S
Stig-Rune: [citat] Här är ingen som snackar skit om någon för att man köpt billigt. ALLA vill köpa billigt om man kan. Att man sedan värderar saker olika är en helt annan sak. När vi tittade på kök så var vi självklart på ikea men som andra skrivit innan så är de begränsade i sitt sortiment. Vi fick vårt kök till sist med de detaljer vi ville ha. Dyrare än ikea - javisst men så fick vi
13 svar · 4,7k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: ja ..de måste vara utanpåliggande såvida inte du får ett platsbyggt kök av eran snickare..då kan man få till det mesta om du vill lägga ut den extra kostnaden.
1 svar · 1,5k läst
C
Canis: Statusrapport för intresserade: Vi tjatade hit chefen i går. Han kom hit och konstaterade att skivorna *hade fel kantprofil *var för grunda, 60,5 istället för 61 cm *överhänget skiljde sig åt  mkt *inte var perfekt anpassade till köket (väggar, hörn, skåp etc) Efter massa måttande och funderande kom vi fram till att de ska: *hämta skivorna i dag (är gjort) *såga om det lilla som
8 svar · 2,6k läst
Z
Zneckan: Vart försvann min bild, vad gjorde jag för fel??
1 svar · 2,6k läst
J
johan77: Det gäller att använda sitt sunda förnuft och inte dra absurda slutsatser av truismen "gör ett ordentligt underarbete". Lite väl många råd, speciellt de man får i byggvaruaffärerna, är överdrivet defensiva. Där får man hängsle-och-livrem-lösningar som skapar onödigt merjobb. Allt för att personen som ger rådet inte ska riskera att bli den som ger ett råd som innebär en
30 svar · 21,0k läst
S
Soap: Tack för tipsen. Spackla igen kan man ju göra, men då måste ju luckorna lackas om. Ska man lämna iväg det jobbet eller ska man blåsa dem själv? På luckorna är det ju inga problem med att spackla igen ett hål, men på lådorna bör man väl spackla igen båda, annars kommer ju handtagen off-center. kanske skulle satsa på ett handtag som är större än cc96mm för att inte komma för
2 svar · 1,1k läst
·
R
Rogerio: [citat] Jag tycker å andra sidan att du självklart inte skall använda sockel till detta. Utan du skall givetvis använda dig av högblank täcksida som andra redan förespråkat.
11 svar · 2,9k läst
L
Ljunghed: Jovisst städar vi! Men det blir väl i ärlighetens namn bara 1-2 gånger per år..... :-/ Vi har bara under senaste veckan (vi renoverar fortfarande köket..) dragit ut och in den 120 kg tunga side-by-siden ett otaligt många gånger, och det har inte blivit några skador på underlägget. Det är också en Samsung förresten. Underlägget till diskmaskinen däremot har fått en reva så det
11 svar · 10,6k läst
F
Fagerborn: Jag tycker inte heller stommarna från Tibro är så förfärligt dyra. Det slutade på 40.000 för 4 bänkskåp och 5 väggskåp. Det är cirka 1/3 av den totala kostnaden, med vitvaror, arbetskostnad samt fix och trix med elektriker, någon som kopplar ur gasen, glasmästare och rörmokare. Det hade gått på 20.000 på Ikea för ett av deras massiva kök med deras tråkiga stommar.
8 svar · 12,8k läst
S
Starmac: det var 4000 för hela köket (2 olika leveranser skåp/vitvaror) Nu har jag själv burit upp kylfrysen med hjälp av en kompis. Var jobbigt men inte värre än att 2 vuxna män hyfsat enkelt fixar det. I och med att den är inplastad och packeterad så är det enkelt att få ett bra grepp! Tog oss 10min att bära upp alla vitvaror 3 trappor upp så pröjsa inte för mycket för det...
11 svar · 20,5k läst
D
Drogen: Jag valde mellan IKEA och KVIKs designserie med höga bänkskåp. Dock är det inte riktigt "samma pris". Eftersom IKEA och KVIK har samma mjukvara för att designa kök så gjorde jag ett referenskök i båda programmen och KVIK blev 10-20% dyrare. Det blev IKEA-kök inkl. vitvaror men bänkskivor från KVIK. IKEA-köket levererades på utsatt dag och inte en skruv fattades. Köket är nu
7 svar · 4,9k läst
G
Gummigum: Det låter helt otroligt att högblankt laminat skulle va så känsligt, vi talar bänkskivor i ett kök - right? Aceton funkar - fasthåller vid det fortfarande. Även tri ;-) Iofs finns det ju 'visningskök' ocvkså och all mat värms i mikron ;-)
14 svar · 28,1k läst
ikeahantverkaren
ikeahantverkaren: jo ..det är nog bara en list dom lagt ovanpå...troligtvis sitter den med samma skruv dom fäst bänkskivan med så den är nog inga problem att avlägsna :)
3 svar · 2,8k läst
pinebar
pinebar: Hej! Jag var just in på Kök & Kök på lunchen och de har en "alldeles ny" lucka som är av massiv björk, helt lik de gamla 30-40-talsluckorna inklusive stängmekanismen med bygeln. Den verkar inte finnas med på hemsidan än men var på bild i Allt om Kök & Bad Nr 1, 2005, sid 46-50. www.kungsaterkok.se, www.kokochkok.se. :) Ulrica
6 svar · 8,3k läst
G
Gummigum: Hur man gör när man prutar? ta in offerter ifrån flera ställen å stick under näsan på köksfirmorna t ex :-) Vissa ting kan de inte pruta på då de köper in och har påslag på t ex diskbänkar bänkskivor mm. Där kan Du inte prispressa hur mkt som helst, där BÖR Du går nån annan stans. Finns massor kolla t ex sigro.se Bara vara fräck så långt man orkar ;-) det är oftast en
27 svar · 8,7k läst
B
byggimpert: Här kommer ytterligare ett förslag på en ursnygg variant, dock mosaik (mitt eget favoritformat ;)), som jag tror kan passa utmärkt till just Er stenskiva. Nämligen 'Iridium Iris 2' från Sicis, en gråvit mosaik med svagt pärlemorskimmer, just den här svaga blå och möjligen lite gröna effekter beroende på ljuset.......... helt underbar :-* Ser att du bor i Stockholm, denna säljs av
3 svar · 2,4k läst
R
RenoVera: Jag köpte på clas ohlsson, De har både i rostfritt stål och i "Rostfri finisch" eller vad det heter. (Nå´n sorts look a like) Själv köpte jag i rotritt stål cc 160mm, jag tror jag betalade 32 kr styck. Prisvärt tyckte jag...
