Ranchn
Ranchn: Så länge man inte bränner sin mat, så luktar det väl gott med lagad mat. Vi kommer att ha ugnen i ett högskåp och vi oroar oss inte för lukten av nygräddade kanelbullar. :)
9 svar · 5,7k läst
V
Voortrekker: Letar efter kakel i rustik lantlig spansk stil som man ofta ser i gamla kök på spanska landsbygden (I alla fall i spanska inredningstidningar). Är det någon som har tips om vart man kan hitta dessa... förrutom i Spanien.
0 svar · 3,8k läst
M
Mangelito: Vad fick ni med för anslutningsslang/rör till ert skåp? Koppar eller PEX? Fick med båda till mitt Electrolux.
0 svar · 1,0k läst
J
jessica: Det gjorde dom på Roomservice tidigare i år..Det var väl uppe på tapeten här efter det..
1 svar · 1,8k läst
·
G
Gunilla_Johansson: Vi har spottar i taket. Vi satte in 7 st i badrummet som är 1,5m x 3,5 m. Det hade räckt med 5 st. Ett tips är att INTE sätta rader utan att i stället placera ut dom lite osymetriskt. Det blir mer levande då, och du slipper "korridorkänslan"
2 svar · 4,1k läst
K
Knaster: Hej och tack för alla svar.... Var iväg till den lokala klinkerfirman och fick mig en flaska Klinkerrent. Funkade fint, körde det outspätt, så nu är det bara att sätta igång å mjukfoga. Gott nytt på er..... //Tobbe
4 svar · 4,6k läst
Fasting65
Fasting65: Thermex har gjort en bok som ger lite hjälp hur du ska dimensionera rör och vilket mottryck som uppstår vid olika effekter på fläktmotorn, längd på röret, antal böjar samt dimension på röret. Kolla in http://www.spiskupor.com eller gå till en thermexåterförsäljare och norpa ett tryckt exemplar. I vårt fall (20 kvm kök) blev valet solklart: Fet extern fläkt som sitter på vinden,
10 svar · 20,6k läst
T
turbouffe: [citat] www.hemluckan.se Men.... det viktigaste är att ta in offerter.... många! Åk gärna och hälsa på de som har kök i din närhet och få personlig kontakt vilket är mycket bra då de känner bra kontakt och lägger lägre pris. Konkurrensen är idag mycket hård på köksmarknaden och de vet vad konkurrenterna har för pris och försöker krypa under det.
9 svar · 13,8k läst
saturnus
saturnus: skippa gipsen, finns ingen anledning, som jag ser det att sätta gips mellan skåpen. Tycker också det skulle bygga ut på sidorna (om det finns sådana) Det går också bra att sätta kakeln i sättlim på spånplatta, det bygger minimalt.
4 svar · 4,6k läst
M
Mikael_S: Hej jag undrar vad ni har för erfarenheter av märket Cata i allmänhet och Cata Gamma i synnerhet. Onoff säljer denna pjäs som är 90 cm bred för 3496:- Den har 1020m3/h och endst 54dB vid denna sughastighet. Vid lägsta hastigheten (851m3/h) har den endast 44dB. Den verkar ju onekligen tyst och stark men hur är den kvalitetsmässigt? Mvh Mikael S
0 svar · 1,8k läst
A
AlfM: Jag tycker att Siemens gör bra grejor, men när det gäller reservdelar är det inte så kul. Att beställa per telefon innebär ofta att man få vänta i över en halvtimme innan man kommer fram. Att beställa över webben fungerar, men sprängskisserna är inte alltid helt OK. Dessutom! Leveranstider är ibland väldigt låååånga. Det finns ingen motsvarighet på något annat märke.
7 svar · 3,2k läst
Z
zLORFiNk: Inser att jag sköt över målet med massa centimetrar...FÖRLÅT! Men inspirationen kvarstår!
