Har omvärderat och designat om lite enligt tips och råd här på forumet (http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=10135/0#0) och skulle uppskatta synpunkter på den nya planlösningen.
Borta är högskåpet till förmån för avställningsytor både till vänster och höger om hällen. Har också valt enkla luckor till väggskåpen istället för delade för att ge ett mer "cleant" intryck. Lite opraktiskt kanske men snyggare.
IKEA:S ritprogram har ju en del tekniska begränsningar så låtsas att allt är i Nexus Ek istället för Nexus Björk. Luckorna ser likadana ut men i ekfanér. Det ska naturligtvis också täckbitar på överskåpen, som egentligen ska gå hela vägen upp till taket vilket också innebär att det blir cirka 60-65 cm. i höjd mellan bänkskiva och överskåp. Skönt för mig som är lång och det ger dessutom en luftigare känsla (och mer möjlighet att visa upp ett snyggt grått, rektangulärt kakel).
Har lagt till täckbitar till vänster om kyl/frys och till vänster om 60 cm. bänkskåpet med lådor. Lite osäker dock på varför det behövs vid lådorna eftersom dom kan dras ut även om bänkskåpet står direkt mot en vägg?
Borta är högskåpet till förmån för avställningsytor både till vänster och höger om hällen. Har också valt enkla luckor till väggskåpen istället för delade för att ge ett mer "cleant" intryck. Lite opraktiskt kanske men snyggare.
IKEA:S ritprogram har ju en del tekniska begränsningar så låtsas att allt är i Nexus Ek istället för Nexus Björk. Luckorna ser likadana ut men i ekfanér. Det ska naturligtvis också täckbitar på överskåpen, som egentligen ska gå hela vägen upp till taket vilket också innebär att det blir cirka 60-65 cm. i höjd mellan bänkskiva och överskåp. Skönt för mig som är lång och det ger dessutom en luftigare känsla (och mer möjlighet att visa upp ett snyggt grått, rektangulärt kakel).
Har lagt till täckbitar till vänster om kyl/frys och till vänster om 60 cm. bänkskåpet med lådor. Lite osäker dock på varför det behövs vid lådorna eftersom dom kan dras ut även om bänkskåpet står direkt mot en vägg?
Är i samma siuation själv, ritar och ritar, men har inte kommit igång med det praktiska än. Så mina kunskaper är högst teoretiska 
Min första reaktion gäller diskhon (jag antar att det där vita längt ut till höger är en infälld porslinsho?). Jag ser ju att du har diskmaskin, men lite diskar man ju ändå för hand. Då tar du disken från bänken till vänster om hon, diskar och ställer den... var? Jag brukar ta från vänster, diska, och ställa på tork till höger om hon. Har just nu inget bra alternativ att föreslå, men det är nog något att tänka på i alla fall.
Sen förstår jag inte riktigt det där med täckskivan till vänster om lådorna- borde det framför allt inte vara en smal täckskiva "åt andra hållet" - en distans - mellan lådorna och nästa skåp, för att förhindra att lådorna skrapar emot när du drar ut dem?
Lycka till i alla fall! Visst fastnar man i ritprogrammet? Jag har gjort bortåt 25 olika inredningar vid det här laget.
Min första reaktion gäller diskhon (jag antar att det där vita längt ut till höger är en infälld porslinsho?). Jag ser ju att du har diskmaskin, men lite diskar man ju ändå för hand. Då tar du disken från bänken till vänster om hon, diskar och ställer den... var? Jag brukar ta från vänster, diska, och ställa på tork till höger om hon. Har just nu inget bra alternativ att föreslå, men det är nog något att tänka på i alla fall.
Sen förstår jag inte riktigt det där med täckskivan till vänster om lådorna- borde det framför allt inte vara en smal täckskiva "åt andra hållet" - en distans - mellan lådorna och nästa skåp, för att förhindra att lådorna skrapar emot när du drar ut dem?
Lycka till i alla fall! Visst fastnar man i ritprogrammet? Jag har gjort bortåt 25 olika inredningar vid det här laget.
Har också lite funderingar om i vilken ordning jag ska göra allt (ville inte starta en ny tråd)...
Som ni ser på bilden nedan så ska vi flytta den befintliga diskhon några decimeter och installera en diskmaskin. När behöver rörmokaren komma in?
