Kök
hanneli: Rostfritt, glas el plast. Jag hittade något hos capro, men inte dina storleker: www.capro.se/prodlist7_1.htm Sedan har ju IKEA hyllplan (åter igjen inte din storlek), och jag skulle tro du kan hitta något hos bygghandlare ochså? Försäljare av kylrum (www.norcool.no) har ochså hyllplan, men dom kanske inte kan monteras. Några ex från IKEA Hyllplan:
TN-Funkis: Moderna lysdioder med batteri och magnetkontakt (sånt ma har på dörrar för tjuvlarm) kanske kan duga, ingen värme och batterierna lär hålla i år-2 dioder räcker för en vinkyl. Jag köpte just en sådan där det fanns 2 ljusdioder inbyggt, räcker för att lysa upp tonade rutor. Annars har som sagt Clas O batteridriven garderobsbelysning, dock med vanliga glödlampor för lågvolt
saren2: Jajamen, jag lovade för LÄNGE SEN att skicka bild - men, av väldigt många orsaker har huset inte blivit klart... Det kommer en bild! Att sätta mosaik hela vägen är inte dumt. Det har dock blivit en förändring från ritningen vi fick - det är nu öppet ovanför överskåpen, tapet på väggen. Takhöjden har ökats efter det att ritningen gjordes. Kanske kan man sätta mosaiken upp till
sandhall: [citat] Hade det problemet tidigare när jag använde slagborr. Vid senaste renoveringen investerade jag i en bra borrhammare och nya fina betongborr. Gick igenom sten och allt så det var inga som helst problem att få hålen på rätt ställe. Dock tror jag våra väggar kan vara något fastare än era (behövs lite mer än en tandpetare för att ta hål). :)
Snigel: Tack för hjälpen, vi ska ringa Futurum idag eftersom vi var på Optimera igår och kom fram till att det är lite skumt....på utsidan fläkten ser det ut som om vi bara har en timerfunktion och inte styr fläkten på vinden på något annat sätt än att öppna spjället i kåpan, men ändå får där sladdar mellan kåpan och fläkten. Optimera-killen rådde oss i alla fall att ringa Futurum
Boogieman: Om man kika på Ikeas priser så är det en HISKELIG skillnad på deras std 60 skiva och deras "valbart djup" skiva. * 2,4m 60 djup skiva pronomen (oljad stavlimmad bok) kostar 595 dvs ca 250 löpen * 70 djup "flexibel" vill jag minnas låg på 900-1000 löpen. Så i alla fall på Ikea är det natt och dag. Nästan lönt att börja kika på granit för det priset :D Boogie - går på granit - man
Index: Jag oljar in mitt träblock som jag använder vid matlagning med en olja från Ikea som heter "Skydd", den är giftfri och godkänd för livsmedel. Detta är en slags mineralolja och andra användningsområden för mineralolja är t ex som symaskinsolja...... :)
Dahlino: då ni har en körsbärskant på luckorna vore det kanske snyggt att ta upp den färgen vad gäller klinkersval. en rödbrun ton på klinkersen ger ett varmt intryck.
Byggarfrun: Är det någon som har erfarenhet av Storsjökök? Enligt vår byggfirma i stan håller den samma prisklass som IKEA vilket gör att det låter intressant.
Cheesus: www.svendsensfarg.se kanonfina handbyggda kök, handmålas i gammal stil eller precis som du vill. Har ett själv :) :) :) :)
Wigert: Här är exempel på ett kök jag byggt, med spis i hörnan. Vinkeln är inte 45 grader utan snarare 40 grader mot 50. Det som inte framgår är att bänkskivan till höger om spisen är ca 5 meter lång och avslutas med diskmaskin och diskbänk. Erfarenheten var ok, men det är på gränsen att ett hörnkök som detta blir mer yteffektivt än ett parallellkök eller kök med bänk på bara en
lena_l: [citat] Tack för svar och kommentarer! I morse var jag övertygad om att vi skulle ha ett ekkök, men så pratade jag med en kompis som satte in ett massivt träkök för några år sedan och "det skulle hon aaaaaldrig göra om"; hon hade redan tröttnat och längtade efter ngt mer neutralt... Och så läser man Christinas kommentar ovan. Plötsligt lutar det åt det "vita" alternativet igen! :D
Miller: Tibrokök har kommit med högblaka luckor jag har själv endast sett dom i rött men tyckte säljaren sa att man kunde få dom i vilken färg man ville, förövrigt så var det rätt bra finish på dom och även kanten på stommen är lackad. /Niklas
Kaxa: Näpp! Ibland går man vilse bland allt intressant på sajten. Tusen tack för tipset!
