6 534 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Köksfläkt
Håller på att renovera köket.
Det är i och för sig en ganska budgetrenovering, då vi inte har råd att byta all inredning just nu.
Har målat alla luckor vita och då menar jag riktigt vita.
T-grepps handtag i rostfritt.
Kommer att byta bänkskivorna till massiva ek skivor med infälld ho.
Så långt är jag helt bestämd.
Nu funderar jag på fläkten.
Har hittat en jag tycker är snygg. Den är i rostfritt med välvda glasinlägg.
Bredden är 89cm.
Öppningen över spisen är idag 60cm, men kan lätt breddas genom att plocka om ett par överskåp. den blir då 100cm istället.
Vad hade ni valt?
60cm kåpa i 60cm öppning, eller 89cm kåpa i 100cm öppning?
Spisen är förstås 60cm.
Ett annat problem också...........
Utsuget för fläkten sitter i taket och är inte centrerat över spisen.
Hur döljer man detta snyggast då "skorstenen" från kåpan inte döljer detta?
Bygger in på nå´t sätt eller?
Verkar finnas massor av köksprofs här så jag antar att nå´n kan tycka till om detta.
Tacksam för svar
// Fia
Det är i och för sig en ganska budgetrenovering, då vi inte har råd att byta all inredning just nu.
Har målat alla luckor vita och då menar jag riktigt vita.
T-grepps handtag i rostfritt.
Kommer att byta bänkskivorna till massiva ek skivor med infälld ho.
Så långt är jag helt bestämd.
Nu funderar jag på fläkten.
Har hittat en jag tycker är snygg. Den är i rostfritt med välvda glasinlägg.
Bredden är 89cm.
Öppningen över spisen är idag 60cm, men kan lätt breddas genom att plocka om ett par överskåp. den blir då 100cm istället.
Vad hade ni valt?
60cm kåpa i 60cm öppning, eller 89cm kåpa i 100cm öppning?
Spisen är förstås 60cm.
Ett annat problem också...........
Utsuget för fläkten sitter i taket och är inte centrerat över spisen.
Hur döljer man detta snyggast då "skorstenen" från kåpan inte döljer detta?
Bygger in på nå´t sätt eller?
Verkar finnas massor av köksprofs här så jag antar att nå´n kan tycka till om detta.
Tacksam för svar
// Fia
En stor fläkt är maffigt och snyggt, men dyrare.. ta den större om ni känner för de!
Angående centrerat hål så kolla i denna tråden hur jag tänker lösa de
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8829/30
Angående centrerat hål så kolla i denna tråden hur jag tänker lösa de
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8829/30
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ska också ta ner några överskåp och få en glugg på 120 cm och där kommer jag att ha en 90 bred fläkt.
Stod och klämde på en AEG fläkt igår som var 90 bred, helt i rostfritt och som ett upp-och-ner-vänt T. Snygg och otroligt tyst.
Insåg sedan när jag klämde på en annan 90 fläkt med glasskiva att den var ju sååå mkt snyggare och nättare än den i bara rostfritt. Så det lutar åt att det blir en sådan. Bara jag hittar en som är tyst.
Har samma problem som du med kanalanslutning, så jag inväntar med spänning på vilka svar du får.
Stod och klämde på en AEG fläkt igår som var 90 bred, helt i rostfritt och som ett upp-och-ner-vänt T. Snygg och otroligt tyst.
Insåg sedan när jag klämde på en annan 90 fläkt med glasskiva att den var ju sååå mkt snyggare och nättare än den i bara rostfritt. Så det lutar åt att det blir en sådan. Bara jag hittar en som är tyst.
Har samma problem som du med kanalanslutning, så jag inväntar med spänning på vilka svar du får.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Titta i den här:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=10093/3#3
Det är "Linjemontörens" fläkt-tråd.
Jag hade liknande problem.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=10093/3#3
Det är "Linjemontörens" fläkt-tråd.
Jag hade liknande problem.
Kolla in denna fläkt, har själv köpt den mindre storleken. Har tyvärr inte monterat den ännu så jag kan inte säga om den är tyst.Ms_Smirk skrev:
http://www.hemmabutikerna.com/objects/internalType,1/did,10,10/webshop,1/expwin,1/69980.html
Hej igen,
Men hur gör man det snyggt om man vill att "skorstenen" på kåpan ska gå högre upp än ovankanten på överskåpen.