Ska han/hon hit och fixa efter att vi rivit ut det gamla köket men innan vi har installerat de nya bänkskåpen eller kan dom koppla in vatten när det nya köket är på plats (förutom själva diskmaskinen antar jag)?
När och varför behöver jag ta in en elektriker? Vi ska egentligen inte installera några nya vitvaror utöver diskmaskinen och en mikro, samt byta ut den gamla spisen mot en häll+inbyggnadsugn. Brukar det vara vanliga stickkontakter eller behöver elektrikern installera några slags specialvarianter? Tänkte också på bänkbelysningen. Vi ska installera ljusramper (IKEA:s NITTON-serie) som har vanlig stickkontakt. Stämmer det att allt med vanliga stickkontakter inte räknas som fast elinstallation och är sådant som jag själv får installera utan elektriker?
Är det någonting annat som man ska tänka på, eller är principen att skruva up alla stommar och sedan sätta dit vitvarorna?
Blir så krångligt om hantverkaren säger att man måste montera ner köket när dom kommer hit...
Som ni ser på bilden nedan så ska vi flytta den befintliga diskhon några decimeter och installera en diskmaskin. När behöver rörmokaren komma in?
Ska han/hon hit och fixa efter att vi rivit ut det gamla köket men innan vi har installerat de nya bänkskåpen eller kan dom koppla in vatten när det nya köket är på plats (förutom själva diskmaskinen antar jag)?
När och varför behöver jag ta in en elektriker? Vi ska egentligen inte installera några nya vitvaror utöver diskmaskinen och en mikro, samt byta ut den gamla spisen mot en häll+inbyggnadsugn. Brukar det vara vanliga stickkontakter eller behöver elektrikern installera några slags specialvarianter? Tänkte också på bänkbelysningen. Vi ska installera ljusramper (IKEA:s NITTON-serie) som har vanlig stickkontakt. Stämmer det att allt med vanliga stickkontakter inte räknas som fast elinstallation och är sådant som jag själv får installera utan elektriker?
Är det någonting annat som man ska tänka på, eller är principen att skruva up alla stommar och sedan sätta dit vitvarorna?
Blir så krångligt om hantverkaren säger att man måste montera ner köket när dom kommer hit...
Sara_B: Jo, det är inte helt optimalt att inte ha en avställningsyta till höger om hon (som är en vanlig i plåt, inte någon porslin) men alternativet skulle ta så mycket av arbetsbänkens redan begränsade plats... Tanken är ju att det mesta ska diskas i maskin (vilket tösen kommer att gilla eftersom vi har arbetsfördelningen att jag lagar mat och hon står för diskningen...), men för det lilla som ska handdiskas så hade vi funderingar på att skaffa oss en GRUNDTAL Hylla/diskställ (http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...p;langId=-11&parentCats=15576*15733*16065) eftersom vi ändå hade tänkt sätta upp GRUNTAL:s stänger över diskbänken. Sätter man dessutom upp en bestickställ (http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...p;langId=-11&parentCats=15576*15733*16065) så kanske man klarar sig?
Visst ÄR det roligt men samtidigt frustrerande med alla möjligheter?!
Visst ÄR det roligt men samtidigt frustrerande med alla möjligheter?!
60-bredd på överskåp är INTE att rekommendera, speciellt inte på Ikeas stommar som är så djupa.
Förr eller senare kommer en av er att slå upp huvudet i en halvöppen lucka.
Ni skulle få plats med två 80-skåp med dubbla luckor och ändå behålla det symmetriska intrycket. Mittemellan 80-skåpen skulle ni kunna sätta 20 cm breda hyllor, ev. i glas, eller en vinhylla. (Ni kan behålla 60-skåpen högst upp.)
Jag håller på byter ett kök där en av de saker som inte fungerar i dagens kök just är de 60 breda överskåpen.
Jag förstår inte varför ugnen inte är placerad rakt under hällen ?? Är hällen kanske 80 bred ?
Diskställ eller ej, om det går skulle jag definitivt byta plats på diskmaskinen och hon.
En porslinsho är 100% stum. Risken att glas går sönder är större än en konventionell rostfri ho.
Förr eller senare kommer en av er att slå upp huvudet i en halvöppen lucka.
