10 839 läst ·
26 svar
11k läst
26 svar
När man sätter upp väggskåp-bänkskåp....
Sida 1 av 2
.....hur jämna måste ytor som man sätter upp vägg/bänkskåpen vara?
Vi fick med en rak pinne (dvs vattenpass) och kollade och det var en glipa på
1 mm på sina ställen. Räknas det till ojämt?
Sen har vi en lucka av metall (ca 15x15cm) bredvid vattenledningarna som
sticker ut en 1.5mm. Luckan är precis i höjd med regeln för
bänkskåpet. Även om regeln kan filas till så den sitter plant mot
väggen kommer ju inte bänkskåpets baksida kunna vila helt plant mot
väggen. Vad gör man?
Alla tips o idéer mottages tacksamt!
Vi fick med en rak pinne (dvs vattenpass) och kollade och det var en glipa på
1 mm på sina ställen. Räknas det till ojämt?
Sen har vi en lucka av metall (ca 15x15cm) bredvid vattenledningarna som
sticker ut en 1.5mm. Luckan är precis i höjd med regeln för
bänkskåpet. Även om regeln kan filas till så den sitter plant mot
väggen kommer ju inte bänkskåpets baksida kunna vila helt plant mot
väggen. Vad gör man?
Alla tips o idéer mottages tacksamt!
Jag måste ställa en dum fråga.... När man kollar i typ böcker, eller ikeas instruktion så sätter de upp väggskåpen en o en.
Är det när man vill ha de riktigt rakt, jämt o snyggt som man går runt detta och sätter upp flera hopskruvade på en gång?
Är det när man vill ha de riktigt rakt, jämt o snyggt som man går runt detta och sätter upp flera hopskruvade på en gång?
Alla vill väl ha fint och jämnt? Med era förutsättningar så kan man nog göra hur som helst, det blir nog jämt i vilket fall.
Anledningen till att dom visar att man sätter ett skåp åt gången på Ikeas anvisningar är nog för att man inte skall dö på kuppen, för skulle dom anvisa på att man skulle sätta ihop alla skåp samtidigt så skulle väl de flesta göra just det och så skulle de flesta ha ryggskott och skåp som var tappade i marken och därav massa reklamationer "men det var ju såhär när jag packade upp det!"
Men om du har hjälp så tycker jag att det går lättare att fixera skåpen i varandra på marken, finns ju dock en maxgräns på hur mycket man orkar. Lycka till!
Anledningen till att dom visar att man sätter ett skåp åt gången på Ikeas anvisningar är nog för att man inte skall dö på kuppen, för skulle dom anvisa på att man skulle sätta ihop alla skåp samtidigt så skulle väl de flesta göra just det och så skulle de flesta ha ryggskott och skåp som var tappade i marken och därav massa reklamationer "men det var ju såhär när jag packade upp det!"
Men om du har hjälp så tycker jag att det går lättare att fixera skåpen i varandra på marken, finns ju dock en maxgräns på hur mycket man orkar. Lycka till!
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Jag kör med stödlist (bräda), skuvar först upp ett skåp, fast inte hårt. Det kan behövas ett glapp mot väggen på 2-4 mm. Sedan upp med nästa som jag spännerr ihop med det försat mha. en skruvtving. Skruvar ihop skåpen. Osv. tills raden är klar. Sedan skruvar jag fast alltihop i väggen. Ibland kan det då behövas någon kil eller tom. en bit masonit bakom.
O vad jag älskar det här forumet! Hade jag inte frågat hade jag garanterat satt upp skåpet en o en.
Som jag fattar det som ni beskriver så tar jag stöd av regeln, krokar fast skåpet o skruvar lite lätt och sen justerat och skruvar åt, right?
Jag var o pratade lite med folk på Krauta och han tyckte att man även kunde ta en snygg träbit, limma o skruva fast den snygga regeln och sen behålla den. Är det nån som har gjort det och är ni nöjda med det?
Som jag fattar det som ni beskriver så tar jag stöd av regeln, krokar fast skåpet o skruvar lite lätt och sen justerat och skruvar åt, right?
Jag var o pratade lite med folk på Krauta och han tyckte att man även kunde ta en snygg träbit, limma o skruva fast den snygga regeln och sen behålla den. Är det nån som har gjort det och är ni nöjda med det?
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
hos mig har dom använt en teakplanka med en läpp nertill som man avslutar kaklet under... funkar bra verkar det
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Ja kan du direkt sätta någonting i stil med kakel list eller liknande så går ju det bra. Jag är just nu i läget att jag har fått upp mina skåp med en ful bräda under. Sedan när jag kaklat så skall jag byta den mot en kakellist (som jag funderar på att själv fräsa till från en björkplanka).
En anledning till att jag inte direkt satt den fina plankan är att vi har inte valt kakel ännu. Och vill gärna fatta slutligt beslut om kakellisten när jag vet vilket kakel det skall vara.
En anledning till att jag inte direkt satt den fina plankan är att vi har inte valt kakel ännu. Och vill gärna fatta slutligt beslut om kakellisten när jag vet vilket kakel det skall vara.
En eller flera enhandstvingar är aldrig fel att ha till hands när man skall provsätta skåpen, t.ex. fixera dem temporärt innan man slugiltigt skruvar ihop dem. Dom gör inte skåpstommarna lättare men det krävs mindre antal händer samtidigt...mish skrev:
En stödlist är en bra ide. Om du inte har någon rak planka kan du "låna" sockel-listen. EDIT: tänk dig för när skruvar den bara, så att skruvhålen hamnar där du får en spillbit.
Är kakellist alltid urfasade i ena långsidan? Jag vill nämligen sätta upp glas isf kakel o har man en urfasning så passar det alldeles utmärkt till glas också ju!
Det här hängde jag inte riktigt med på. Menar du att man ska se till att skruvhålen göms ordentligt?hammarband skrev:
