Kök
ledighetskommiten: Själv tycker jag största problemet varit att hålla trät fräscht så att inte diskbänken riskerar att lossna. Jag slabbar som sagt en del och allt torkande gör att jag får olja den där bänken stup i kvarten (+ att man får vara noga att torka varje gång man spilt).
charta77: [citat] Vad bra. Jag har haft mitt inköpta rör från IKEA i mitt källarelager i ca 1½ år nu. Igår söndag blev det dit skruvat. Röret siter faktiskt fast i väggen, men det lutar litegrann åt det håll böjen är. Så jag får se om röret kommet att lossna från hållaren och om jag då blir tvungen att gör an ny hållare med längre "pinne" i. Det är snyggt med röret böjt efter
Milou: Åh, man tackar för snabba och bra svar. Vad fint köket kommer att bli nu ;D
gluecifer: Fråga där du köper nya wcstolen, du ska luta borrmaskinen ca 15 grader tror jag när du borrar....men som sagt fråga på nån firma som säljer så får du exakta råden samt rätt golvskruvar
dymlingen: Tack för tipsen. Hittade även en intressant tråd om flytspackling. /Dymlingen
fia_mstd: Har ingen direkt erfarenhet, men det låter som om det skulle kunna bli kanske halt? Har däremot sett snygg "teaktrall" som man kan lägga på golvet, såg det i ett helkaklat badrum och det var ruskigt snyggt! :D
Fredarn: Jag har vitvaror i aluminium från Siemens och är grymt nöjd både med design och funktion. Med två barn som utsöndrar sekret upptill 105 så är alu´n en gudagåva. Det rostfria tycker jag dock är snyggare men det sätter vi in när ungarna åker moppe och rider häst. Det här med repor är absolut ingen fara, har själv kommit åt ytan med både det ena och det andra(alltifrån
aner68: Hejsan! Vi har precis beställt ett Noblessa-kök. Vi har ett stort kök så priset slutade på 130 000. Dyrt, men då ingick de vitvaror som Vi ville ha. En salig blandning av Gorenje, Husqvarna och Siemens (det enda som blev Siemens var diskmaskinen). Då vi, till slut, fick offerten från IKEA slutade den på 96000 - och då måste man bygga ihop allt själv! Noblessa kommer ihopmonterat. De
ledighetskommiten: Det beror lite på vilka funktioner du vill ha. Hur är livssituationen (familj, hur används köket mm)? Dubbelho fins i 60-bredd (en liten en halvstor). Diskbänken bör kraga ut 60 cm för att inte bli för trång. (Under den får du plats med dm som finns i ca 45 cm bredd). Spis tycker jag inte du bör gå under 50 cm bredd. Mellan spis och diskbänk bör det finnas en bänkyta på 60 cm, men
gaia: Hej! Jag köpte en Cylinda på rekommendation av en småbarnsförälder och det var ett bra köp. Enligt honom är den långlivat . Han tvättade minst en gång/dag i många år. Den var köpt på 80 talet och bytes till samma fabrikat efter ca 17 år. Hoppas dagens Cylinda håller samma mått??? gaia
ledighetskommiten: Jag skulle akta mig för att kapa i glasblocken utan att ha kollat med leverantören. Vissa görs med stor tryckskillnad, vilket gör att det "expoloderar" (faller i bitar) då man tar hål enligt en av de leverantörer jag frågade då vi pratade om att borra hål i ett block för rördragning. Kolla ... och dubelkolla.