Ni skulle få plats med två 80-skåp med dubbla luckor och ändå behålla det symmetriska intrycket. Mittemellan 80-skåpen skulle ni kunna sätta 20 cm breda hyllor, ev. i glas, eller en vinhylla. (Ni kan behålla 60-skåpen högst upp.)
Jag håller på byter ett kök där en av de saker som inte fungerar i dagens kök just är de 60 breda överskåpen.
Jag förstår inte varför ugnen inte är placerad rakt under hällen ?? Är hällen kanske 80 bred ?
Diskställ eller ej, om det går skulle jag definitivt byta plats på diskmaskinen och hon.
En porslinsho är 100% stum. Risken att glas går sönder är större än en konventionell rostfri ho.
Håller med om 60 cm dörrar på överskåp. Vi blev varnade för detta av den vi handlade med på IKEA, just att man upplever att dörrarna nästan ramlar över en när man öppnar. Har 1 st som är 50 och tycker även den är för djup, max 40 tycker jag.
Hmm. Problemet är väl att det med 2x30 dörrar inte blir symmetriskt med överskåpen. Att det ska vara 3x60 stommar är redan spikat. Vi har redan funderat på alla alternativ och inget fungerade bra med bänkskåpen. En smal hylla tror jag inte heller ser riktigt bra ut.
Ugnen är placerad under micron fr.f.a. för att luckorna ska bilda en symmetri under varandra. Hällen är en vanlig 60 cm. men eftersom det totala utrymmet är 140 cm. så var det antingen så eller ha ett 80 cm. bänkskåp under micron (vilket kändes lite rörigt det det inte harmoniserar med väggskåpet rakt över). Att det sedan kan vara skönt med alla kastruller och redskap i direkt anslutning till hällen är ju inte heller helt fel (och varför ska egentligen ugnen vara under hällen?). Dessutom var man, enligt IKEA-personalen, tvungen att ha en säkerhetsmarginal på 10 cm. på vardera sida om hällen. Det går ju bara att få till höger om hällen om man sätter den i 80-bänkskåpet...
Det är inte en porslinho utan en vanlig i rostfritt.
Guns: Lustigt att IKEA-personalen avrådde från 60 luckor! Det var på rekommendation från en av deras köksplanerare som vi valde bort 2x30-luckor till förmån för 1x60-lucka. Motiveringen var just att det skulle ge ett mer sammanhållet och luftigare intryck, men det kanske ,måste ändras tillbaka igen...
Ugnen är placerad under micron fr.f.a. för att luckorna ska bilda en symmetri under varandra. Hällen är en vanlig 60 cm. men eftersom det totala utrymmet är 140 cm. så var det antingen så eller ha ett 80 cm. bänkskåp under micron (vilket kändes lite rörigt det det inte harmoniserar med väggskåpet rakt över). Att det sedan kan vara skönt med alla kastruller och redskap i direkt anslutning till hällen är ju inte heller helt fel (och varför ska egentligen ugnen vara under hällen?). Dessutom var man, enligt IKEA-personalen, tvungen att ha en säkerhetsmarginal på 10 cm. på vardera sida om hällen. Det går ju bara att få till höger om hällen om man sätter den i 80-bänkskåpet...
Guns: Lustigt att IKEA-personalen avrådde från 60 luckor! Det var på rekommendation från en av deras köksplanerare som vi valde bort 2x30-luckor till förmån för 1x60-lucka. Motiveringen var just att det skulle ge ett mer sammanhållet och luftigare intryck, men det kanske ,måste ändras tillbaka igen...
Hubbe: IKEA:s eget. Du hittar det här http://www.ikea.com/ms/sv_SE/complete_kitchen_guide/planner_tool/download/index.html .
Och det är nog sant att funktionalitet får gå före form i vissa avseenden. Då blir det så här:
Och det är nog sant att funktionalitet får gå före form i vissa avseenden. Då blir det så här:
Ugnen ska inte vara under hällen, den ska vara under fläkten. om den inte har katalytisk rening av luften.n0ir skrev:Hmm. Problemet är väl att det med 2x30 dörrar inte blir symmetriskt med överskåpen. Att det ska vara 3x60 stommar är redan spikat. Vi har redan funderat på alla alternativ och inget fungerade bra med bänkskåpen. En smal hylla tror jag inte heller ser riktigt bra ut.
