5 350 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Kåpa med spjäll eller kolfilter?
Ska precis beställa ett kök men har en fråga kvar.
Bor i lägenhet, och det visar sig att vi har central fläkt vilket innebär att jag inte kan sätta upp vilken fläkt som helst. Alternativen verkar vara:
1 - en tom fläktkåpa + en insats med spjäll
2 - kolfilter
Vad bör jag välja? Priset blir ungefär detsamma.
Bor i lägenhet, och det visar sig att vi har central fläkt vilket innebär att jag inte kan sätta upp vilken fläkt som helst. Alternativen verkar vara:
1 - en tom fläktkåpa + en insats med spjäll
2 - kolfilter
Vad bör jag välja? Priset blir ungefär detsamma.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Jag hade en kolfilterfläkt för sisådär 15 år sedan i en lägenhet. Tyckte att den var helt värdelös, luften som kom ur kolfiltret luktade precis som den som gick i i fläkten.
Däremot fångade den up fettet ungefär som en vanlig fläkt.
Nu kan ju kolfiltertekniken ha förbättrats under åren.
Om kåpmodellen fungerar har nog mest med kvalitetten på ert fläktsystem att göra.
Däremot fångade den up fettet ungefär som en vanlig fläkt.
Nu kan ju kolfiltertekniken ha förbättrats under åren.
Om kåpmodellen fungerar har nog mest med kvalitetten på ert fläktsystem att göra.
Jag har kolfilterfläkt från Electrolux och den fungerar kanon, både ur funktion och lukthänseende.
Fördelen med motordriven fläkt är möjligheten att "dra" på när det behövs.
Det vill iofs till att man köpt en fläkt med hög kapacitet och de kostar lite extra.
Mitt kolfilter drar jag i diskmaskinen och sedan 10 min i ugnen för att återaktivera det.
Håller i 3-5 år sen måste jag köpa nytt för ca 500 kr.
Håller även med hempularen om kåpmodellen då den är helt beroende på husets fläktsystem och om detta inte är bra så lär inte kåpan göra någon nytta alls.
Jag personligen hade inte kunnat ha bara kåpa då vårt fläktsystem är under all kritik. >
Fördelen med motordriven fläkt är möjligheten att "dra" på när det behövs.
Det vill iofs till att man köpt en fläkt med hög kapacitet och de kostar lite extra.
Mitt kolfilter drar jag i diskmaskinen och sedan 10 min i ugnen för att återaktivera det.
Håller i 3-5 år sen måste jag köpa nytt för ca 500 kr.
Håller även med hempularen om kåpmodellen då den är helt beroende på husets fläktsystem och om detta inte är bra så lär inte kåpan göra någon nytta alls.
Jag personligen hade inte kunnat ha bara kåpa då vårt fläktsystem är under all kritik. >
Jag är i samma situation; bor i lägenhet där alternativen är fläkt med självdrag eller kolfilterfläkt. Eftersom självdraget fungerar ganska dåligt i mitt hus lutar det därför åt en kolfilterfläkt.
Är det någon som har några bra tips på kolfilterfläktar? Är det bara utsugskapaciteten man ska kolla efter?
Är det någon som har några bra tips på kolfilterfläktar? Är det bara utsugskapaciteten man ska kolla efter?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
