Vet inte hur vi ska välja!?!

Siemens: största ugnarna på marknaden, släta glasskivor i dörren så de är lätta att rengöra

Husqvarna/electrolux: har ångugn som verkar vara en jättebra tillagningsmetod, då får man dock ej pyrolysfunktion samt så är ugnen mindre

I en tidigare tråd påstod någon att ångugnar inte har grillelement men enligt Husqvarnas katalog så har den det ???

Hur har ni valt? *Förvirrad*

De som vi mest velar mellan är alltså
Husqvarna QCE 742, 10 545:-
Electrolux EUB 9897X, 12 200:-
Siemens HB 760560S, 9 680:-

mvh

Husqvarna har visst pyrolys, vi har en reginett och är helnöjda, dock ej ånga i den....

zoviey skrev:
Husqvarna har visst pyrolys, vi har en reginett och är helnöjda, dock ej ånga i den....
Det var just ångugnen jag syftade på, i den kan man inte få pyrolysfunktionen. Vilken Husqvarna Reginett har ni, det finns 7 st!?! Använder ni Pyrolysfunktionen, är den bra? Alla andra funktionerna, några som är bra respektive onödiga?

mvh

den har modell nummer QCE732-1K. har använt pyrolysen 1ggr och det fungerade över förväntan. blev bara lite sot att torka bort. annars är det ju just varmluften som används mest.... som sagt rekomenderas varmt

Kolla in http://www.ilve.se och deras inbyggnadsugnar. Fina grejer som tål omild behandling.

zoviey skrev:
den har modell nummer QCE732-1K. har använt pyrolysen 1ggr och det fungerade över förväntan. blev bara lite sot att torka bort. annars är det ju just varmluften som används mest.... som sagt rekomenderas varmt
Hur är de utdragbara bakplåtsskenorna? De verkar vettiga tycker jag. Det är bara din ugn som har de som standard, de andra har de som tillval. Ska man lägga extra pengar på dem?

mvh

SIEMENS självklart.

Snygg (tycker jag)
Har En Varmluft, grill, timer tjofaderitan vad den nu heter men är rejält nöjd.

Valde till dragskenorna, är absolut värda en 1000ing eller vad dom nu kostar.

fogden skrev:
SIEMENS självklart.
Var inne i några butiker i dag och det lutar faktiskt mer och mer åt Siemens. Tyckte också att de var snyggast och har bra funktioner. Funderar nu mest över om vi ska ha
* Pyrolys
* Utdragsskenor
* Sidohängd lucka

Bara ett tips
Vi kollade på en sidhäng lucka på en ugn, dock kanske inte siemens men valde bort den pga att det inte fanns barnspärr på luckan. Så kolla upp det om det känns aktullt

Har själv siemens sidohängda, den har nog barnspärr om man vill. Dock så saknar den termometer, villket är lite tråkigt.

Hemmakatten
Vi har också börjat studera ugnsmarknaden inför nya husbygget. Vår senaste ugn var ca 15 år gammal, och helt uppenbart har det kommit en hel del nytt sen dess. Roade mig med en ensam, tråkig kväll att försöka kategorisera ugnarna. Kom fram till att det fanns ungefär 10 olika nivåer, från den allra enklaste med endast över- och undervärme till den mest exklusiva med elektronisk receptsamling och automatiserad tillagningstid.

Det första man bör göra, tycker jag, är att fundera över vilka funktioner man vill ha/behöver ha. Själva är vi en mycket matglad och matlagande familj som gör allt från att baka limpor, torka svamp, laga älgstek till creme brulé. Vi kom fram till att på den 10-nivåiga skalan så behövde vi funktioner motsvarande nivå 2. Det är lätt att stirra sig blind på alla funktioner som finns. Och varenda funktion man lägger till kostar en bra slant.

Ångungnar, som tex Mieles, kostar uppåt 20´. Det blir utmärkt resultat av en asiatisk bambuångkokare för ett par hundralappar. Det finns också ångkokare av metall med hålade insatser och ett fat som tål värme som man ställer överst.

Pyrolys är säkert alldeles utmärkt, men är det värt pengarna? Är det sååå jobbigt att göra ren ugnen?

Själva kommer vi att köpa en ugn med över/undervärme, varmluft och grill. Med en sådan kan man laga all mat man vill. Har du en kock i bekantskapskretsen, så titta in i dennes kök. Helt säkert finns där ingen mer avancerad ugn. :)

Men det är lätt att bli fartblind, det är jag den förste att medge. ;) Ville från början ha en självavfrostande frys och en inbyggd helautomatisk espressomaskin. Har nu insett att det är helt ok att frosta av frysen själv 1-2 ggr per år och att det inte är värt 25´för en inbyggd espresso. Kommer istället att satsa på en bättre espresso än vi har nu, men en snygg, fristående för under 10´.

Nu var detta inte svaret på din fråga direkt, men kanske ett annat sätt att se på ugnsinköp.

Av de tre du räknade upp så tycker jag personligen att Siemens har den bästa designen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.