Du får faktiskt närmare till kastruller om du har dem i skåpet bredvid. Annars får du backa när du ska ta ut en. Men jag ser att det vore svårt att få ugnen under hällen eftersom fläkten ska få plats på väggen också.
De som jobbar på Ikea ska ju inte leva i köken, de ska sälja kök som ser snygga och hela ut i ritprogrammet.
Jag tror att ni har stirrat in er lite för mycket på raka, symmetriska linjer och luckor i samma bredd. Toppskåpen över överskåpen är kortare än överskåpen, men det stör inte ?? Tänk på att köket inte ser lika kliniskt ut när det väl används. Det kan vara bra med andra symmetriska linjer, för att mjuka upp intrycket. Det vore asymmetriskt att mixa 50, 70, 40 och 30 skåp i samma rad, men två 80-skåp med ett 20-skåp i mitten kan till och med förstärka symmetrin. Det beror på hur ni sätter luckhandtagen på toppskåpen. (Jag håller helt med om att dubbla 30 cm luckor skulle se tokigt ut när övriga luckor uppe och nere är 60 cm.)
Jag kan säga att jag har haft diskmaskinen placerat precis som på din ritning, med 60 överskåp. Det skåpet var ändå bara 30 cm djupt, jag tror att IKEA's är 37 cm ?? När man plockar ut disk och står och rotar i maskinen, man öppnar luckan över lite halvt medan man ställer upp tallrikar, och kommer FÖRSTÅS ihåg att den är öppen (man är ju inte dement heller), så händer någonting annat någonstans, man glömmer bort sig och slår huvudet upp i en vass luckkant. Då hjälper ingen Ipren, Aspirin eller v.f. de heter. ALDRIG MERA vill jag behöva riskera det. Enbart risken, att det är något man måste tänka på, är irriterande.
Har du gått runt i ditt nuvarande kök och verkligen tänkt ut vilka funktioner du inte trivs med och vilka funktioner / avstånd / ytor osv. du uppskattar och inte vill leva utan ??
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Den senaste bilden (med 30-luckor), om du tar handtagen på toppskåpen och centrerar liggande horisontellt, så kan det funka med 30-luckor på de undre överskåpen. Om du sätter toppskåpens luckor i samma riktning (såsom de är på bilden) är det lätt för er att komma ihåg i vilken sida ni ska ta i handtaget 
Tanken är att ha alla handtag liggandes horisontellt men det gick inte att göra med IKEA:s ritprogram... Detbetyder att 60-bänkskåpen med 2x30-luckor skulle få två korta handtag och det bredare 60-överskåpet ett långt. Borde väl fungera? Annars får man ju horisontella handtag nere i.o.m. lådorna och lodräta upptill.Fagerborn skrev:Den senaste bilden (med 30-luckor), om du tar handtagen på toppskåpen och centrerar liggande horisontellt, så kan det funka med 30-luckor på de undre överskåpen. Om du sätter toppskåpens luckor i samma riktning (såsom de är på bilden) är det lätt för er att komma ihåg i vilken sida ni ska ta i handtaget![]()
Du säger mycket vettiga saker, en del som jag själv har reflekterat kring men frågan är hur man skulle kunna lösa det på ett vettigare sätt! Har blippat fram och tillbaka med ritprogrammet och det slutar rent planlösningsmässigt med något liknande bilden ovan.
Man kan liksom inte riktigt möblera om så mycket mer om man vill (a) behålla avställningsytor på båda sidor av hällen och (b) behålla en lång sammanhållen arbetsyta (vilket gör att diskhon kommer längst till höger och inte får avställningsyta).
Att dessutom utbudet på IKEA är begränsat med överskåp är också ett problem. Vi har 270 i takhöjd och vill gärna utnyttja hela höjden med väggskåp i.o.m. att vi har en liten golvarea.
Vad menar du nu? Har jag missat någonting? Överskåpen (som är till för att täcka upp ända till taket) är ju 60x35x37.Fagerborn skrev:
¨"Man kan liksom inte riktigt möblera om så mycket mer om man vill (a) behålla avställningsytor på båda sidor av hällen och (b) behålla en lång sammanhållen arbetsyta (vilket gör att diskhon kommer längst till höger och inte får avställningsyta). "
Du kan sätta en klaff på gaveln till höger om diskhon för temporär avställningsyta.
Du kan sätta en klaff på gaveln till höger om diskhon för temporär avställningsyta.