Kök
Mannehund: Hej! Vet inte om du fixat det än, men vi hade samma bekymmer. Vedum kök med 300mm djup på överskåp. Vi hittade bla Siemens/Bosch, Electrolux/Husqvarna samt Whirlpool. Dessa hade ett djup på 316-320mm (totalmått inkl. ram). Det blev en Whirlpool till slut pga funktionerna samt att den är rostfri invändigt.
alacs: Har du ingen möjlighet att begära senarelagd leverans? Det kostar ju inget att ringa till IKEA och kolla med dem. /alacs
spliffan: jag va och köpte elementfärg på spray det va därför jag såg det.. kan tillägga att det finns även emaljspray till ett skadat bad tex och tvättmaskinsfärg.. helt galet=)
ByggPutte: Bara för att jävlas har Du tittat på skivor i Corian? :D Mvh Putte
spliffan: Du har ju fått ett kanonpris inget å snacka om!!! Men det är inte vanligt, vi normala människor får nog punga ut mellan 15-20k
Illunion: Festool har en, men den minst kostar 2000.- +moms.
¤ akila ¤: Det beror helt på vad ni vill ha för intryck. På toan valde vi ljusgrå fog till den vita oregelbundna klinkern för att få extra "liv". Medan det blir vit fog till det vita fasettkaklet i köket, tror fasetten (?) framhävs mer med vitt än grått. Att tänka på oxå är att till era små plattor blir det väldigt mkt fog, men jag tror inte det är risk att det kommer kännas rutigt. Vill
Illunion: Jag ska inte riva ut underskåpen; det är ett för stort projekt just nu. Ännu är jag inte helt säker på hur jag ska bära mig åt för att fräscha upp dem. I ett första skede målar jag nog bara om alla luckor och lådfronter för att få det lite ljusare, sen attackerar jag antagligen och inreder om var stomme för sig. Håll utkik efter fet uppdatering ikväll!
kloka_elin: [citat] Jodå, det finns det allt. Måste säga att jag är förvånad över att så många (läs: i princip alla jag varit i kontakt med) säljer kinasten trots allt rabalder det varit om det. Och kanske ännu mer förvånad över att folk köper det! Visst, det står inte med stora bokstäver att det är producerat i Kina eller Indien, men frågar man specifikt är det påfallande ofta så,
cincy: Vi funderade oxå på att ha glasskiva istället för kakel, men har blivit avrådda då det visst är mkt svårt att få bra tätning och att det då gärna bli fukt och imma på baksidan av glaset. Är ju varken snyggt eller praktiskt då.
ByggPutte: Har Du testat vit tipex?? 8-) Brukar vi köra med på jobbet ibland. Om kulören passar vill säga. Mvh Putte
ByggPutte: Kan ju tänkas att det finns smala ljus lister. Mvh Putte
menece: Vi bestämde oss för att testa bila och det gick faktiskt riktigt bra. Tog ca 3 timmar med lite skitsnack imellanåt. ;) Vi har skurit ut en skåra ur väggen och bilat upp en ca 23 cm bred gång med ett djup på ca 8 cm. Bör räcka enligt mina hantverkare. Så nu ska bara elen och vattnet dras, sen börjar "det roliga" med att lägga golv och tapetsera och bygga ihop köket osv... /Dennis
Stella: Tror kökskampanjen börjar vecka 8 igen. Varför stressa iväg en beställning för att senare ändra? Bara en massa extra jobb..
Fasan: Tack snälla för alla uppgifter och priser. Jättetack. Har Silvan på orten, så jag ska kolla deras skivor. MVH /Eva
Spix: [citat] Kvalitén känns inte lika bra och sedan saknar de handduschen till kökskranen.
Con: Jag har själv ett nästan identiskt kök med upphöjd diskmaskin precis där ni har och det är suveränt bra. Vi valde också att behålla den halvhöga höjen för att få in ljus från två håll. Vi har också ett vanligt överskåp till vänster om diskmaskinen för allt vardagsporslin som man snabbt plockar ur diskmaskinen. Det skåpet är samma djup som ett vanligt överskåp och bakom
linn_p: Hej hej! Gillade oxå den E-lux fläkten som du "mayia" hade bild på. Men är som du osäker på det med ljud och kapacitet... så jag vill gärna oxå höra andras åsikter... Hade egentligen bestämt mej för den Optica 660 som "Pia_B" länkade bild på. MEN har kommit på att jag nog inte alls vill ha en fläkt med glas utan hellre en rak i rostfritt som den E-lux modellen... Men Optican
Nallis: [citat] va nu hänger jag inte med, varför då? gjorde jag fel?
anasel: Hejsan, Kolla in tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9012/4#4. Mvh Anna
Thanos: Hejsan! Vi tänkte ställa om dörrarna men så blev det så att vi inte hann och nu tycker vi konstigt nog att det fungerar jättebra. Om Frysdörren ställs om så slår den i väggen när den är öppen. Om kylskåpsdörren ställs om så ser alla geneom köksfönstret vem som står och smygäter(jag!) så vi låter det vara som det är. Tack för tipset om luckan. Mvh Thanos
Pia_B: Hej, Vi bor i Malmö och ska beställa en stenskiva från en lokal stenfirma några mil härifrån. De tar 4 500 kr för att komma och mäta, malla upp och sen leverera den och sätta den på plats. Tyckte inte det var så farligt eftersom den kommer att väga ca 280 kg och som någon sagt här innan så är den väääldigt skör innan den sitter på plats. // Pia
dasjo: Eller så gör du som vi. Låt elementet vara kvar och ha extra djup bänkskiva ovanpå bänkskåpen som flyttas ut utanför elementen. Se dock till att luft kan cirkulera under skåpen och ovanför elementet.
snabela: Jag kapade med vinkelslipens diamantklinga, inga problem. Dammigt, men jag körde utomhus.
TyraMyra: Vet att Länghemskök ville ha 500kr för en ritning. Tror att de "drar av" det vid köp. ;) TyraMyra
ankan35: Kolla med Th nyman i Malmö, de lär ha det mesta i sitt sortiment.
Johannes_o_Marlene: T.ex. Ilve har spisar både 90cm och 100cm breda med dubbla ugnar, men bara med gas eller glaskeramikhäll. Grymt snygga, men gas är för opraktiskt och glaskeramikhäll för långsam tycker vi. Sedan är dom ju inte direkt billiga heller (runt 50.000 kr).
¤ akila ¤: Det finns ju keramik oxå, väldigt fina i "gamla" kök. Såg även att Ikea har en ny som gjorde mig nyfiken, Sunnskär, vit el antracit. Gjord av 20% akryl och 80% stenmjöl... Vad är detta?
Spix: När vi jämfört hamnar fläktar som den här med automatisk av och påstängning på minst det dubbla. Sedan är det 160-rör och halogenlampor. 550 m3/h och 63 db. Hur verkar det?
acn1974: Någon som har kök ifrån dem eller någon erfarenhet av dem??