Helt underbart vad denna fråga engagerar! Talar säkert mer om våra värderingar än om våra praktiska lösningar... till frågan hur vi förvarar våra disktrasor. SÅÅ mycket känsla och övertygelse det finns inbyggt i dessa små pappers/tyglappar...

En liten fundering för att spinna vidare på vad som är snuskigare än en disktrasa:
Pengar.
Kontanter, cash, sedlar. Whatever.
På mitt jobb händer det att jag tvingas stå i kassan ibland och efter en timme är händerna svarta som sot och längtan efter att tvätta dem är stor.
Tänk alla tusentals människor som har tagit i dendär tjugo-lappen du nyss lämnade ifrån dig för din påse godis.
Notera dock att jag jobbar i ett byggvarhus där jag gannska ofta är direkt Skitig om händerna, men längtan att tvätta dem kommer först efter hantering av just pengar.

Var gör vi av disktrasan hemma då?
Ptja, kramar ur den Ordentligt -flera gånger- med rejält hett vatten direkt efter varje användning, därefter hänger jag upp den över stället för diskborsten (som ändå alltid ligger ensam i diskhon).
Sen använder vi aldrig disktrasan på någonting annat än bänkarna eller spisen.
Så fort den börjar bli skitig degraderas den till dammtrasa och en ny åker fram.
Ni som klagar på att den luktar illa, hur bär ni er åt? Kramar ni aldrig ur den? Jag vågar inte tänka på hur långa perioder vi har haft mellan bytena men aldrig har jag störts av någon sunk-lukt.

Dagens I-landsproblem: Var gör man av disktrasan?? :)

Vilka otroligt stora proportioner detta ämne tagit. Ser inte många inlägg som faktiskt besvarar den ursprungliga frågan.
Mitt förslag häng den på en krok eller stång i skåpet under diskbänken.

Blommis skrev:
Jamen Varför måste disktrasan vara så himla ren då?

Beror det på att många lägger smörgåsarna direkt på köksbordet istället för att använda en assiett?
Man ser det ofta i fikarummen. Det skulle vi aldrig göra hos oss.
Dessutom händer det ju att katterna lägger sig på matbordet och tvättar sig i baken. Eller hur ;)

Med tanke på hysterin här skulle man snarare kunna tro att folk åt disktrasan som pålägg på smörgåsarna!!

Ilandsproblem eller inte, jag är också nyfiken på bra förvaring av den framförallt fula tingesten... Då vi alla antagligen är överrens om att disktrasan innehåller bakterier så jag vore glad om vi kom tillbaka till ämnet?

Rogerio skrev:
Med tanke på hysterin här skulle man snarare kunna tro att folk åt disktrasan som pålägg på smörgåsarna!!
;D ;D ;D

Jag har i alla fall kommit på var man kan hänga disktrasan! I vårt nya kök ska vi ha diskställ i överskåpet över diskhon, tycker det är både praktiskt och snyggt då man slipper se åbäket. Även om man har diskmaskin kan det ju vara praktiskt med ett litet diskställ.

DÄR kan man ju hänga trasan på ett luftigt sätt utan den syns! :)

lbg skrev:
.../Jag har i alla fall kommit på var man kan hänga disktrasan! I vårt nya kök ska vi ha diskställ i överskåpet över diskhon, tycker det är både praktiskt och snyggt då man slipper se åbäket. /.../DÄR kan man ju hänga trasan på ett luftigt sätt utan den syns!  :)
Yes. Finns väggskåp med inbyggda disktrasehängare såsom det finns handdukshängare i bänkskåp. Se bara:

• Disktorkskp.jpg
Oj, det blev litet.. syns det... två hyllor med galler för att torka disken, två hyllor till vä till diskmedel samt en liten pinne att hänga disktrasan över...

Det är sällan man skrattar högt när man sitter ensam och läser något, men den här tråden är komisk!
;D

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.