11 svar · 3,7k läst
B
Badger: Svårt att säga när man inte ser det :-/ Men, jag tror mer på er ide med att placera mot fondväggen.
1 svar · 4,1k läst
B
Badger: I lokalradion där jag bor intervjuvades kommunens konsumentombudsman. Där det framkom att ärendena hade ökat drastiskt. Ökningen var nästan enbart kopplade till hantverkare. Radioreporten frågade då - är det felaktiga fakturor, saltade eller vad. - Nej, hantverkarna kommer aldrig på utsatt tid....
16 svar · 3,4k läst
M
Miller: Tibro kök fixar det! Kanske inte billigast borde ligga i samma pris som Ballingslöv
4 svar · 4,6k läst
B
bengtnu: Tack för tipset. Jag har nu provat programmet
2 svar · 2,0k läst
thomas33
thomas33: Eftersom det är en riktig smutssamlare däruppe, så fäste vi en övre och en undre treskenors glaslist i framkanten av skåpraden och i taket. Däremellan sitter nu skjutdörrar av vit ogenomskinlig forexplast och bakom dörrarna är det skräpsamling. ;D Vill man göra det lite mer spännande, så kunde du byta ut ogenomskinliga dörrarna mot frostade glasskivor och ha lampor bakom som lyste
1 svar · 4,9k läst
C
cpalm: Japp, det kan vara lite krångligt att justera dessa innan man fått in snitsen. Normal finns det 4 skruvar på varje gångjärn. 1) En "yttre" skruv, den som sitter närmast dörren. Skruva på denna för att justera dörren i sidled (dvs när dörren som i ditt fall hänger snett). 2) En "inre" skruv, den som sitter längst bort från dörren. Lossa denna lite grand så kan dörren justeras i
1 svar · 55,0k läst
A
ankan73: Vi är på gång att köpa ett hus där köket är riktigt tråkigt. Funderar på att isf köpa ett helt nytt (både inredning och vitvaror). Vet någon ungefär hur mkt det kostar att få det uppmonterat (inkl el, vatten osv)? Hur mkt kan man annars spara på att göra iallafall delar av arbetet sjäv (riva ner det gamla, bygga upp nya skåpen...men anlita ngn till el, vatten)?
0 svar · 9,7k läst
T
Tomtebo: Tack för tipset, hade totalt missat det, ska ta en titt på det i butiken!! (Fler förslag mottages tacksamt.)
2 svar · 3,7k läst
L
Lesau: Hej, I vårt nya kök skall vi ha vitvaror i aluminium. Tyvärr verkar utbudet av spiskåpor/flåktkåpor i aluminium vara väldigt begränsat. Någon som kan hjälpa/tipsa mig om vart jag skall leta och vad som finns? Vad har ni andra med alu-vitvaror för spiskåpor? MVH, Lesau
0 svar · 1,7k läst
A
AlfM: [citat] Hej Peter. Där jag bor får vi vatten ifrån Bolmen, och har ett jättefint Ph-värde. Jag använder vanligt diskmedel, och har inget behov av avhärdare. Jag skulle aldrig vilja köpa en diskmaskin med avhärdare och får hoppas att det kommer att finnas diskmaskiner utan avhärdare så länge som jag har behov av det. Nu till ditt problem: Om du tycker att det är problem med hårt
6 svar · 3,3k läst
K
KMH: Hej Jag har länge letat efter en grillhäll (=stekbord mm samma sak), tror den skulle passa i vårt nästa kök. Är det bara jag som tror den är praktisk? Ni som har en, vad är er erfarenhet. Såg att Ikea börjat sälja en grillhäll - är den ngt att ha?
0 svar · 2,4k läst
A
ama: Jag tror att det kan vara olika beroende på tillverkare (jag kan inte tillräckligt mycket och lagar och branschpraxis för att kunna säga om det finns något i det som säger för eller emot). Frysen försöker hålla en konstant temperatur inne i sig, och om ugnen läcker mycket värme så kommer frysen behöva köra kompressorn oftare. Jag har aldrig sett en kombination av frys+ugn och jag
1 svar · 4,4k läst
edi
edi: Hej Jag undrar om någon har fixat takfläkt(TKC400C),takgenomföringen,(TGÖ)+kåpan med inbygnads filter .Hur gör man?Taket är rig.tak med 27grader utte tak och 18 grader inne tak Tack.
0 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.