Vart får man tag i snygga tallrikar? IKEA är ju inget att tänka på eftersom det är så kass kvalité, och det enda jag kan komma på annars är Duka. Någon som vet något annat ställe som har lite annorlunda grejor....gärna i nån form som inte är rund. Oval, fyrkantig, trekantig?
Gärna nån butik som finns runt Malmö-trakten...det blir så dyrt att åka till Stockholm för att köpa tallrikar.....

Hemmakatten
Känner tyvärr inte till butiker i Malmö, men Designtorget finns där vet jag. En annan butik som jag just upptäckt är Moko, en finsk butik som finns i Sthlm. De har mycket lite annorlunda glas o porslin till rimliga priser. Pröva o ring dit,08-214440, o se om de inte säljer sina produkter i någon annan butik i Malmö.
Höganäs har ju en del tallrikar o annat i udda former. Åhlens skall man inte förakta, de har på sista åren blivit riktigt duktiga på textilier o glas o porslin o har en hel del snyggt (och hållbart) till bra priser.

Mateus tycker jag har jättefint porslin, snygga färger som går att kombinera och varierade former, säljs dessutom på många ställen i landet.

//Christina.

http://www.mateus.se/

byggimpert skrev:
Mateus tycker jag har jättefint porslin
Åh! Jag har sett Mateus porslin i olika tidningar och tyckt att de har haft så härliga färger och former! Härlig sida och underbart porslin! Ska nog råka tappa lite porslin i golvet så att man kan köpa lite nytt! ;)

Ummm.. Jag köpte två IKEA startboxar för 14 år sedan. Använder fortfarande de tallrikarna och besticken. Visserligen så handdiskar vi, men tallrikarna är som nya.

Vi har haft IKEA-porslin fram till nu.....och inte nog med att det är otroligt tråkigt, det går sönder i diskmaskinen också!

Mateus verkar intressant...får nog ta en shoppingrunda och kolla in några återförsäljare! Tack för tipsen!

Malmö eller Ulan Bator spelar ingen roll when you're online ;D
Jag slår ett slag för min favorit Napoleon Ivy från Wedgewood, de fungerade för mig som unkarl och även nu med tre små barn utrustade med hammare (sked) och slägga (gaffel)

catphoto.jpg

Hemmakatten
Ännu ett bidrag till kategorin långlivat porslin. När jag flyttade hemifrån som 18-åring (det är många år sedan ;D) köpte jag servisen "Diamant" från Rörstrand. Den är enkel o vit och namnet Diamant fick den eftersom den var så hållbar. Nu, 5 barn senare, har jag den fortfarande kvar, det enda som gått sönder är en kaffekopp (som jag slängde i golvet i ilskan för ett antal år sedan) och ett fat. Tycker fortfarande om servisen - och den finns fortfarande att köpa! ;D Men den är ju kanske inte så cool, den har inga udda former eller så.

Diskmaskiner förorenar i naturen och sabbar allt porslin, så är det bara ;) Vi är som sagt var mycket nöjda med våra IKEA-tallrikar, men det behöver inte betyda att det porslin du köper där i dag är samma kvalitet. Som "finporslin" använder vi:
sunborn_3.jpg!OpenElement

tja.....................
smaken är ju som baken
mitt tips är att köpa handdrejade tallrikar
inte dyrare än "märkestallrikar"
jättecoola, helt unika och LEVANDE
sök hos en keramiker nära dig
gillar du dennes stil men dom kanske inte har några tallrikar till salu som är rätt för dig kan du ju alltid
fråga dom så tar dom säkert en beställning
obs priserna varierar kraftigt mellan olika keramiker
lycka till

ojdå
glömde att skriva att handdrejade tallrikar tål
både mikro, diskmaskin och ugn
om dom är gjorda i STENGODS!

LERGODS är mycket känsligare för tex stötar och bör inte diskas i diskmaskin (fast det har jag gjort ändå-gick jättebra)
ha de

Höganäs stengods har många färger och former. Har själv trekantiga tallrikar i två gröna nyanser. Tyvärr görs ej den ena gröna längre. Kolla på Höganäs fabriksförsäljning där de säljer andra sorteringen. Billigare men kolla noga det du köper.

Snigel - runt Davidshallstorget finns det faktiskt ett antal mycket trevliga antikaffärer där man kan köpa högkvalitativt porslin som har ett par decennier bakom sig och som nu börjat bli riktigt coola. Annars rotar jag själv gärna på auktioner och fyndar komplettering till mitt ärvda 40-talsporslin (för en spottstyver).

Annars kör jag med IKEAs 1700-talsporslin i köket - helt outslitligt! Det var visserligen inte så billigt innan de sålde ut sitt lager men jag köpte det vid utförsäljningen ;).

Samtidigt ska man naturligtvis inte fylla sitt hem med bara gamla grejor utan även något som hör till 'ens egen tid'. Det gäller bara att finna saker som inte försvinner från marknaden på direkten.

Snyggt porslin kan man köpa på auktioner.
Jag har köpt flera kompletta serviser på auktion som är som nya till en tredje del av priset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.