Hej,

Bor i ett hus från -71. Har tänkt förnya duschutrymmet med nya våtrumsmattor på golv och väggar. Har talat med mattläggaren, varav jag nu blivit förvirrad.

Det är gips på väggarna, och våtrumsmatta. Däremellan finns någon form av asfalt, och denna syns igenom samt i skarv. Hade tänkt riva ner mattan och låta mattläggaren sätta ny, men han sade att det är svårt att få bort asfalten, och är det någon kvar så blir det inte bra resultat, den kommer att synas igenom inom några år. Han rekommenderade att ovanpå alltihop nu sätta renoveringsgips och sen skulle han spackla och sätta våtrumsmatta.

Sen är det ett golv med en försänkning (typ trappsteg) på ca 4 cm så att duschutrymmet är försänkt. Detta tyckte han inte heller var bra, utan ville att vi skulle lägga spånskiva och sen skulle han spackla och göra fall. Det skulle bli mest lättstädat.

Nu har jag kollat detta med min f d som tänkt hjälpa till, han säger absolut ingen spånskiva på betonggolv. Så golvet gör vi nog inget annat åt än sliter väck gamla mattan och lägger ny. Men undrar lite om golvgips och betong. Däremot behöver golvet ju inte ändras, bara få ny matta.

Vad som gör mig förvirrad är att jag efter sökning i forumet och diverse läsning, förstått att man aldrig ska ha 2 täta skikt, och om vi slår renoveringsgips ovanpå våtrumsmattan som sitter där, och sen lägger ny ovanpå gipsen, så blir det ju 2 täta skikt???

Hur ska man göra? Ge gärna konkreta råd om tillväga gångssätt också, det är väl antagligen svårt att få bort mattor också, hur gör man bäst?

mvh
Ann-Lis

Var du glad för försänkningen som ger maximalt fall! Två gånger har jag haft golvläggare inne som påstått att en vanlig lutning ger tillräckligt fall men det har aldrig funkat! Men jag misstänker att mattläggaren tycker det är jobbigare med att lägga matta med försänkning.

Hej igen,

Nej det är precis vad jag läst här i forumet (konstigt bara att inte mattläggaren visste bättre). Ej två täta lager, så det blir väl bäst att slita bort mattan, (vet nån hur det går lättast?) och sen sätta renoveringsgipsen på den gamla gipsen med asfaltsresterna på. Sen ska det väl förhoppningsvis bli bra. Mattläggaren får klara av att lägga golvet med försänkning, det har dugt hittills, och varför ändra?

// Ann-Lis

Du kanske ska kolla att mattläggaren är specialicerad på våtrum ... ;)

Självklart ska gamla mattan ner innan man sätter gips (vilket är ett bra förslag).

Spånskiva mellan betong och en spackling? Även jag undrar vad detta är för snubbe? Jobbar han normalt som salladsplockare?

Insisterar han att göra enligt ovan så sätt ihop en liten skrivelse om att han tar konstruktionsansvar på 10 år på de lösningar han föreslår. Det brukar få de flesta att dra åt sig öronen om de är osäkra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.