Äntligen är badrummet nästan färdigrenoverat. Fortfarande saknas dock en spegel över handfatet. Vi har köpt en helt vanlig rektangulär spegel på 60*75 cm som saknar upphängninganordning. Vad jag har förstått så kan man antingen välja att skruva upp en sån spegel med lösa "hållare" som man kan köpa separat, limma upp den med nåt speciellt lim eller tejpa upp den med dubbelhäftande tejp. De lösa "hållarna" tycker jag är fruktansvärt fula så jag är helt klart glad om jag slipper använda sådana... Vilket alternativ är bäst? Hur går man till väga (vill ju inte göra fel och riskera att spegeln ramlar ner...)? Väggen som spegels skall sitta på är kaklad (betong under).

Tack på förhand!

Om väggen är redan kaklat så skulle jag inte sätta direkt på en spegel utan ram.
Limma spegeln med speciell lim är det bästa. Detta är viktigt för att, använder man inte speciell lim, efter ett tag kan de slå igenom och ge spegel fula fläckar.

Försök hitta någon sorts ram som du klisktrar också på kaklet.

Vi limmade en spegel på väggen och lade marmor list runt den. Sen kaklade vi runt ramen.

Iom. att ni inte verkar ha sparat ett "hål" för spegeln när ni kaklade så går det, som Sweli säger, att limma med speciallim direkt på kaklet MEN kanterna blir inte lika snygga som om man låter bli att kakla under spegeln, fast är man skicklig med fogmassan så går det att få hyfsat snyggt ändå, men en liten nivåskillnad blir det.
Jag skulle nog inte heller bara limma och lämna spegelkanten "rå" och synlig mot omgivande kakel då är ram runt spegeln ett mera "färdigt" alternativ, det finns fina metall lister i olika utföranden och bredder som sätts upp "osynligt" mha. speciella beslag och en spec. nyckel som man drar fast med bakom ramen, skruven kan man borra i fogen på kaklet för att slippa borra genom plattorna och när spegeln är uppskruvad så sitter ramen direkt mot kaklet och går ej att rucka på, alltså ingen vinglande spegel på snedden ;)
Dubbelhäftande tejp skulle jag inte lita på om det är en spegel av lite större mått.

//Christina.

Vet ej hur långt ni kommit i renoveringen men det snyggaste är att kakla in spegeln med en kakellist runt om.

Vi har ju tyvärr redan kaklat hela väggen och inte lämnat nåt "hål" för spegeln. Mestadels för att vi från början hade planer på en annan typ av spegel som var kombinerad med två skåp och därför inte kunde kaklas in. Självklart insåg vi när kakling och "möblering" var klart att den spegeln inte skulle passa och därför står vi nu med helkaklad vägg och funderar på hur sjutton vi skall lösa det med spegel... :-/

Ram runt spegeln låter ju som ett intressant altrenativ men jag ör inte riktigt säker på att jag är med på hur ni menar. Är det någon som har en bild kanske?

Dream_of_8848_alt. skrev:
Går det inte att sprätta bort några plattor där spegeln borde sitta och börja om? Naturligtvis lite beroende på spegeln som sådan, om dess mått går jämt ut med ett antal plattor och så. Men i teorin är det ju inte så svårt.
Nackdelen med det är att man isf. med all sannolikhet sprättar hål i tätskiktet under kaklet :-/

//Christina.

Nej, tyvärr är det inte så smart planerat att det skulle gå att plocka bort några kakelplattor. Spegeln skulle då inte hamna rakt över handfatet... ::) Dessutom vet jag inte om det är värt jobbet. Det handlar om ett "extra" badrum i källaren som vi har fixat till med ganska enkla medel, ingen lyx nånstans. Klart att det skall vara snyggt ändå men med nån sorts ram runt spegeln så tror jag att det skulle kunna bli snyggt ändå. Frågan var då bara vad för ram man skulle ha...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.