C
chitun: Vi är precis i startgroparna att bygga ett modulenthus. Ju mer man tittar desto fler tillval vill man ju ha! Är det någon som vet tillvalspriser på detaljer i köket som spiskåpa, rostfria vitvaror och spotlights under skåp m.m. Vi funderar även på tvättmaskin modell större och lite finare dörrar till samtliga rum. Någon som vet?
0 svar · 741 läst
S
sollentuna: Svensk Byggtjänst på Regeringsgatan (för det är väl den gatan?) har en del kök från ett antal olika leverantörer. Annars kan man lägga en lördag på att gå runt i och titta på ett antal olika köksfirmor som håller till i innerstan (Vasastan-Norrmalm). Det är inte så mycket på varje, men heller inte så långt mellan firmorna. Jag försöker klura ut vad allt heter, men kommer
3 svar · 2,6k läst
B
Bemman: Fick en offert på Arcad (Fjärsåskåpan). Pris: 9,600 kr.
9 svar · 3,8k läst
N
Norre: Regler för badrum är; VT Golv & VT Vägg, inom våtzonerna. (VT = Vatten tät) Taket kan med fördel målas med speciell färg för våtutrymmen. Takets klass skall vara VA, d.v.s Vatten Avvisande
1 svar · 944 läst
G
Gummigum: Hehe, hyfsad = jag skulle itne sitta å läsa i den! De flesta köksfirmor jag pratat med håller faktiskt med om att det är lit eoch idiotiskt placerad och med tanke på alla kraftiga å kompakta nya häftiga ljusskällor som gör sin entree på markanden kunde man ju hoppas att det itne var stenålder på kupan fortfarande. Vi har stått och kollat på dem också och två är definitivt för
15 svar · 2,7k läst
lastkaj
lastkaj: Om säljaren har brustit i sin informationsplikt så har du konsumentköplagen på din sida, det är ett klockrent fall. Bråkiga konsumenter är bra konsumenter!!!! ;D
10 svar · 1,7k läst
F
fhrizzan: När vi räknade på priser för en total uppsättning vitvaror (kyl/frys, häll, ugn, fläkt, micro, diskmaskin, tvätt och tumlare) blev det dyrare på IKEA än hos den lokala handlaren. Detta trots att vi valde "bättre" varor hos den lokala handlaren, bla induktionshäll. Vi trodde det var självklart att IKEA skulle vara billigast, men ack så fel vi hade... Så det är helt klart värt att
0 svar · 2,2k läst
F
fredstu: Det borde räcka med 160 mm rör,vi fick rek. att använda 160mm från fläktkåpa till motor och därefter 200mm rör. Sen har det ju viss betydelse hur rör vägen ser ut,är det rakt eller kurvigt??
5 svar · 3,2k läst
Matti
Matti: det är sant, det är en smaksak och det beror på hur man ser på saken.. ;) Det är ju klart att det inte är så snyggt med sprucken färg etc men är man noga med förarbetet så.. När jag hör pärlspont tänker jag på ett gamalt stockhus med ojämt plankgolv i i köket. Så därför får det gärna vara rustikt... :)
10 svar · 4,4k läst
D
djpa: Gör som eson sa: Ta en hammare eller handslägga och dräm till med KRAFT! Du bör dock checka så de inte sitter på reglad gipsvägg. Då blir det inge bra... har ofrivillig erfarenhet...
3 svar · 651 läst
G
Gummigum: Tja kika på Lidhult och Kungsäter säger jag bara....HTH här i Gbg verkar inte va intresserad av att ens sälja..GRR. Till syvende å sist misstänker jag att ett snickeri klår de flesta köksfirmor med hästlängder. Prisexempel -> vi är på G och byta ut vårt kök och håller på å duellera med köksfirmorna. Två specialbyggda diskbänkar  efter våra mått å önskemål nästan 40
2 svar · 2,6k läst
Matti
Matti: Jag tror inte du får problem med att det blir för varmt om du sitter på nedre laven om du har ventilationen under laven. Du får lite jämnare temperatur men det är ändå mycket svalare vid golvet. Mina föräldrars bastu är enligt samma princip. De har tom också en ventil i taket. den är alltid fastskruvad men vill man snabbt vädra är det bara att öppna... Ett tips när man badar i
4 svar · 1,6k läst
D
David: Nu har vi brutit bort allt och inser att även flytspacklet och gipset på golvet måste bort... sedan skall vi även dra ett nytt duschavlopp också så vi måste delvis bryta upp golvvärmen, spånskivorna och glespanelen för att komma åt stammen. (Det sistnämda betalas tack och lov av köparna för de ville passa på att sätta in en dusch också när vi ändå höll på...) Just nu går
8 svar · 2,1k läst
K
Krasche: Tack för svaren!
4 svar · 2,2k läst
A
angelikaj: Läste om hur man installerar Tylösbastus aggregat. Det står att utluften alltid skall gå tillbaka till där man tar inluften från. I Våran bastu så går utluften direkt ut till kallvinden, antar att det ger kondens. Skall bygga om lite nu i fritidshuset, är det värt att ändra? Bastuspec. säger att det är ok som det är men man tar bara inte vara på den varma luften.