Gummigum: Hejsan, Någon som har installerat sittbadkar och kan rapportera om någon kul modell? Vi funderar på att flytta tvättmaskinen till badrummet ochs edan klämma in ett sittbadkar i detta lilla badrum istället för en duschkabin. Till skaen hör att vi har upptäckt att badrummets kakel är fastsatt inte med riktigt moderna normer utan som man gjorde på typ åttiotalet - så det är itne helt
FlitigaLisa: [citat] Glömde säga att då fcik vi en iduktionshäll (Husqvarana Profinett) istället för vanlig häll ;D
jim-roger: Tack för tips och förslag. Hm.. Vi har all badrumsinredning inklusive brunt (duschrum nedervåning) och grönt porslin (badrum uppe) redan. Tack ändå. Ang spis Benno: Vad är det för märke och är den 60 cm? Är den "fin" och var finns den, Sth?. Min fru lurade mig att köpa ett sån där rostfritt åbäke och är inte så pigg på att ersätta den nu- till mitt förtret. Vad och när
pluppan: hej det finns en tjej i borlänge kolla in länken http://www.koksmagasinet.com jag träffade henne på en mässa jättesnygga kök hon tillhör dalainredningsgrupp som har visning i leksand tror jag att det var hon planerar, ritar upp och levererar lycka till
Benno_: [citat] Vilda gissningar: I nya maskiner kanske dålig lukt beror på att maskinen snålar för mycket med vatten (de drar knappt två hinkar per disk). I vissa maskiner kan man ändra vattenmängden. Sista sköljvattnet brukar maskinen behålla tills nästa disk (det första i programmet brukar vara just en tömning av gammalt vatten). Får man bakterietillväxt, dvs dålig lukt i maskinen
Immobil: [citat] :o Mysko, vad är detta? ??? :o Har aldrig hört på maken. :o E de sant? ??? Eller skojar han med dig? ???
Gummigum: Absolut enklaste och rekommenderas är att använda designverktygen på antingen Ikeas eller HTHs siter. Ikea får man en ungefärlig prisuppgift på så vet Ni ungefär vart Ni hamnar. Även besök ett Ikea 'live' och få hjälp med utformning. Sedan har man ett hum om priser och utformning och så kan man sedan vandra runt i 'köksdjungeln' och frestas!
tiggre: badrum med betongvägg på övervåning så skall det mig veterligen vara fuktspärr fullt ut... dock så ändrades reglerna för detta typ precis i den vevan... 90-94 om jag inte är felinformerad... antagligen därför de antagligen bara kört fuktspärr nedåt...
Charisma: Det där med fläktkåpa, vi bad "vår lokala plåtslagare" att knäcka till en vit kåpa. Kostar inte många tusingar inte, om ens två. Det kan ju vara nåt att tänka på. Om vitt är på väg in igen vet jag inte, var det någonsin ute? Har väl bara funnits en massa modefärger vid sidan om, såsom läckert avocadogrön, rostfritt och murrigt röd, men vitt har alltid gått!
Hemmakatten: Har en bekant till en bekant som renoverade hus på Gotland o ville ha nytt kök. Det blev billigare att låta en lokal snickare tillverka köket än att köpa på IKEA. Ikea finns iofs inte på GOtland så det är ju restid o risk för att skruvar fattas men även hopmontering av skå vilket tar TID. Varför kollar du inte med några snickare om att få 10 nya kluckor gjorda så kan du behålla
MathiasS: Jag har ännusålänge bara erfarenhet av att köpa vägghängda toaletter. Dom flesta var eniga om att IFÖs system var rätt smidigt att använda och montera så ett par sådana toaletter fick det bli. Sigro har bra pris på dessa också. Generellt är det så att du har ett par alternativ: 1. Montera toafixturen i väggen (ca 15cm tjock) 2. Utanpå väggen (du får en liten hylla ovanför
norrlandshus_sthlm: handlade en IDO 6-1 duschvägg på rinkabyrör dyrfirman vid jobbet skulle ha 7600:- rinkaby skulle ha 4898:- snacka om att det finns marginaler på badrumsprylar pruta pruta pruta ...annars blir man skinnad
TN: Beror lite på vilken kvalitet, K20 kan ta upp till ett år fick jag höra. Därav valet på K60.
AAA: Både Bauhaus och Coop har up/down vägg lampor som visserligen är avsedda för utomhusbruk. Det är en matt krom tub som det lyser ur båda ändarna på. Om du sätter dom horisontellt (eller kanske till och med diagonalt) istället för vertikalt kan du säkert få en häftig effekt. Vi har vanliga vägglampor i badrummet det blev också snyggt och behagligt. Berit
alis: hade en projecta jazucci det kostar lite mer än de andra märkena men sedan är munstyckena på jetstrålarna betydligt större..... helt underbart...nu när jag inte bor i den lägenheten längre så saknar jag min jacuzzi enormt...
charta77: Tack för svar. Jag la golvmattan i går, väggmattan idag. Jag skärde ut en bit plus lite till. Det gick bra eftersom jag kunde bära mattan lite ihopvikt från hörnen så jag behövde inte rull ut något myckte. Började från mitten och värmde mattan ner i kanter å hörn. Det gick lättare än vad jag trodde. Men, men snyggast blev det inte, men det lär duga, tills man får råd att fixa