Mina överskåp är 70cm höga och sitter 50cm ovan underskåpen. Detta gör att det blir en glipa mot taket på hela 30 cm.
Om jag sätter fläkten 60-65 cm ovanför spisen är jag rädd att det kommer att se inklämt ut, eftersom det nästan inte blir någon "skorsten" kvar om jag bygger ner även lådan
30 cm från taket. ( Lådan= Den lilla käcka lösningen för att dölja ett ocentrerat utsug).
Hoppas att någon tar sig an/tid med detta problem.
Hur GÖÖÖÖR jag? :'(
// Fia
Men hur gör man det snyggt om man vill att "skorstenen" på kåpan ska gå högre upp än ovankanten på överskåpen.
Mina överskåp är 70cm höga och sitter 50cm ovan underskåpen. Detta gör att det blir en glipa mot taket på hela 30 cm.
Om jag sätter fläkten 60-65 cm ovanför spisen är jag rädd att det kommer att se inklämt ut, eftersom det nästan inte blir någon "skorsten" kvar om jag bygger ner även lådan
30 cm från taket. ( Lådan= Den lilla käcka lösningen för att dölja ett ocentrerat utsug).
Hoppas att någon tar sig an/tid med detta problem.
Hur GÖÖÖÖR jag? :'(
// Fia
Gick in till min granne och såg hur hon hade löst det, hon hade bara byggt en liten låda av mdf eller nått vid sidan av kåpan ändå mot överskåpen och sen målat i samma vita färg. Kan ju bli lite problem ifall du ska ha lägre väggskåp och inte kan dölja allt. Beror ju också på vilken höjd själva luftshaktet finns också? Hamnar det ovanför väggskåpen eller?
Snygg! Håller på att leta efter en snygg matchande fläkt till en uppsättning Whirlpool-vitvaror i rostfritt. Har du fått upp den än? Några tankar som du vill dela med dig (t.ex. hur själva metallen ser ut och allmänt kvalitetsintryck)?ThomasLindgren skrev:
Den är ju väldigt billig och det ser ju mycket snyggare ut med glas än enbart metall...
Har ännu inte fått upp köket. Håller på att regla, isolera, gipsa, dra el etc. Men det dröjer nog inte så länge nu.n0ir skrev:Snygg! Håller på att leta efter en snygg matchande fläkt till en uppsättning Whirlpool-vitvaror i rostfritt. Har du fått upp den än? Några tankar som du vill dela med dig (t.ex. hur själva metallen ser ut och allmänt kvalitetsintryck)?
Den är ju väldigt billig och det ser ju mycket snyggare ut med glas än enbart metall...
Linjemontoren skrev:Gick in till min granne och såg hur hon hade löst det, hon hade bara byggt en liten låda av mdf eller nått vid sidan av kåpan ändå mot överskåpen och sen målat i samma vita färg. Kan ju bli lite problem ifall du ska ha lägre väggskåp och inte kan dölja allt. Beror ju också på vilken höjd själva luftshaktet finns också? Hamnar det ovanför väggskåpen eller?
Ja, jag tror att om det ska bli något kvar av skorstenen så hamnar själva lådan ovanför köksskåpen.
Skulle väl egentligen vilja flytta upp hela överskåpsraden, då den sitter 50cm ovanför bänken, samt att det sitter en ljusrampslist under på 7cm. ( Men den kan man ju plocka bort iofs.)
Hur som helst känns det ganska trångt under skåpen då ingen i familjen är särskillt kortväxt. ( Ja, förutom barnen förstås 5 & 3 & 2 år
Men jag vet inte om det är läge att bråka med det nu, har så många andra pojekt
på G.
Det kommer ju att innebära så mycket merjobb. Ta ner kaklet, gipsväggen kanske spricker, kakla om osv......
Däremot skulle jag vilja bygga in denna skräpsamlarhylla som blir ovan skåpen.
Försöker komma på hur jag smidigast ska få denna inbyggnad av utsuget och inbyggnad av skräpsamlarhyllan att smälta samman bra om de är på olika höjd,
dvs. utsugslådan högre upp än skräpsamlar inbyggnaden.
En annan fråga också.
Hur gör man det snyggt bakom fläkten om man inte vill kakla där?
Önskar mig innerligt en smart lösning på hela paketet.
// Fia
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden