Nu är det dags att dra igång köksrenoveringen. En grej som vi funderar över är hur vi ska fästa gipsskivan mot skorstensstocken. Vi ska ha renoveringsgips på alla andra ytor som ska kaklas och för att det ska bli samma nivå på allt så behövs det även mot muren. Hur ska vi göra för att fästa gipset där?
// Lidman
// Lidman
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Kolla med sotaren om du får sätta gipsskivor på skorstenen...!!!
Det finns ju ett skikt papper på gipsskivan som kan bli för varmt!
Skorstenen skall normalt endast putsas och målas.
Man kan då använda gipsputs som är relativt lätt att få slätt... eller putsa till önskad struktur, för en skorsten kan väl lämpligen se ut som en skorsten

Det finns ju ett skikt papper på gipsskivan som kan bli för varmt!
Skorstenen skall normalt endast putsas och målas.
Man kan då använda gipsputs som är relativt lätt att få slätt... eller putsa till önskad struktur, för en skorsten kan väl lämpligen se ut som en skorsten
Hmm, vi hade ju tänkt att kakla ända upp till taket eftersom vi ska ha en rostfri fläktkåpa istället för det skåp med vanlig fläkt som sitter där nu. Murstocken går precis bakom spisen där det är kaklat sedan tidigare.
// Lidman
Edit: Ja, jag vet, köket ser inte roligt ut på bilden, men det är ju därför vi ska göra om det ;D
// Lidman
Edit: Ja, jag vet, köket ser inte roligt ut på bilden, men det är ju därför vi ska göra om det ;D
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Gips hade jag i mitt hus på skorstenen och när jag plockade ner det var det rostat (!) på baksidan. Om du inte vill putsa direkt, som kan vara snyggt, men kanske opraktiskt i ett kök där man behöver lätt avtorkbara ytor, kan man sätta en mineritskiva som man sen kaklar på (är ytan hyfsad kanske man kan kakla direkt ?). Mineriten kan man fästa med typ Ardex S48
Om du får sätta gips mot skorstenen eller ej beror på om du har någon kanal i skorstenen som du eldar i, och att den i så fall inte ligger på den sidan av skorstenen som du skall sätta gips. Jag satte gips mot en tegelmur(dock ej skorsten) med lim PL400 tror jag att det var och det funkade bra. I ditt fall hade jag dock hellre putsat upp ytan till rätt nivå och satt kakel direkt på putsen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden