Kök
frasse: Kommer inte det att se lite konstigt ut med en lutande ytterkant? Om du har kaklat badrum så har du ju lodräta referenslinjer överallt (fogarna) så då ser man förmodligen avvikelsen ganska tydligt. En variant kan ju vara att inte kila, bygg glasväggen så rak/lodrät du kan och ta upp avvikelsen där glasväggen möter badrumsväggen. Jag tror inte att en 10 mm skillnad syns så mycket i
M@ZE: Vi har valt vägghängda toaletter till vårt nya hus, dels är det 1000ggr snyggare (2004 talet nu) hehe, och dels lätt och städa .. det var ett krav från frugan !
fredrika: Ett litet tips! Gå in och sök på "gas herd" på någon söksida, och ni kommer att se att priserna på gas spisar är ½ i Tyskland VS dom Svenska priserna!
Mady: hur stor yta bör man räkna till en bastu? Vi behöver ingen stor värsting men en alldeles normal familje variant. Vad skall man räkna för kostnad?
MathiasS: Sophia, på väggarna är konstruktionen en annan än på golvet. Jag kan nu inte riktigt minnas exakt, men på väggen skall du ha en böjstyvhet som motsvarar dubbelgips på cc60 har jag för mig (kan vara cc30 också). På väggen använder du vanligt gips (om du skall använda gips). På golvet använder du golvgips. Att lägga golvvärmerören i glespanel (brädor, 21x120 ungefär) är ett
hajof70: Någon som har en uppfattning om vad man borde få i ersättning för ett vattenskadat badrum från sent sextiotal med badkar/dusch? Tackar Fasting65 för ett numera torrt badrum! :D
millface: Jag tog nog i lite i överkant. Badrummets golvyta är ca 10m2...
Charisma: Vi är snart klara med renoveringen och vi har precis som du ritat om och om och om... många gånger! Till en början så hade vi våra drömmar, eller JAG hade det, sambon hade inte drömt om så värst många kök ;) ! Det skulle vara hörnspis med kåpa, köksö, separat matplats i anslutande rum, stoort, många skåp och lådor, kokbokshylla, vinhylla, etc etc. Men efter fler och fler
jeal: Superbra! Tack! Det blir en franke med måtten 34x40 cm. 750:- ink moms. ;D fasen vad glad jag blev nu!
Mady: lite gammalt så ni kanske redan är klara... Vi har dubbla och har planer att riva ut det. Det används inte riktigt tycker jag. Hur ofta behövs det, funkar faktikst att vara två som borastar tänderna i ett vanligt. Skulle jag vara du skulle jag satsa på bra förvaring i badrummet i stället. Dubbla handfat är snyggt men onödigt dyrt för lite nytta.
zaladin: Ja, självklart. Jag tillhör de som tror att de flesta svartjobb är ganska olönsamma om man väger in alla faktorer, förutom att det är omoraliskt... Men det är en annan diskussion!
koko: Vi har precis köpt hus och sålt lägenhet. Vi hade tur med huset, för fasadfärgen är gräslig, det är nydränerat, men inte färdigt (ska bara läggas igen, och grus och allt finns), det finns ingen farstubro och köksgolvet (furuplank) var lackat med grått pigment i = det som var slitet syntes väldigt väl. Allt detta skrämde nog bort ganska många spekulanter, och det var svårt att
Evka: Jag kan bara hålla med om att det gäller att ligga på ordentligt vad gäller tillval. Vi fick reda på en hel del genom montörerna, säljaren var helt hopplös när det gällde tillvalen. Vi har byggt enplanshus och satt in en lucka och stege i hallen för att komma åt vindsutrymmet. Det tillvalet fanns inte enligt säljaren men var inget problem enligt montörerna.... Vi har också nu i
gluecifer: Kan du inte ställa in en extra värmefläkt/element också?? Borde ju hjälpa till en del.
koko: Premiärfråga för mig. :) Flyttar in i vårt självlysande turkosa hus om 3 veckor, och ska renovera badrummet (bl a). Funderar på Casper Zita och undrar också över ljudnivån? Vet inte heller vad det är för skillnad mellan massagestrålar och jetstrålar? // Kristina
Benno_: Rostfritt innehåller ju en del nickel vilket inte aluminium gör. Nickelallergi är normalt en "kontaktallergi" och då behöver man förmodligen luta sig med bar hud mot kylskåpet under en längre stund om man inte är hyperallergisk mot nickel. Jag har inte hört att någon skulle vara allergisk mot t.ex. diskbänkar.
Immobil: Här kan du hitta en del svar på dina frågor: http://www.woodworkerssource.net/Merchant3/merchant.mv?Screen=CTGY&Store_Code=WS&Category_Code=Iroko ;)
Pilbyggaren: Kan du inte ta dit en annan firma som får kolla på det. Den första firman har nått sin kompetensgräns, låter det som. Man brukar ju kunna få hantverkare att titta på jobbet och ge ett pris. Sedan är ju frågan vem som ska betala, kanske den första firman???
Sweli: Här är några bilder på röd kakel. [center] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [/center]
AndersG: "Var för priser i euro?" Använder bara kronor d jag råkar vara i Sverige ;)
MathiasS: [citat] Det man skall tänka på med fläkt på taket är att den låter. Utomhus. Sitter du inte själv ute kanske dina grannar gör det. Om valmöjlighet finns, tänk på att placera fläkten på rätt takhalva. Tystast är förstås vindsfläkten, både för husägaren själv och för grannarna.
Benno_: Har "förmånen" av att använda Gorenje spis och kylskåp. Slutsatsen är att jag inte skulle vilja ha dem i mitt eget kök. Spisen: Vreden är graderade till 3(!) och sitter i "fel" ordning. Plattorna har en förmåga att rosta, vilket jag aldrig upplevt på andra spisar. En av lampplupparna trillade plötsligt ned på golvet. Förmodligen har jag inte hunnit upptäcka alla "finesser" spisen
Henask: tror nog att det mest lämpliga badkaret för Dig vore att gjuta ett samtidigt som du gjuter plattan. Det vore ju synd om det sprack när du satte dig i det. Men glöm isåfall inte extra mycket makadam under samt mycket,mycket extra armering....bubblerna tror jag du kan fixa ljudlöst om jag känner dig rätt... ;D
charta77: Ja, vad gör man i badrumstaket egentligen. Nu kommer vi i framtiden att inreda vinden. Det finns idag ingen fuktspärr i huset. Börjar fundera litegrann på vad som händer när vindsinredning och isolering är klar och det inte finns någon fuktspärr, då särskilt i badrumstaket. I väggarna är det kutterspån, i tak och golv så tror jag att det är stenull. Är det något att bekymra sig