För er som inte tycker att en 27 mm fingerskarvad skiva från Bauhaus är så sexigt men samtidigt får hjärtflimmer när ni hör vad er köksleverantör vill ha för en lite roligare skiva kommer här ett tips. Om ni bor i Sthlm vill säga ;)

Kolla hos träimporten, de ligger i Örnsberg / Aspudden, de har ett ganska bra sortiment och hyggliga priser. Skivorna har ej rundade kanter utan kräver en del slutbearbetning, om man har möjlighet att utföra detta själv kan man spara en del pengar.

www.traimporten.se
 
frasse skrev:
För er som inte tycker att en 27 mm fingerskarvad skiva från Bauhaus är så sexigt men samtidigt får hjärtflimmer när ni hör vad er köksleverantör vill ha för en lite roligare skiva kommer här ett tips. Om ni bor i Sthlm vill säga  ;)

Kolla hos träimporten, de ligger i Örnsberg / Aspudden, de har ett ganska bra sortiment och hyggliga priser. Skivorna har ej rundade kanter utan kräver en del slutbearbetning, om man har möjlighet att utföra detta själv kan man spara en del pengar.

www.traimporten.se
Det där ser bra ut, får stanna till på vägen hem någon dag. Bänkskivan ligger redan på plats, men jag har en Evinrude från tidigt 1900-tal som skall få en plats på väggen. Vad kan då passa bättre än en bit massivt trä att skruva fast den i....!
 
Skall Evinrude'n också vara i köket? :-/
 
Lilla_vargen skrev:
Skall Evinrude'n också vara i köket?  :-/
Jag har tidigare en överenskommelse med frugan om att jag får ställa en välputsad bilmotor i vardagsrummet, som prydnad, men nu tänkte jag mig ersätta denna ide med denna gamla klenod. Lite mer diskret kanske. Motorn är rätt liten och väger bara några kilo. Hur cool som helst faktiskt.....:)
 
Guuu va man ibland får skratta gott härinne ;D
(Jag har kollat vad Evinrude är för nåt - nu vet jag det 8))
 
MathiasS skrev:
Jag har tidigare en överenskommelse med frugan om att jag får ställa en välputsad bilmotor i vardagsrummet, som prydnad
Hur lyckas man få till nåt sånt? Är det så att Mattias har Myggjagare och Elvispolisonger....? ;)
 
Man undrar vad frugan fått som kompensation...... ;D

Man kanske skulle arbeta på att få hänga upp sin gamla Matchless i entrétaket ;)
 
Och jag som får utbrott när min man vill ha upp något som han gjort i slöjden när han var 13.... ;D
Det är nog rätt lindrigt :D
 
jureit skrev:
Satt faktiskt och blev lite nyfiken på vad för motor du skulle ha i rummet? Borde väl vara något snyggt. Så kommer frasse och väcker all avundssjuka till liv med att nämna Matchless!  >:(  Jösses sicken snygg grej! Står en sådan i källaren på jobbet som jag brukar gå ner och dräggla över. Triumphs gamla flinta är ju oxå snygg och för egen del så är jag ju rätt så svag för Guzzis stötstångsproduktion.

Men det var mc-motorer det. Snygga bilmotorer? En VW-boxer med dubbla Weber på höga insug och en stinger är det dräggelfaktor på även i ett motorstöd, men sen? BMW:s gamla 3.0-sexa var snygg... En V8 med dubbla dubbelpumpers osv är rå men snygg..? Nä....

Så förtälj oss MathiasS vad det var för motor som skulle få äran att förgylla vardagsrummet?

Ok. I min ungdom, när jag fortfarande inte var torr bakom öronen och visste bättre - tja för en sisådär tre år sedan - hade jag ett fanatiskt intresse för Saabar....

Det resulterade i pedantskött 9000 Aero, lätt trimmad, som alltid var skinande ren, och dessutom i två reservmotorer som nu tar plats i garaget. Tanken var alltsp att montera ihop och polera upp en av dessa och ha som prydnad. Låter ju lite tokigt såhär i efterhand.


Nu vet jag ju att det är tyska bilar som gäller, avtalet med frugan gäller nog fortfarande, men att komma över en överbliven turbomotor till en S4 Biturbo till ett rimligt pris är inte så lätt.... 8)

Hemligheten i att få godkänt för detta i familjerådet var nog att passa på i ett tidigt stadie i förhållandet.....
 
jureit skrev:
Perfekt till att vispa upp kaffelatten!

Det är ungefär vad den räcker till tror jag - om den mot förmodan skulle starta. En halv hästkraft tillverkad 1939 duger inte till mycket. Det går antagligen fortare att simma...
 
Fan då gör jag allt fel, jag försökte övertala frugan att en Yamaha 4 hk skulle passa på väggen, svaret var kort och gott, NÄ!!
och det var trots att hon var ... ja ni vet.. ruffig i håret. :-[
Jag försökte med att den har ju Lång rigg...
NÄ..
så jag fick ge mig, och intalade mig att kvinnor har smak..
eller så får jag putsa upp min gamla t25 -52 och parkera den i v-rummet
Ha! de skulle va nått! ;D
 
Maskiner ÄR vackra, tyvärr har kanske inte våra bättre hälfter sett ljuset.

Farsan har en riktigt schysst pjäs i källaren, en RollsRoyce rak 8:a som man kan stå och fånstirra på hur länge som helst, mor och sambo har idiotförklarat oss för länge sen. Ljudet av denna skönhet genererar ståpäls på hela kroppen.
 
Som ungkarl hade polaren ett soffbord i form av ett blästerpolerat skjutet motorblock från en Ferrari, på detta hade han monterat en glasskiva och genom glaset stack förgasartrattarn upp! Behöver jag tillägga att han satt klädd i original flamsäker Ferrarioverall och hjälm när han tittade på F1-loppen?

Det täcka könet satte stopp för vidare motorporr i vardagsrummet  :-[

Edit: Herregud, jag sparar in alla kökstillvalen vi gjort: http://tinyurl.com/295nt

Edit: www.boye.org/250gto.mpeg

Nu ska jag sluta nostalgitrippa :-X
/fred
 
Nu hamnade vi nog lite utanför ämnet, vi borde kanske hålla oss under "inredning" istället ;D
 
:-[ ;D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.