13 svar · 4,6k läst
O
OLHA: Har skrivit det tidigare men det absolut bästa som finns är Halton med Jet Capture teknik. Helt otrolig men kräver tilluft. Dels fungerar den som en vanlig fläkt men den blåser ner "luftväggar" som gör att inget matos når ut i huset. Kan t o m sitta uppe i taket och fungerar kanon! Finns även med UV-teknik till. Används ofta av japanska restauranger över teppan yaki bord. Nog den enda
10 svar · 22,0k läst
S
Sara_B: Ooops- glömde att jag lovet återkomma! Det blev en riktig följetong, där jag och min fråga blev kringskickad inom Ikea i ett par veckors tid. Till slut fick jag i alla fall det här svaret (frågan var om köksprogrammet ska förnyas eller inte): "Hej Sara! Ryktet stämmer inte. Inga nya mått på våra skåp. Däremot glömde jag skriva om dom nya lådorna igår. Under våren byter vi till
7 svar · 706 läst
B
Boogieman: Ok 1 cm per meter och jag har monterat med 5cm/meter :) Då är det bara att lossa på det igen och sänka distanserna en hel del. Sen har jag 2st 45 graders börjar prcis innan röret går in i väggen - fast de bildar inte en 90-graders utan en "orm" då jag behövde få ut röret lite för att komma "runt" snedväggen (se bild som finns i sidan om man följer länken högst upp på sidan). Men
5 svar · 33,5k läst
A
Alsti18: Vad är det för spis och skorsten du ha? Är det en spis du har tänkt att elda i ofta eller bara någon gång ibland? Tänkte bara att det kanske blir rätt varmt för kyl och frys att kampera ihop med en murstock och spis på andra sidan väggen om du använder spisen ofta.
1 svar · 2,8k läst
·
N
Nora: Hejsan Är det nån här som har Hth-köks vita classic luckor och sen vitvaror och kyl/frys i rostfritt??? Tror det kan vara snyggt men tänkte samtidigt att det kanske skär sig lite då luckan är lite lantlig och det rostfria ja, lite modernt??? Tacksam för råd och tips!!! Vi bygger Myresjöhus och har således Hth-kök, Julhälsningar Nora
0 svar · 2,5k läst
D
digital: En utfällbar arbetsyta måste i så fall göras väldigt stabil. Barn gillar att klättra och hänga på bordskanter ;-) De nackdelar barn har jämfört med vuxna är att de inte är lika långa och starka, och därmed är det dessa saker som behöver lösas. Säkra pallar och stegar löser det första. Styrka behövs främst när man ska lyfta saker och öppna burkar. Se till att inte förvara
1 svar · 3,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Det kommer att bli bättre med ljus när du har kaklat, om du inte väljer någon matt grå/svart färg förstås ;)
5 svar · 8,9k läst
B
Boogieman: Jag har hört att det är ojämn värme i induktionshällar men vet inte om det stämmer. Bl.a. hört av en att om man gör plättar på lagg så blir plättarna i mitten i princip råa medans de yttre är färdigbakade (borde bli samma sak med ägg). Stämmer detta? Mvh Boogie - vågar inte utsätta "paketet" för elektromagnetism :D - man
25 svar · 27,8k läst
Immobil
Immobil: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9458/0#0 http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=10387/0#0 osv. ;)
1 svar · 14,6k läst
H
Anonymiserad 23608: ..och finns även i transparent utförande.
2 svar · 1,7k läst
D
ddonald: hej  8-) Jag har funderingar på att skaffa en bänkdiskmaskin i hyresrätten där jag bor. Vad kan en installation av denna tänkas kosta? Någon som har gjort en sådan? Måste eventuella "komponenter" införskaffas i samband med detta (blandare, mm)? /Alex
0 svar · 4,3k läst
Ranchn
Ranchn: Med lite tankeverksamhet har jag nu löst detta problem. Jag kommer ju att ha 6mm gips bak köket (skall kaklas mellan bänkskiva och skåp). I denna gipsskiva kommer jag att göra ett lodrätt spår för att kunna dra sladdarna till överkant av överskåpen där transformatorn kommer att vara.
10 svar · 12,8k läst
G
gds4me: Ingen som har lite bilder att dela med sig av?
2 svar · 3,6k läst
Jesca_j
Jesca_j: Hur våtsäkrar man under köksskåpen? Är det bara att limma fast valfri plastmatta med uppvik mot väggarna eller? Hur gör man i framkant köksskåpen där man möter det inlagda köksgolvet?
7 svar · 6,3k läst
A
abc123: Det var ett Whirlpool, men nu har jag upptäckt att kompressorn också är paj så det blir ett nytt mindre skåp istället.
5 svar · 27,8k läst
nikasp
nikasp: OK - tack för tipset! Blir nog inga delfinblnadare osv. :) [citat]
2 svar · 4,6k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Vi har 30cm och det funkar bra.
4 svar · 15,9k läst
C
cat_stevens: Vi har (vitlaserad/lackad)timmerpanel över en del av vårt kök. Det är säkert opraktiskt, men det blev riktigt snyggt. Bänkskivor i oljad acajou som är ett mörkt träslag. Stor rostfri diskbänk, vita köksluckor (mano från kvik). Svart granitskiva runt hällen. De delar där vi inte har timmerpanel har vi vanliga gipsväggar som vi målat i en ceris eller vad den där mörkrosa färgen
1 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.