3 788 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Kungsäter o kök&kök
Vi är på gång att beställa kök (nästa vecka) och vi har tittat runt och fastnat för ett kök från kungsäter (Modell addera Vit). Vi frågade snickaren om han hade någon erfarenhet av dem, men han hade aldrig monterat ett kök från dem !
Är det någon som har ett kungsäter kök ?
Vad är era erfarenheter ?
Hur är kvaliteten ?
Är det någon som har ett kungsäter kök ?
Vad är era erfarenheter ?
Hur är kvaliteten ?
Vi har ett kök från Kungsäter, ljusgrå pärlspont (spårad mdf). Vi har bara bott här i ca fyra månader, men hittills är vi nöjda. Men det är väl på lång sikt som man ser hur kvaliten är.
Är det något jag inte gillar så är det plastplupparna man sätter upp skåphyllorna med. Det blir en liten springa mellan hylla och vägg. En liten detalj dock.
/EB
Är det något jag inte gillar så är det plastplupparna man sätter upp skåphyllorna med. Det blir en liten springa mellan hylla och vägg. En liten detalj dock.
/EB
Ert kök ser ju kanonfint ut !
Levererade de i tid ?
Fick ni reklamera något ?
Vilket företag (köksdesigners) köpte ni av ?
MVH
Fred
Levererade de i tid ?
Fick ni reklamera något ?
Vilket företag (köksdesigners) köpte ni av ?
MVH
Fred
Tack! Vi är mycket nöjda.
Vi har haft en byggmästare som stått för renoveringen, men han klagade inte.
Vi lät ändra högskåpet med inbyggd ugn och mikro, och skåpdörren under ugnen saknade hål att sätta gångjärn i. Men vi fick utan problem en ny dörr. Högskåpet syns inte på bilden, det står till höger.
Ett litet företag i Markaryd, som heter Balkheds.
/EB
Vi har precis installerat ett Kungsäterkök. Kvalietetsmässigt så är det mycket nära ett IKEA-kök
(skillnader verka bestå i större urval av luckor (helt i trä),
sämre sockelben, förmonterade skåp, möjlighet att specialbeställa skåpsmått och i övrigt likvärdigt förutom priset)
Om ni väljer Kungsäter så
undvik Kök & Kök.
Deras vänliga bemötande upphör
iom kontraktstecknandet. (Därefter ägnar de sig mest åt
att kräva in pengar. 25% direkt efter kontraktstecknandet
och resten 1vecka innan leverans av köket).
Ansvaret för köket begränsar de sedan till att det funktionellt sett går att använda (Dvs om ändringar av
utseendemässig karaktär behöver göras pga fel i leveranser (vitvaror/köksdetaljer) eller vid tvist om innehåll i leverans, och ändringen enbart har en estetisk påverkan så anser kök & kök att de ändå till fullo uppfyllt sitt åtagande)
(skillnader verka bestå i större urval av luckor (helt i trä),
sämre sockelben, förmonterade skåp, möjlighet att specialbeställa skåpsmått och i övrigt likvärdigt förutom priset)
Om ni väljer Kungsäter så
undvik Kök & Kök.
Deras vänliga bemötande upphör
iom kontraktstecknandet. (Därefter ägnar de sig mest åt
att kräva in pengar. 25% direkt efter kontraktstecknandet
och resten 1vecka innan leverans av köket).
Ansvaret för köket begränsar de sedan till att det funktionellt sett går att använda (Dvs om ändringar av
utseendemässig karaktär behöver göras pga fel i leveranser (vitvaror/köksdetaljer) eller vid tvist om innehåll i leverans, och ändringen enbart har en estetisk påverkan så anser kök & kök att de ändå till fullo uppfyllt sitt åtagande)
Se även ovanstående erfarenheter av Kök&KökPTO skrev:Välj gärna Kungsäter, men jag kan tyvärr inte rekommendera Kök&Kök (Village Corner) på Rådmansgatan p g a att de sällan återkommer när jag kontaktat dem på telefon/mail och p g a deras priserna.
Balkheds i Markaryd har lägre priser (på samma kök - Kungsäter), men som boende i Stockholmsområdet förutsätter förstås att man tycker att det är ok att sköta det hela per telefon, fax & e-mail. Trots att jag bor i Stockholm och betalar 20-30 kkr extra för att köpa via Kök&Kök. Trots att de finns på besöksavstånd har aldrig varit intresserade av att vare kontrollmäta köket eller komma ut och se att det blir rätt. Däremot har jag fått en slutfaktura i god tid innan köket ska leveraras (vet ej när det kommer) och den ska vara betalt INNAN köket levereras! Mycket udda och det är egentligen inte ok att kräva det enligt konsumentköplagen.
