vad är mini avståndet från gasspis till fläkt??

 
Så här står det på Fjäråskupans hemsida.

Spiskupan får inte monteras lägre än:
500 mm över elspis.
650 mm över gasspis*
1000 mm över vedspis
* Följ lokala bestämmelser från myndigheter tex. Boverket, sotarväsendet mm.

// Git o Lars
 
finns det kanske något mer praktiskt mått som är större än låt oss säga 650 mm som är mer estetiskt, det ska ju se snyggt ut oxå och inte vara i vägen
 
Det måste vara upp till var och en hur högt man vill ha kåpan, vi har satt våran på 650mm, men det är inte för att vi har en gasspis, vi har en elspis med frihängande kåpa och tyckte att 650mm passar oss perfekt. se bilder på http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8950;start=all

// Git o Lars
 
Det får du ta reda på hos respektive tillverkare, hade nog inte satt den lägre än rek. har svårt att tro att förs.bolagen är nöjda när kåken ligger i aska pga. fläktbrand. men som sagt 650mm är ett vanligt mått.
 
Enl Ikea´s monteringsanv för den fläkt vi köpt är minmått 600 för elspis och 750 för gas. Mätt som avstånd mellan fläkt och KOKKÄRL. Blir väldigt högt om man skall hålla det....
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.