Vi har precis flyttat in i ett Älvsbyhus från 1989. Istället för att göra om hela köket så gör vi en ytrenovering. Jag skulle gärna byta ut handtagen som sitter på luckorna mot några finare men det konstiga är att jag inte har hittat ett enda handtag med de måtten som finns idag. Nu är det 8,5 cm mellan hålen där handtagen sitter och jag har tittat både på IKEA och i järnaffärer om det finns handtag med de måtten, men jag har inte sett det? Är det någon som vet om det går att få tag i det?

Kolla med Bygbeslag (se www.byggbeslag.se). De har avtral med ruggigt många leverantörer. (Vet inte om de jobbar mot privatpersoner, men man kan alltid fråga.)

Tack för tipset, jag har mailat och frågat!

Kolla även Biltema. De har massvis med handtag.

Jag har köpt produkter från lundell-zetterberg och beslagsdesign via Byggbeslag. ;) (Troligen dyrare, men om man bara ska kolla om det finns något så ...)

Så var det i vårt förra hus med, men istället för att leta handtag som passade hålen så spacklade vi igen de gamla hålen och gjorde nya. Sen var det bara att väjla och vraka. Men det funkar ju bäst om man ska måla luckorna sen.

Ja, det kanske man ska göra.... Luckorna är ju lite slitna eftersom de suttit i 15 år. Tack för alla bra tips!

Vi sprutlackade vår i vårt förra hus och de var 30 år gamla och blev som nya. De flesta firmor som lackar olika saker lackar även köksluckor och innedörrar. Så fram med Gulasidorna och ring runt!

Hej!

Vi tänkte också göra en liten ytrenovering i vår lägenhet för drygt ett år sedan. Vi såg att det fanns två standardavstånd på handtagen, 96 mm samt 128 mm i katalogerna och vi konstaterade att vi hade inte 128 mm så vi antog då, dumma som vi var, att vi hade 96 mm. Vi beställde handtagen från Biltema, 36 stycken, fick dem och skulle till att montera dem. :o
De passade ju inte!!! Vi hade då alltså 86 mm, jisses så det har stört mig att vi inte kollade bättre. >:( Vi tog ju bara fram måttstocken och måttade så där i alla hast, såg att några 128 mm var det inte. Dumt dumt. Så nu sitter vi här med 36 stycken handtag. :-/

Ville bara berätta hur dumma vi var och hur klok du var som kom på att du inte har standardmått innan du handlade handtagen

Kolla på www.theofils.se
Handtaget heter 2333 - 87 Rostfritt. Art: 300377
;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.