3 404 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Kolfilter eller utsug?
Vi bor i bostadsrätt där vi har en riktig utsugsfläkt. Nu har vi köpt en ny lägenhet i samma fastighet och tänkte installera utsugsfläkt även där eftersom det fungerat bra i vår nuvarande. Det är ganska många som har sådana fläktar och ingen klagar på lukt eller liknande. Hörde att utsugsfläktarna tappar för mycket kapacitet i sådana installationer eftersom det är långa rör (tre våningsplan till taket) och en massa böjar på röret från skåpet.
Hur bra/dåliga är kolfilterfläktarna för den här typen av installation jämfört med en utsugsfläkt? De gamla kolfilterfläktarna var rätt värdelösa, är de bättre idag?
Hur bra/dåliga är kolfilterfläktarna för den här typen av installation jämfört med en utsugsfläkt? De gamla kolfilterfläktarna var rätt värdelösa, är de bättre idag?
Jag förmodar att huset har en murstock dit du skall koppla din utsugsfläkt. Det normala självdraget i murstocken bör innebära att det fungerar alldeles utmärkt att ansluta en riktig utsugsfläkt dit. Själv bor jag i en bostadsrätt där det är förbjudet att ansluta sig mot murstocken och "forcera" med en utsugsfläkt. Annars hade jag absolut gjort detta.
Kolfilterfläktar fungerar "knappt hyggligt" i jämförelse med en riktig utsugsfläkt enligt mina erfarenheter.
Kolfilterfläktar fungerar "knappt hyggligt" i jämförelse med en riktig utsugsfläkt enligt mina erfarenheter.
Så det spelar inte så stor roll med alla böjarna då? Nästa problem är i så fall att koppla röret snyggt, framkanten på luckan sitter drygt 60 cm ut från väggen. Luckan sitter på kortsidan av skåpsektionen. Sotaren måste kunna komma åt det hela också. Förslag på snygga lösningar för detta?
I min lägenhet är utsugsfläkt inte ett alternativ, utan det är kolfilter som gäller. Är det någon som har en uppfattning om vilken utsugningskapacitet som är nödvändig för att hela lägenheten inte ska lukta stekt lax?
Finns det någon annan parameter än utsugningskapaciteten som bör beaktas för att undvika stekoslukten?
Några förslag på habila modeller (60 cm bredd)?
Några förslag på habila modeller (60 cm bredd)?
Placeringen på mitt utsug gjorde de omöjligt att använda de alternativet, så de får bli kolfilter. Jag vet ej hur pass effektivt de är men hoppas verkligen att de åtminstone fungerar skapligt. Skall dock undvika stekt strömming på menyn 
Klicka här för att svara