0 svar · 2,9k läst
E
eson: [citat] Tätskiktet/fuktspärren kallas inte gum, utan är  gummibaserad där av att vissa hantverkare kallar det gumma........och jo vissa tillverkare har en primer som är godkänd som fuktspärr på skivmaterial tex höganäs. det blir billigare då efter som du bara behöver "gummit" på golv och i vinklar
7 svar · 2,8k läst
E
eson: Ett våtutrymme med fall är ungefär som en skål med en brunn i botten. Försök att klä den invändigt med stora plattor och ni märker att fallet delvis försvann! Klä den med mosaik och det följer skålens form. Detta gäller även badrum där fallet mot brunn skall vara 1:50 ca. 50cm från brunn och 1:100 i resterande utrymme. Kolla in byggkeramikrådets hemsida eller ring dom om ni har
5 svar · 1,1k läst
E
eson: Jag kan rekomendera ER som planerar att renovera erat badrum att kontakta www.bkr.se dom kan svara på alla frågor angående våtrum Bygg och keramikrådet sätter reglerna för hur ett våtrums arbete skall utföras
17 svar · 6,3k läst
R
rickard1: tack för alla svar ugn kan jag ordna det är bara det att jag vet inte vad det för massa och sånt som ska användas . jag bor tyvärr inte i Stockholm.
5 svar · 1,7k läst
A
AndersG: Å katten. Finns det speciella kakelborrar? Det hade jag ingen aning om. Jag använde en vanlig för betong.
12 svar · 2,8k läst
G
Gummigum: Hej Byggmyran! Oj vad jag känner med dig! Precis så satt vi för en månad sdan men n har vi både ideer och skisser hur det skall se ut å kursen ser mkt mkt säkrare ut! Du skall gå till Ikea - alltså till ett varuhus och få hjälp där, de kan hjälpa Dig å komma över den där väsentliga första besvärliga tröskeln vid design och utseende efter två svettiga timmar var vi väldans
1 svar · 3,6k läst
G
Gummigum: Våra hantverkare varnade här på V-kusten ivrigt för Kvikk-kök. Tydligen så har de ett enormt rykte ( och även i verkligheten) att inte lyckas leverera rätt pryl och i rätt tid av det man beställt i köksväg. Snickaren på Kvikk här på V-kusten hade slutat då han itne längre stod ut med alla kundklagomål trots han inte är skuld till dem. Hu sicken skräckhistoria, hoppas det är
5 svar · 1,1k läst
C
charta77: Fogen skall vara istället för tätskikt, jag kommer inte åt med annat än fog och färg. Men detta kanske duger.
2 svar · 2,7k läst
A
AndersG: Vi har släta björkluckor från Puustelli [bild]
3 svar · 3,5k läst
M
Midas: Vi har både badkar och dusch i badrummet. Vi kommer att försöka hitta en mindre platta som passar ihop med kaklet
4 svar · 2,3k läst
A
annawb: Det låter ju inte alls dumt. Jag måste höra med hantverkaren som ska fixa vårt badrum, han jobbar via Ä-hus och köper in sitt kakel från Svenska Kakel. Vi ska ha glasmosaik på golvet i badrummet. :) Och ja, vi ska bygga i Åstorp utanför Helsingborg.
2 svar · 2,3k läst
B
byggimpert: "Smart trådbackar" känner jag tyvärr inte till men man kan väl köpa skåpinredning från i princip vilken köksleverantör som helst, och alla har ju några mm skillnad hit eller dit för att man inte ska kunna byta mellan leverantörerna hur som helst ::) så kolla runt tills du hittar ett mått som passar dina befintliga skåp. //Christina.
1 svar · 4,2k läst
M
mmed: Lite sent med råd nu, men jag gjorde en liknande inklädnad för några år sedan. Ersatte helt enkelt den vanliga emaljerade badkarsfronten med en hemsnickrad variant i vanlig limträskiva i furu. Oljade in alltihop ordentligt och lackade sedan med båtlack tre varv. Badrummet är i övrigt helkaklat och med golvvärme året runt. Har fungerat alldeles utmärkt i 6 år nu. Inga tecken på
6 svar · 2,7k läst
K
Kicksan: Hej ! Det här bra tipset fick jag av Jureit , begär en offert från http://www.janneskoktvatt.com/ Du specar vad du vill ha och efter ca 1 vecka fick iallafall jag svar med mycket bra priser. Vi frågade på Siemens varor. Nu köpte vi av huslev. ändå för vi lyckades pruta på en annan del och vi ville slippa installera varorna själva, tex hällen i bänkskivan. Lycka till ! mvh Kicki
4 svar · 745 läst
MathiasS
MathiasS: 2. Ditt golv skall ha en böjstyvhet motsvarande 22spån på cc30. Mao behöver du komplettera med gips.
1 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.