Hur bygger vi lämpligast in två irriterande radiatorrör? Kan man strunta i att bygga in - och hur gör man då med väggen bakom? Det är väldigt svårt att komma åt att spackla och slipa snyggt! Rören finns på den vägg som är fönstervägg där diskbänk kommer att placeras - avslutningnen är tänkt att vara en fristående Värde Ikea rullbänk...och precis där finns dessa fula rör! Vad göra?

Inte bra att bygga in om det är skarv
eller koppling på rören.
Det kan vara svårt att se om dom skulle läcka.

Mvh Putte

C
Jag byggde in ett par radiatorrör (som visserligen tidigare var inbyggda, men inte särskilt snyggt) genom att skruva ihop en låda av 2 st 20mm brädor som sidor och en remsa av en byggskiva som "lock". Denna skruvades sedan i några klossar (från samma 20mm brädor) som jag skruvat fast i väggen bakom rören.
Valde dimensionerna så att jag fick ca. 1 cm frigång mellan rör och lådan. Locket skruvade jag dit sist av allt.
Blev mycket snyggt.

Det svåraste var att hantera det faktum att väggen inte var det minsta plan. Se också upp med att rören inte nödvändigtvis är monterade särskilt rakt eller parallellt.

EDIT: med tanke på Puttes svar ovan, se till att det är öppet på något sätt nedtill så att du kan se om det läcker någonstans.

Tack för bra svar! Vilket otroligt gensvar - total nykomling på sidan....detta kommer att bli en favvosajt!

Mvh
Jenisse

Man brukar sätta ett litet rör genom trumman längst ner så att eventuellt läckande vatten rinner ut på golvet framför.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.