Jag har hört att kravet är att ventilen skall sitta synligt, dvs ovanför bänken.
 
selle skrev:
Jag vet inte om detta inlägg skulle passa bättre under VVS. Jag ber om ursäkt i så fall.

Vi skulle vilja ha en blandare utan diskmaskinsavstängning men inte ha den separata avstängningsventil som finns som tillbehör till Mora INXX. Är det någon som vet om det är OK med försäkringbolagen att sätta en synlig t-koppling med en kulventil under bänkskivan istället?
Vi har en mora inxx. Jag ringde försäkringsbolaget (länsf) och de sa att en avstängning ska sitta "lätt åtkomligt". Jag satte en ballofix i bänkskåpet sidan om. Bara att dra ut lådan = lätt åtkomligt.
 
Stig-Rune skrev:
[quote author=selle link=1132606459/0#0 date=1132606459]Jag vet inte om detta inlägg skulle passa bättre under VVS. Jag ber om ursäkt i så fall.

Vi skulle vilja ha en blandare utan diskmaskinsavstängning men inte ha den separata avstängningsventil som finns som tillbehör till Mora INXX. Är det någon som vet om det är OK med försäkringbolagen att sätta en synlig t-koppling med en kulventil under bänkskivan istället?
Vi har en mora inxx. Jag ringde försäkringsbolaget (länsf) och de sa att en avstängning ska sitta "lätt åtkomligt". Jag satte en ballofix i bänkskåpet sidan om. Bara att dra ut lådan = lätt åtkomligt. [/quote]

Är 90% säker på att det måste vara OVAN diskbänk... Jag kommer ha min på blandaren eftersom det fanns, valde FMM Garda, var också sugen på INXXen men valde bort den av just denna anledningen.
Frågan är väl hurdan paragrafryttare man vill vara i detta läge.
 
Rogerio skrev:
[quote author=Stig-Rune link=1132606459/0#2 date=1132608876][quote author=selle link=1132606459/0#0 date=1132606459]Jag vet inte om detta inlägg skulle passa bättre under VVS. Jag ber om ursäkt i så fall.

Vi skulle vilja ha en blandare utan diskmaskinsavstängning men inte ha den separata avstängningsventil som finns som tillbehör till Mora INXX. Är det någon som vet om det är OK med försäkringbolagen att sätta en synlig t-koppling med en kulventil under bänkskivan istället?
Vi har en mora inxx. Jag ringde försäkringsbolaget (länsf) och de sa att en avstängning ska sitta "lätt åtkomligt". Jag satte en ballofix i bänkskåpet sidan om. Bara att dra ut lådan = lätt åtkomligt. [/quote]

Är 90% säker på att det måste vara OVAN diskbänk... Jag kommer ha min på blandaren eftersom det fanns, valde FMM Garda, var också sugen på INXXen men valde bort den av just denna anledningen.
Frågan är väl hurdan paragrafryttare man vill vara i detta läge.
[/quote]

Om den "måste" vara OVAN diskbänk kan man fråga sig varför det säljs blandare utan avstängning?
 
Stig-Rune skrev:
Om den "måste" vara OVAN diskbänk kan man fråga sig varför det säljs blandare utan avstängning?
Svar: Design!

Desig och praktiska funktioner brukar tyvärr sällan följas åt...

Vi valde också bort Inxx:en av detta skäl, fanns visserligen en separat avstängning i denna serie men det ville vi inte ha....
 
[edit]Om den "måste" vara OVAN diskbänk kan man fråga sig varför det säljs blandare utan avstängning? [/edit]

Alla kanske inte vill ha diskmaskin 8-)
 
Vi kör med både hängslen och livrem.... :D

FMM Garda med diskmaskinsavstängning PLUS en ballofix under skåpet från kallvattenledningen, som går till både diskmaskinen och side by siden. Det är en t-ballofix (12-12-12).
Sen har jag en ballofix (12-12) mellan blandare och varmvatten ledning också......

Bra att kunna stänga av under också om tex blandaren måste bort av någon anledning.

Jobbar på VVS företag (administrationen) och rörisarna som kommer in här dagligen sa att det var det bästa.

Måste dock grunna på hur jag ska göra för att kunna stänga av BARA vattnet till side-by-side (ismaskin o vatten i dörren)......
Ytterligare en ballofix på ballofixen... :-/??
Den som sitter där nu stänger ju av kallvattnet helt och hållet......

Har dock inte tänkt på att fuktspärra bakom diskmaskin och "slaskskåp", men det är inte försent än.......Dock har jag tänkt fuktspärra ovan diskbänk bakom kaklet......

Ljunghed
 
Vi valde en kran med DM-avstängning men vi frågade vår "röris" hur det funkade och han sa att det var OK att ha den i skåpet med då i famkant, alltså "lätt åtkomlig".
Angående kranar med eller utan DM-avstängning fick jag svaret från kundtjänst (FM Mattson tror jag det var) att i tex Danmark så av 100 sålda kranar var 2 med DM-avstängning och i Sverige är det precis tvärtom. Alltså det finns olika krav i olika länder.

Mvh Funkis
 
Finns det olika typer av Ballofix? Jag har letat på nätet men finner ingen 'bild'. Jag har de senaste 20 åren haft Ballofix kopplat till bänkdiskmaskin som dessutom var kopplad till varmvattenskranen. Pga detta vred jag alltid av Ballofixen när maskinen inte användes dvs dagligen/nattligen.

Min erfarenhet är att Ballofixen inte håller mer än 2-3 år - sedan går vingmuttern av med vattensprut till följd  >:(. Att huvudkranen i källaren var av årsmodell 1925 och genomrostad gjorde inte situationen lättare. OK, jag bytte denna före husförsäljningen  ;). Ballofixen byttes alltså ut med god regelbundenhet.

Visserligen var jag kanske övernitisk men i nybygget avser jag koppla diskmaskinen till varmvattnet igen (no comments abt that, please) och undrar om det faktiskt finns en bättre och säkrare avstängningsanordning än Ballofix ...

 
Jag stod inför samma problem. Jag ringde till mitt försäkringsbolag (Trygg Hansa) och de sa att de inte hade några krav på att avstängning måste sitta ovanför utan det gick bra att ha det i skåpet under bara avstängningen var "lätt åtkomlig".
 
Andra huset med avstängningen i underskåpet, man använder ju aldrig den, sist jag hade besiktning sa gubben att de i princip inte har sådana vattenskador längre på nya maskiner.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.