F fleurdelac skrev:Mm. Men nu var ju inte frågan om jag ska köpa eller sälja först, utan handlade rätt specifikt om brygglån. Vår intention var att sälja först och sätta oss i hyreslägenhet för att kunna "vara kungar," veta vad vi hade att handla för osv. Men så dök Huset vi vill ha upp. Efter fem års letande är vår kravlista lång: specifikt byggår, specifikt antal rum, specifik tomtareal, specifika utrymmen för våra intressen och för företagande, specifikt läge i kommunen och specifika omgivningar. Om vi inte tar den här chansen kommer det dröja minst fem år tills vi hittar nåt intressant igen, och då kommer vi att vara så gamla så vi inte får lån. Vi har gått ner massor i pris på vårt hus. Så om vi säljer om låt säga 3 månader och sätter oss i hyresrätt då (eftersom Huset är borta) kommer vi att ha sålt när priserna var låga och kommer att få leta hus på en marknad med stigande priser. Vi är så att säga förbi frågan om att sälja eller köpa först. Jag undrade om någon har erfarenhet av att bli jagad av banken för att denne satt med två bostäder med bolån (men inte hade brygglån).
Har ni tänkt på möjligheten att hyra ut erat befintliga boende? På många platser i landet är det lönsamt iallafall när det inte finns stora lån eller eftersatt underhåll på fastigheten.
Tack för svar och tack för tipset! Ja, vi tänker att det kunde vara en utväg, dock lär ju huset bli slitet. Vi var själva inne på tanken att hyra ett hus efter att vi sålt, i väntan på Huset, och det var ganska dåligt utbud av attraktiva alternativ då, så det kanske skulle finnas potentiella hyresgäster... Men då verkar det ju iaf som att man kan ha två hus, fick nämligen höra häromdagen att man inte får ha två belånade året runtbostäder. Men det lät väldigt konstigt, folk hyr ju ut som sagt.J J Vos skrev:Du kan ha hur många bolån som helst sålänge dina inkomster tillåter det. Det är inte als ovanligt att äga bostäder som man hyr ut eller tex låter studerande barn bo i.
Har ni tänkt på möjligheten att hyra ut erat befintliga boende? På många platser i landet är det lönsamt iallafall när det inte finns stora lån eller eftersatt underhåll på fastigheten.

ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 547 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 547 inlägg
När vi flyttade för några år sen var vi i samma sits, mindre hus med låg belåning och pengar på banken att betala handpenningen. Banken bedömde att vi hade råd att äga båda husen och fick därför låna upp till 85% på nya huset trots att vi hade kvar det gamla (det fanns pantbrev som täckte summan vi valde att låna redan, så ingen extra kostnad för det).
Så vi köpte utan brygglån och sålde efteråt. Funkade, men det var ju en lite annorlunda marknad då.
In worst case scenario så får ni inte gamla huset sålt, kommer ligga med större lån än vad ni hade tänkt. Var beredda på det om ni väljer den vägen, antingen får ni hyra ut ett hus en period eller omvärdera flytten i så fall.
Så vi köpte utan brygglån och sålde efteråt. Funkade, men det var ju en lite annorlunda marknad då.
In worst case scenario så får ni inte gamla huset sålt, kommer ligga med större lån än vad ni hade tänkt. Var beredda på det om ni väljer den vägen, antingen får ni hyra ut ett hus en period eller omvärdera flytten i så fall.
Om banken vet att ni är inne på att sälja då blir ni behandlad som kunder som tar detta risk. Om ni kommer in med en marknadsanalys och kalkyl på uthyrning MED tillräcklig vinstmarginal då kan de se er som investerare. Det beror helt på hur ni kommunicerar ärendet. Om ni vill det så är mitt tips att börja med att prata om att ni kan tjäna på att hyra ut och först efteråt berätta att ni behöver köpa ett till (inte ett annat) hus för att bo självF fleurdelac skrev:Tack för svar och tack för tipset! Ja, vi tänker att det kunde vara en utväg, dock lär ju huset bli slitet. Vi var själva inne på tanken att hyra ett hus efter att vi sålt, i väntan på Huset, och det var ganska dåligt utbud av attraktiva alternativ då, så det kanske skulle finnas potentiella hyresgäster... Men då verkar det ju iaf som att man kan ha två hus, fick nämligen höra häromdagen att man inte får ha två belånade året runtbostäder. Men det lät väldigt konstigt, folk hyr ju ut som sagt.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 533 inlägg
Man får ha två helt vanliga bolån samtidigt, utan brygglån, om den utlånande banken tycker det är OK.
Ok, tack! Och vad jag förstår gjorde inte banken kontroller eller låg på er om att ni hade två bostadslån? Min teori är att det blir mer ens egen business om en inte tar brygglån.ullet skrev:
När vi flyttade för några år sen var vi i samma sits, mindre hus med låg belåning och pengar på banken att betala handpenningen. Banken bedömde att vi hade råd att äga båda husen och fick därför låna upp till 85% på nya huset trots att vi hade kvar det gamla (det fanns pantbrev som täckte summan vi valde att låna redan, så ingen extra kostnad för det).
På det hus vi vill köpa finns tyvärr dåligt med pantbrev uttagna eftersom ägarna har bott där sen seklet var ungt, så det blir ju en extra kostnad. Ska ta ett förnyat snack med banken på måndag, de svarade rätt svepande i fredags.

ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 547 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 547 inlägg
Precis, inga vidare kontroller. Jämför det med att köpa ett fritidshus, så länge dom bedömer att ekonomin klarar dom dubbla fastigheterna är det upp till dig självF fleurdelac skrev: