Har just börjat riva hela köket ... känner mig som en idiot, har flyttat till bostadsrätt vilket jag aldrig bott i innan ... nu kommer ordföranden med ett godkännande till att jag sätter upp köket, och så står det plötsligt att "slutbesiktningsprotokoll inväntas" ... de vet om att köket ska sättas upp av mig själv plus privat hjälp, att el och vvs kommer göras av aukt. installatörer. Vad INNEBÄR denna slutbesiktningsprotokoll, vem ska göra den och vad innebär det?!? Blir helnojjig. Ingen större skillnad kommer att göras, det ska upp ett ungefärligt likadant kök och så ska det läggas laminatgolv samt kaklas. MYCKET glad för hjälp och råd ...
Ha en fin helg!
:-?

maritahedstrom skrev:
Har just börjat riva hela köket ... känner mig som en idiot, har flyttat till bostadsrätt vilket jag aldrig bott i innan ... nu kommer ordföranden med ett godkännande till att jag sätter upp köket, och så står det plötsligt att "slutbesiktningsprotokoll inväntas" ... de vet om att köket ska sättas upp av mig själv plus privat hjälp, att el och vvs kommer göras av aukt. installatörer. Vad INNEBÄR denna slutbesiktningsprotokoll, vem ska göra den och vad innebär det?!? Blir helnojjig. Ingen större skillnad kommer att göras, det ska upp ett ungefärligt likadant kök och så ska det läggas laminatgolv samt kaklas. MYCKET glad för hjälp och råd ...
Ha en fin helg!
 :-?
Börja med att läsa stadgarna för din bostadsrättsförening. Det skall vara inskrivet i stadgarna att BRF kräver att det görs ett slutbesiktningsprotokoll vid en ombyggnad. Där skall det också stå vem som skall ansvara för denna slutbesiktning.
Om inte kan du strunta i det.

Hur som helst är det enda BRF kan ha åsikter om är el och VVS, då detta är det som kan åsamka skada på den gemensamma delen av fastigheten vid felinstallation (och som BRF ansvarar för).

Hej och tack för svar.

Jag har läst stadgarna och kan bara hitta att man måste ha styrelsens godkännande innan ändring i kök görs. Det står vad jag kan se inget om ngn slutbesiktning. Hmm, nu vet jag inte vad jag ska göra. Men OM jag ska det, vem BORDE det vara? Var hittar man en "sån"?!? Tack för hjälpen hittills ...

jag gissar på att bostatsrättsföreningen kommer göra "besiktningen" det hade jag som hyresvärd velat gjort om nån skulle bygga om..

Men varför skriver de då "brf inväntar slutbesiktningsprotokoll"? Jag vet inte vem som ska göra det ... :-[ Känner mig SÅ korkad och vill helst inte fråga ordföranden, hehe. Men jag kanske får göra det ändå ... tack ändå.

Fin helg till dig!

Bygg köket och var glad. Om ordföranden ringer och undrar i framtiden så visar du honom köket.

maritahedstrom skrev:
Hej och tack för svar.

Jag har läst stadgarna och kan bara hitta att man måste ha styrelsens godkännande innan ändring i kök görs. Det står vad jag kan se inget om ngn slutbesiktning. Hmm, nu vet jag inte vad jag ska göra. Men OM jag ska det, vem BORDE det vara? Var hittar man en "sån"?!? Tack för hjälpen hittills ...
Styrelsens godkännande innan ändring i kök görs. Står det inget mera utförligt än så?
Kan ju tolkas som att minsta lilla ändring i köket skall kräva deras godkännande (typ nytt kylskåp, ny färg på en vägg) och det är ju orimligt för boende i en brf. Det enda brf lagligen har rätt att ha synpunkter på är sådant som brf ansvarar för dvs allt under ytskiktet och stommar inuti väggarna. Dem har ingen stöd nånstans för att lägga näsan i blöt med sådant som brf inte ansvarar för i din lägenhet. De kan inte ens kräva att du skall släppa in dem i din lägenhet.

Det enda du behöver göra är att få ett intyg från den auktoriserade el-installatören och VVS killen att de har kopplat el, vatten och avlopp korrekt och fackmannamässigt till de delar av el, vatten och avlopp som brf ansvarar för. Vill du inte ha nån från brf in i din lägenhet för att snoka så finns det ingen lag som ger de rätt att komma in utan ditt medgivande. Finns gott om prejudikat där hyresvärdar och styrelserepresentanter från brf har blivit dömda för att ha tagit sig in i lägenheter utan den boendes tillstånd.

Så här står det:
Bostadsrättshavaren får inte företaga förändringar i lägenheten utan styrelsens tillstånd, om förändringen
1. Medför ingrepp i bätande konstruktion
2. innefattar installation eller flyttning av våtutrymme, toalett eller kök eller
3. annars är till påtaglig skada för föreningen.
Bostadsrättshavaren som företager ej tillåtna förändringar i lägenheten utan styrelsens medgivande kan bli ersättningsskyldig gentemot bostadsrättsföreningen.

Det är det enda som står under den paragrafen ... Mycket bra att veta det du skrev, jag är som sagt lite dum på att bo i bostadsrätt, hehe

:-*

Jag skulle tro att om du bara skickar in kopior på kvitton till vvas och elkilarna så duger det.

Vad gäller det där med styrelsens rätt att gå in. De får inte gå in utan ditt medgivande, men du är skyldig att medge dem rätt att ex. inspektera lägenheten. Styrelsen är skyldig att ha en uppfattning om ev. renoveringsbehov i fastigheten, detta löser man oftast genom att styrelsen gör en inspektion av alla utrymmen typ en gång per år.

Det innebär inte att de skall in och snoka i varenda garderob, men de skall titta på saker som fönstrens skick (föreningen är ansvarig för det yttre av fönstret), de skall titta i utrymmen där det finns rör etc.

Om man som enskild medlem vägrar släppa in så kan det i det långa loppet resultera i att föreningen begär bostadsrätten förverkad (= vräkning). När jag var ordförande för många år sedan så inspekerade vi bara kända problempunkter, och tog stickprov på öägenheter där någon var hemma när vi gick runt, det var helt orimligt att inspektera 800 lägenheter.

Men vi fick ta till det där med att begära förverkande av bostadsrätt ett par gånger när medlemmar vägrade att släppa in hantverkare som skulle måla fönster och liknande, det brukade lösa sig utan att vi behövde verkställa förverkandet.

Är det verkligen ingen som behövt ett slutbesiktningsprotokoll? Jag vet att detta är BYGGA HUS-forum men hoppas ändå ... Jag har frågat ALLA jag mött, men ingen verkar veta ... får väl kanske prata med ordf. ÄNDÅ. Men vibbarna jag får från andra medlemmar är att styrelsen i andra ärendenn verkar vara ute och cyklar, så om jag inte måste vill jag slippa anlita besiktningsman. Verkar kostsamt och till vilken nytta? De som gör vatten och vvs är leg. Dock vet jag inte hur det blir med kvitto ... jag känner dem privat. Det är en gentjänst kan man säga ... :-X

Njaa. kvitto bör du nog se till att få (åtminstonde på en del av jobbet). Det handlar ju om att det skall finnas försäkringar som täcker om det skulle uppstå en vattenskada eller elolycka.

Många brfer ställer som villkor för att godkänna en ombyggnad att de delar som berör föreningens ägodelar (vatten, el, bärande väggar) skall göras av behöriga hantverkare osv.

Det handlar även om din egen trygghet. Om din renovering orsakar vattenskador på kanske 10 andra lägenheter så kommer föreningen (eller föreningens försäkringsbolag) att kräva dig på ersättning. I föreningen där jag var ordf. råkade vi ut för att en ledning till en köksblandare hoppade ur sin koppling. Det stod och sprutade fullt vattentryck i ett antal timmar innan jourrömokaren till slut bröt sönder ytterdörren till lägenheten. Den skadan kostade minst 4 miljoner (slutnotan var fortfarande inte klar 3 år senare när jag flyttade, vissa utrymmen var fortfarande blöta). Under alla åren käftade försäkringsbolagen med varandra om vem som skulle stå för notan (föreningens bolag, medlemmens hemförsäkring, och ansvarsförsäkringen till den rörmokare som erkände att han gjort svartjobb där, men inte just den koppling som släppte). Det var 20 år sedan, idag skulle det troligen kosta 10-15 miljoner med samma skada. Din hemförskring täcker inte så stora belopp.

snuffis skrev:
Är det verkligen ingen som behövt ett slutbesiktningsprotokoll? Jag vet att detta är BYGGA HUS-forum men hoppas ändå ... Jag har frågat ALLA jag mött, men ingen verkar veta ... får väl kanske prata med ordf. ÄNDÅ. Men vibbarna jag får från andra medlemmar är att styrelsen i andra ärendenn verkar vara ute och cyklar, så om jag inte måste vill jag slippa anlita besiktningsman. Verkar kostsamt och till vilken nytta? De som gör vatten och vvs är leg. Dock vet jag inte hur det blir med kvitto ... jag känner dem privat. Det är en gentjänst kan man säga ...  :-X
När det gäller el och vatten kan jag rekommendera att du får en del av arbetet utfört med kvitto (så mycket du har råd med). Dels kan du använda detta kvitto som slutbesiktningsprotokoll och dels är det mycket viktigt att du har ett kvitto att visa upp ifall det blir vattenskada pga vatten/avlopp eller brand pga el. Utan kvitto riskerar du att stå där utan ersättning från försäkringsbolaget om nåt händer.

Jag tycker det verkar lite skumt. Det finns massa hillbillyföreningar med stadgar som aldrig skulle hållit inför en provning hos hyresnämnden. Men behåll alla kvitton och fota med digitalkamera lite då och då för att ha dokumentation på vad du gjort.

Jag hade förmodligen löst det genom att t ex sno lite formuleringar från ett bilbesiktningsprotokoll, gjort något liknande i word och lämnat in det.

Ja, alltså ett kvitto tänkte jag nog få i alla fall. Och som sagt, om jag pratar med de andra i föreningen så tycker de att allt denna styrelse gjort är jättekonstigt ... så jag pratade just med en annan boende här som varit ordförande, och ska prata vidare med honom sen. Klart att jag vill ha det "riktigt" gjort, men det riktiga sitter inte i kvittot, även om jag förstår att man måste kunna visa detta. Är man legitimerad/auktoriserad så är man ... Tack för alla svar och fortsätt skriv om ni vet mer!!!

Ändrar du inte på planlösningen i ditt nya kök och inte heller ändrar på avlopp, vattenledningar eller fläktsystem så har styrelsen inte rätt att komma med synpunkter eller kräva intyg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.