Hej alla,

När vi skaffade nytt kök för ett par år sedan fick vi ett jättebra paketpris på Boschprylar, så det blev fläkt, induktionshäll, varmluftsugn med pyrolys, micro, disk samt en hög kyl/frys-kombination. Det kändes toppen då, men entusiasmen i början har nu försvunnit. Om händelsevis någon funderar på att välja Bosch, kolla först om ni skulle störa er på följande saker och se om de är egenskaper på prylarna ni överväger att köpa:

• Induktionshällen är iofs toppen, men om det är halvskum belysning i köket, tex när man bara har fläktlampan på, så kan skuggan från kastrullen göra det helt omöjligt att hitta var tryckställena på panelen är någonstans. Det finns även en slags turbo-funktion på hällen, där man låter de främre plattorna ta kraft från de bakre, men denna turboknapp är så underlig i sin funktion att det trots flera års vana är svårt att veta hur man skall trycka på den för att den skall fungera. Det tar en del tryck innan den "tänder".
  • Fläkten utlovades vara den starkaste och tystaste (och dyraste) i Bosch-programmet. Max-läget är det enda som funkar för att få bort oset, men då bullrar den så mycket att man inte kan föra ett samtal med någon om man står framför spisen.
  • Ugnen, hypermodern och lyxig, lagar hur god mat som helst. Den skulle enligt produktbladet ha en barnspärr. Det har den också. För själva ugnsfunktionen. Klockan och äggtimern står dock fritt för barnahänder att meka med, vilket medfört både förseningar, innan vi förstod att vi inte kunde lita på klockan, och uppvaknanden mitt i natten, när någon av småbarnen mekat med timern. Hursa? Uppfostran? Ja tack, skicka gärna lite med posten om du har över.
  • Micron har en vacker panel i borstad aluminium, men knirkar som den billigaste Taiwan-produkt när man trycker på den tröga öppningsknappen. Även när man stänger luckan hörs det ett tydligt smäckljud av plast. Motorn som driver tallriken måste ha varit lagerskadad från början, för den låter som ett icke smort vagnshjul i någon gammal western-film. Och när man trycker på Start-knappen så startar inte maskinen, för den vill att man anger vilken effekt den skall leverera först. Av de tusentals mickningar vi gjort hittills, hur många har varit med lägre effekt än max? Tio kanske. Det är inte det att det tar en extra knapptryckning, det är läromomentet. Varje besökare, svärförälder, barnvakt, whatever, måste instrueras i hur micron startas. Det borde inte behövas. Det var trots allt en dyr micro. Observera "var". Jag återkommer strax till det.
  • Kyl/fryskombinationen. Kyldelen är jättebra, med en fläkt som gör att det inte är så känslig med var man placerar olika kylvaror. Frysen har dock en idiotdesign, som inte kylen har. Kyl och frys delar på en gemensam kontrollpanel längst upp på pjäsen. Deras knappar ser likadana ut, men skiljer sig på en viktig egenskap - trycket. Medan kylknapparna behöver en resolut tryckning för att påverkas räcker det med en snuddning för att frysens avochpåknapp skall tryckas in - en snuddning ungefär som av en manschett på en arm som håller på att sträcka sig efter något i överskåpet. Det hände mer än en gång, innan vi fixade en pålimmad liten ring runt knappen. Sextio år efter kylteknikens intåg i köken behöver vi konsumenter fortfarande förbättra designen.
  • Jo faktiskt - diskmaskinen är helt okej. Riktigt listigt designad, där man t.ex. kan flytta överkorgen upp eller ned beroende på behov. Sedan så är den tyvärr gjord för att spara vatten och slösa tid, men det gäller ju alla disk- och tvättmaskiner nu för tiden, om man får tro Råd&Rön
Och nu har det hänt - den knirkande micron har ikväll slutat att fungera, så där alldeles lagom många månader efter garantins utgång. Den släppte ut en puff doftandes av bränd isolering, släckte panelen och tackade för sig. Saknad av ingen. Både jag och frun började genast att prata om att, tja inte om att köpa "en ny", men "en annan". Bedrövade har vi dock upptäckt att t.ex. Whirlpool inte tycks ha någon modell som passar ett 60-skåp. Finns det någon som har positiva erfarenheter från andra märken som passar slika skåp? Bosch-mikron efterlämnar, så att säga, ett bo med måtten 56,5cm bredd och 38,5cm höjd.

Mycket bra information att tänka på vid nyköp. Vi funderar på vad som skall inhandlas i vitvaruväg förutom mikron.

Vi köpte en AEG mikro. Den minsta avsedd för inbyggnad med litet djup. Misstänker att den är för liten för dig. Med ram vill den ha max 50cm i bredd. Själva mikron är så liten att en normal tallrik precis får plats.

Däremot har den precis det du saknade; tryck på start knappen så startar mikron med max effekt och i 30 sekunder, extra tryck ger 30 sek till osv.

mikro.jpg
Den heter AEG Micromat 143E/U och ser ut så här

Tack för tipset! Och passa på att njuta varje gång du trycker på Start-knappen.

I mitt inlägg gav jag en avhyvling åt Boschs designingenjörer. Men idag är det dags att ge en hyllning till Boschs Hushållsservice. Jag var inne och lämnade in vraket (alltså vår f.d. micro) i morse vid niotiden. Killen som tog emot noterade att garantin var utgången, och beklagade. Halv tolv, två och en halv timmar senare, ringer en servicekille och berättar att micron är reparerad, Bosch pyntade delarna (magnetronen, den som hettar upp käket - 1400 pix plus moms) men jag får betala reparationen (400 ink moms). Det finns en gud och han är barmhärtig! Nja förresten, detta kanske inte duger som gudsbevis, men det gjorde åtminstone min måndag bra. Men den knirkar fortfarande... Micron, inte måndagen.

Jaha, *blir fundersam* ??? Vi som ska köpa nya vitvaror till köket och tänkte satsa på Siemens till ugn, induktionshäll och mikro. Får nog åka ner till affären och trycka rejält på knapparna och se hur de verkar...

PS Vidarebefodra gärna lite uppfostran om du får något i brevlådan ;)

AEG har en ny serie inbyggda microvågsugnar.
tror denna passar dina önskemål.
MC1761EA, vi har själva lillebror till denna 1751 funkar fantastiskt.
AAMC040P000018.jpg

Jag är också imponerad av din välformulerade kritik - har du skickat den till Bosch? Det tycker jag du borde!

Själv köpte vi genomgående Electrolux, med undantag av micron som blev en LG MS 196--VL (Elon-butikerna har just den modellen för runt tusenlappen då och då). Inbyggnadsramen kostade däremot mer än själva mikron, 1200:- ). Fläkten blev en Siemens LI 46630SD.

Mikron är bra för sitt pris, värmer välling och tinar köttfärs med den äran,men den dyra ramen är felkonstruerad på något sätt. den lyckas att på något mystiskt sätt skeva microns dörr.

Fläkten är däremot en höjdare! Billigare än kåpa och separat fläkt, men lika bra funktion. Suget är enormt! Vi använder grilljärn ofta, och något mer osande får man leta efter - fläkten tar hand om det bra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.