Kök
kaninpicken: Har nyligen monterat ett Kvik kök i design serien. Blev mycket positivt överaskad! Detta är det tredje köket jag bygger, innan har jag byggt 2 Symphony kök(engelskt) som också håller hög kvalitet. Detta kök gick på 55000 med massiv eklucka, 20 infrästa spottar(puckar), 40mm bänkskiva med rostfri front och underlimmad diskho. Rostfri sockel etc. Mycket proffsigt och trevligt företag
evagreta: Hej Vi bygger också en ugglan 159 och har valt ett graffittigrått kakel i köket, 11 * 45 cm. Vi ska ha pärlgrå luckor, ekgolv och ekbänkar. /Evagreta
Skogsbananen: Golvet är orginalplankgolv i furu från 1893 (tror jag). Det är slipat, lutat och vitoljat.
frifri: Lisa Simpson är bäst! ;D Det blev virrvarr nu då... och grått glaskakel.. tog med lite spots under köksskåpen så blir det nog inte för mörkt.. Tack för alla tips!
Herr_Pelegrin: TACK FÖR TIPSEN Jag har provat med vanlig kakelskärare på sjöstenen som är 10 x 10 cm och ca 8 mm djup. Det fungerade bra! Ibland ororar man sig i onödan... Herr Pelegrin
kloka_elin: Hej! kan man få se en bild på ditt nya kök? Skulle underlätta för kreativiteten. Jag tror säkert att man genom att ändra på tapeter o dyl kan göra körsbär till ett riktigt snyggt kök. Har du tittat hos kökstillverkare hur deras körsbärskök ser ut utöver luckorna? /Elin
dasjo: Se denna trad http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8668
¤ akila ¤: liniz79 - Rackarns snygg hylla :o Gillade speciellt fasadstenen! VILL HA :D
Ms_Smirk: Jag har en stor fyrkantig låda, en mindre och en trekantig. Och jag tycker de är toppen. Lätta att hålla rena, men det kan bero på att jag har kran med utdragbar dusch så det är lätt att skölja av/ner smutsen. Bifogar en bild.
Jeppsson: Hej Falcor! Snyggt kök ni har! Tänkte bara höra hur stort avståndet är mellan era två långa bänkar (alltså innermåttet)? Vårt blivande kök är uppritad ganska exakt som ert, så det vore kul att veta måttet så man har en verklig referens om hur det kommer se ut! Är ni nöjda med planeringen, eller skulle ni gjort något annorlunda om ni skulle göra om det idag?
ByggPutte: När vi gjorde stambyte fick vi vatten säkra i diskbänkskåpet. Alla rör som kom upp tätas runt och sen la dom plastmatta i skåpet. Monterade nytt diskbänksskåp idagarna och såg att det följde med speciella manschetter i plast att täta med runt rören. Vet ej om det är krav från försäkringsbolagen eller nått som kommer bli. Mvh Putte
dasjo: [citat] Helt riktigt. Skapen ar 64 cm hoga. Det finns 80 cm ocksa men vi har sapass lagt i tak och behovde plats for ventilationskanalen.
henrikgbg: Hej.. Landskrona rostfria är väldigt duktiga på detta. Du får precis vad du vill och det är inte jättedyrt. Vi har beställt ett rostfritt handfat till toaletten. ;)
Buuzzz: [citat] OK jag förstår vad du menar hempularen, och helt klart är det så att det är skillnad på vad man vill ha för utrustning/tillbehör. En mer korrekt fråga hade alltså varit: Vad är priset för luck/lådfronter till ett kök ? Men det anser jag vara lite svårare/tråkigare att få fram, lättare då med ett "kök". Men som du säger skillnad på vad man räknar med i priset ;-)
Maria_Pi: Ni gör helt rätt som skippar högskåp tycker jag! Räcker med kål/frys! Vi slänger ut vårt högskåp och får en 2,5 m. lång trevlig bänk istället!! Vi kommer få lite mindre skåp än nu men det är bara att rensa!!! (Det mår man bra av!!!) Och ang. kakel, vitt är aldrig fel!!! Lycka till!!
Toobster: det finns adapter att köpa. jag köpte en bit 12cm slang + adapter på Elgiganten.
norabella: Finns det nån som vet var man kan köpa sånt kakel i Stockholmstrakten? Vill verkligen ha just sånt!
FlitigaLisa: [citat] http://www.hemprodukter.husqvarna.se/Produkter3.aspx?prodid=461&catid=1 /FlitigaLisa
Misse_o_Mojje: Kolla i tråden näst högst upp!!! "Här hittar du bilder på kök" Det är forummedlemmars kök, som de alla är nöjda med. (Annars skulle de nog inte ligga där) Ni ser ut att ha bra förutsättningar för ett fint kök, är det bara stilen det gäller? Åk runt på köksutställningarna och känn efter "i" köken!
ByggPutte: Skruvade upp ikeas rostfria hängare. Under skåpen med korta montage skruv. Och sen ikeas rostfria krokar. Funkar fint. Mvh Putte
stigrp: Vi kollade på HTH i Skövde. Mycket trevliga och bra service. Tyvärr hade vi kollat kök helt i trä först, och då var det svårt att riktigt få samma känsla för ett MDF kök. Det är ju liksom rangligare och plastigare. ( Det är svårt att älska Henkell Trocken om man fått smak för Gula Änkan) ;) Men HTH kändes klart bättre än t.ex. Marbodal tyckte jag personligen.... Snygga var
Misse_o_Mojje: Det kanske är läge att plocka fram den där listan över allt du har beställt och gå igenom dina 50-11 paket? ;) Ganska tråkigt, men sedan har man stenkoll på var man har sina grejor och ffa ATT man har dom! 8-)
Maria_Pi: Hej! Tack för era tips!! Är dock lite fundersam eftersom vi nu efter drygt 4 veckor inte fått offerten från Kvik än, trots att den skulle komma efter en vecka!!! ( ger lite dåliga vibbar!!) Men men.. får väl se vad det blir, kollar just nu också marbodal, tibro och myresjö!! /Mia
ATH: 2-3 cm låter i minsta laget. Den ytan skall ju även bära upp hällen samt alla tunga kastruller etc du placerar på den. Jag hade nog hållt mig till minst 5-10 cm.
ATH: En fristående kåpa brukar kosta mer pengar. Välj en inbyggd och lägg extra-pengarna på något annat som höjer känslan i köket, t.ex en matberedare från Kitchen Aid.
ATH: Du kan även kolla in www.fondamenta.se. De har en målsättning att vara prismässigt konkurrenskraftiga.