Jag har bett Kök&Kök att bli bättre på att svara på mail/tfn, men dessvärre har ingen direkt förbättring skett ännu. Alla som har byggt om och renoverat vet hur viktigt det är med snabb respons (åtminstone 1-2 dagar på lämnade telefonmeddelande resp skickade mail).
Hej och tack för alla svar !
Jag har varit ute och rest ! Detta gör mig klart orolig... för vi var på väg att beställa av kök&kök, men nu är jag tveksam. De är ju väldigt trevliga på kök&kök (village corner) !
Husbestyr ! Hade ni några reklamationer eller skadade skåp ? Skötte Kungsäter sina returer ?
MVH
Fred
Jag har varit ute och rest ! Detta gör mig klart orolig... för vi var på väg att beställa av kök&kök, men nu är jag tveksam. De är ju väldigt trevliga på kök&kök (village corner) !
Husbestyr ! Hade ni några reklamationer eller skadade skåp ? Skötte Kungsäter sina returer ?
MVH
Fred
Vi har Kungsäter - ifrån Göteborg då. Vi hade ett transportskadat skåp - de skötte reklamationen utmärkt, jag fick dessutom pengur tebaks hela stompriset för sveda å värk.
Skåpsbenen är inte bra - men när allting är på plats fungerar de som de skall. De pratade då(ett år sedan) om att de skall 'uppgraderas' så det r mkt möjligt att benen som erbjuds nu inte är de jag köpte.
Skulle vilja säga att de 'verkar' vara bättre än Ikea ;-) men efetrsom jag inte har Ikea så kan jag inte säga. Och Ikea uppgraderar ju sitt utbud hele tiden. Och varken Ikea elelr Kungsäter är dåliga. Orsaken det vart Kungsäter var att Ikea inte hade alla skåpen.
Snickerifirma vart faktiskt dyrare än Kungsäter. ett avd eras argment (snickerifirman) var att de hade tjockare stomamr och bättre kvalitet. 1 cm tjockare. Allt jag såg var ju att mitt skåpsutrymme vart 2 cm mindre för itne kollapsar ett skåp p g a för tunn stomme inte!
Snickerifirman vartbraoha för prutning i alla fall. Vi köpte enbart skåpen via Kungsäter, tog allting övrigt vid sidan av, det lönade sig bättre det.
Skåpsbenen är inte bra - men när allting är på plats fungerar de som de skall. De pratade då(ett år sedan) om att de skall 'uppgraderas' så det r mkt möjligt att benen som erbjuds nu inte är de jag köpte.
Skulle vilja säga att de 'verkar' vara bättre än Ikea ;-) men efetrsom jag inte har Ikea så kan jag inte säga. Och Ikea uppgraderar ju sitt utbud hele tiden. Och varken Ikea elelr Kungsäter är dåliga. Orsaken det vart Kungsäter var att Ikea inte hade alla skåpen.
Snickerifirma vart faktiskt dyrare än Kungsäter. ett avd eras argment (snickerifirman) var att de hade tjockare stomamr och bättre kvalitet. 1 cm tjockare. Allt jag såg var ju att mitt skåpsutrymme vart 2 cm mindre för itne kollapsar ett skåp p g a för tunn stomme inte!
Snickerifirman vartbraoha för prutning i alla fall. Vi köpte enbart skåpen via Kungsäter, tog allting övrigt vid sidan av, det lönade sig bättre det.
Kungsäter verkar i stort vara OK, lite tveksam kvalite på en del detaljer, (se ovan)
Ang Kök&Kök så lyder kortversionen:
Undvik kök&kök,
deras vänliga bemötande upphör iom kontraktecknandet och övergår i strul, undanflykter, otrevligt bemötande och hävdandet att vissa ändringar i kontaktet kan ske efter kontraktstecknandet, men då enbart på kök&köks initiativ, (alldeles oavsett vad kunden tycker om detta). Eftersom betalning hela tiden krävs i förskott så har man heller inte mycket att sätta emot i dessa sammanhang utan ställs inför fullbordat faktum.
Ang Kök&Kök så lyder kortversionen:
Undvik kök&kök,
deras vänliga bemötande upphör iom kontraktecknandet och övergår i strul, undanflykter, otrevligt bemötande och hävdandet att vissa ändringar i kontaktet kan ske efter kontraktstecknandet, men då enbart på kök&köks initiativ, (alldeles oavsett vad kunden tycker om detta). Eftersom betalning hela tiden krävs i förskott så har man heller inte mycket att sätta emot i dessa sammanhang utan ställs inför fullbordat faktum.
Klicka här för att svara