gajon78: är det någon som har köpt kök i lettland? Undrar vilka köksmärken som finns representerade där och hur priserna ser ut , har kollat på sidan efter länkar till lettiska byggvaruhus men har inte hittat något, verkar mest som folk handlar i polen. Har funderingar på att löpa mitt kök i lettland/estland helst runt riga, tänkte även köpa vitvaror där (gorene) då jag har hört att det
Per_Eriksson: Funderar på hur man ska göra om man inte vill ha hörnskåpslösningarna som finns med karuseller o allt möjligt jox utan bara 2 "vanliga" bänkskåp i hörn mot varann, Tänkte ha bänkskåp med 3 stora lådor. Kan man sätta passbitar i hörnet? Hur breda behöver de vara då?Handtagen sticker naturligtvis ut en bit som man behöver komma förbi men hur mycket extra utöver det? Likadant med
Hemmakatten: Ja, det måste vara speciella kyl och frysar för inbyggnad eller integrering som det också kallas. Det finns två typer. En där skåpluckan satts fast/limmas dikt mot kylskåpsdörren och en där skåpluckan inte sitter dikt an utan det blir en liten öppning mellan kyldörr och skåpdörr när den öppnas. Den sistnämnda är svårare att hålla ren. Nackdelen med dessa frysar och kylar är
Atti: Jag har hört att makrougnarna ska fungera lika bra som en vanlig ugn. Även microfunktionen funkar bra. Däremot har de kanske inte lika många funktioner som vanliga ugnar. Men å andra sidan tycker i alla fall jag att de flesta har onödigt många funktioner (även för en matentusiast). Jag kommer själv att införskaffa en macro till mitt nya kök. Den största macrougnen som jag sett rymmer
Atti: Hejsan, Vi kommer snart att köpa ett nytt kök och skulle vilja ha någon slags prisordning på de största svenska aktörerna. De jag känner till (utan prisordning) är: Ikea, Kvik, Noblessa, Ballingslöv, Vedum, Kvänum och Canadakök (Hagakök etc). Tacksam för svar! /Astrid
Thourot: Hej. Jag står i begrepp att beställa ett komplett kök. Det lutar åt IKEA när det gäller trävaror och Electrolux vitvaror. När det gäller kakel är jag fortfarande på jakt. Finns det någon som gjort vitvaru- eller kakelkap på Hemochvilla mässan i Älvsjö? Finns det fler som skall dit eller är mässan trist och kass? Hälsningar Janne
jpettersson: Tack för era svar! Jag ska åka till Frej jonsson och se vad de har. Är det någon som har erfarenhet utav en vägghängd kran? Jag tror att vi kommer att välja en modell som är fast. Vi ska bara ha en diskho vilket nästan är ett måste om man ska ha en kran som inte går att röra. Vad tror ni, blir det för opraktiskt?
jenny1: Jag skulle och kommer att välja två hoar, en stor och en mindre. Men framför allt välja en blandare med dusch, det blir då busenkelt att skölja av de otympliga bakplåtarna och kastrullerna.
joniS: Tack. Den köptes på Trävaruimporten, ligger i hägersten. http://www.traimporten.se/nyheter.htm
Wintermute: Ni befinner er i början av er "köksresa"... Börja med att försöka definiera syftet (bondkök för matlagning vs. stelt designkök) med ert kök och vilka krav (t.ex gott om förvaring, stor frys, tåliga arbetsytor) som det ska uppfylla. Gör en "kravspec" utifrån de förutsättningar som ni har i er familjesituation samt smak och stil. Sedan kommer vilken budget ni har för kökprojektet.
byggimpert: Hmmm...., vill du absolut ha trä så är det väl ek eller björk isf. Ett tredje träslag skulle jag personligen ogärna blanda in :-/ Annars vore det ju snyggt att bryta av med ett annat material, antingen natursten eller en laminat som inte är trämönstrad, men det är ju en smaksak förstås :) MVH//Christina.
666kalle: Det är precis samma färg på Ståt och Lidingö. Jag har nämligen lackat dom så jag vet ;)
Mario: Som sagt den enda metoden att få bort redan härdad silikon är nog endast på mekanisk väg. /Mario
Ella: Det finns ju massor av företag som har specialiserat sig på att byta luckor i befintliga kök, alternativt pigga upp de du redan har. Här kan du säkert hitta något som passar: http://www.koksportalen.se/koksportalen/koksluckor.htm .