Efter att ha skissat på köket i nära ett år, börjar det bli brådskande att få iväg en beställning. Stora delar av köket är vi nöjda med, men får inte till väggen där blandare, dubbel diskho och diskmaskin ska vara.
Vi kommer förmodligen att välja vita högblanka luckor från Kvik, med långa, raka aluhandtag. Längs hela denna sida kommer vi att ha rostfri diskbänk, och på de övriga ytorna bänkskiva i massiv ek.
Det vi upplever som problem, är att vi inte får till någon symmetri. Hade köket bara varit 6 cm bredare, hade vi kunnat sätta in ett 80-lådskåp längst till vänster, vilket hade gett 80cm, 60cm (diskmaskin), 80cm (vaskskåp) och hörnskåp. Nu får vi sätta en passbit på ca 14cm längst till vänster. Jag kan nog vänja mig vid att nederraden inte blir fullt lika stilren som jag hoppats på, men det stora problemet är hur vi ska placera överskåpen i förhållande till underskåpen för att det inte ska se rörigt ut, då vi gärna vill uppnå en så ren inredning som möjligt. All el och VVS är redan klar.
Kom jättegärna med förslag! Tack!!
Vi kommer förmodligen att välja vita högblanka luckor från Kvik, med långa, raka aluhandtag. Längs hela denna sida kommer vi att ha rostfri diskbänk, och på de övriga ytorna bänkskiva i massiv ek.
Det vi upplever som problem, är att vi inte får till någon symmetri. Hade köket bara varit 6 cm bredare, hade vi kunnat sätta in ett 80-lådskåp längst till vänster, vilket hade gett 80cm, 60cm (diskmaskin), 80cm (vaskskåp) och hörnskåp. Nu får vi sätta en passbit på ca 14cm längst till vänster. Jag kan nog vänja mig vid att nederraden inte blir fullt lika stilren som jag hoppats på, men det stora problemet är hur vi ska placera överskåpen i förhållande till underskåpen för att det inte ska se rörigt ut, då vi gärna vill uppnå en så ren inredning som möjligt. All el och VVS är redan klar.
Kom jättegärna med förslag! Tack!!
Hej!
På något sätt tycker jag att köket känns lite bakvänt och konstigt, men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Möjligen är det för att högskåpen är liksom mellan bardisken och resten av köket. Jag skulle nog ha satt dem på väggen mitt emot.
Vill du ha symmetri och lugn i linjerna så tror jag också att de olika höjderna på skåpen rör till det lite.
Alternativ till att flytta skåpen tror jag är att flytta bardisken så att den hänger ihop med resten av bänken istället.
Om det är diskmaskinen som är till vänster om det smala fönstret så skulle jag nog flytta på den också. Den öppnas ju rakt ut i dörren annars. Så då snubblar ju de som kommer in på disken.
Förstår inte riktigt heller var du har tänkt diskhon respektive spisen.
/pinebar
På något sätt tycker jag att köket känns lite bakvänt och konstigt, men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Möjligen är det för att högskåpen är liksom mellan bardisken och resten av köket. Jag skulle nog ha satt dem på väggen mitt emot.
Vill du ha symmetri och lugn i linjerna så tror jag också att de olika höjderna på skåpen rör till det lite.
Alternativ till att flytta skåpen tror jag är att flytta bardisken så att den hänger ihop med resten av bänken istället.
Om det är diskmaskinen som är till vänster om det smala fönstret så skulle jag nog flytta på den också. Den öppnas ju rakt ut i dörren annars. Så då snubblar ju de som kommer in på disken.
Förstår inte riktigt heller var du har tänkt diskhon respektive spisen.
/pinebar
Måste vaskskåper vara 80 cm? Har inte Kvik 120 cm breda skåp om vasken tar för stor plats? 5 stycken 60 enheter ger en passbit på 4 cm, nära minimum av vad som behövs intill en vägg (särskilt som du har ett dörrfoder där. Hörnet ställer till det lite, men ett hörnskåp på 90 cm och ett 30 cm handduks/brickskåp ger totalt samma sträcka som 2 st 60-enheter. Då kan du ha 5 st 60 skåp på övre raden , med antingen enkel eller dubbeldörr.
Det var en löning på symmetri-problemet. Jag förstår att ni vänt och vridit länge på planeringen och är kanske inte intresserade av åsikter, men jag vill så gärna flika in med en liiiten åsikt (hoppa över om ointresserad!!)
Jag skulle ha de höga enheter (kyl/frys) till höger när man stiger in i köket och hålla låga bänkar i hela hörnet av arbetsbänken som är ställd ut mot rummet. Det kanske är skissen som gör det, men jag får en lätt instängd känsla när det står höga skåp som skymmer utgången...
Lycka till!
/U
Det var en löning på symmetri-problemet. Jag förstår att ni vänt och vridit länge på planeringen och är kanske inte intresserade av åsikter, men jag vill så gärna flika in med en liiiten åsikt (hoppa över om ointresserad!!)
Jag skulle ha de höga enheter (kyl/frys) till höger när man stiger in i köket och hålla låga bänkar i hela hörnet av arbetsbänken som är ställd ut mot rummet. Det kanske är skissen som gör det, men jag får en lätt instängd känsla när det står höga skåp som skymmer utgången...
Lycka till!
/U
Tusen tack för era åsikter!
Kviks ritprogram lämnar lite övrigt att önska ;-) så jag försöker förtydliga det så här istället:
- "Dörren" bredvid kyl/frys är en 1m bred öppning mot hallen som saknar dörr
- Väggen mittemot har ett högt fönster, vilket gör att vi inte kan placera högskåp där, vi vill inte heller ha överskåp där
- Hitom bardisken är planlösningen helt öppen, åt vänster ligger hallen, bakom vardagsrummet och åt höger ligger matplatsen
- Till höger på bilden går en liten vinkel ut, där vi kommer att ha matplats. Därför känns det mest motiverat att ha utgången ur köket riktad däråt
- Dubbeldiskhon ligger rakt fram på "problemväggen", över det högra 80cm-lådskåpet.
- Spis och ugn är mitt på den högra väggen
Misse_o_Mojje: Jag förstår nog inte helt vad du menar med att ha 120cm vaskskåp. Menar du att byta ut det 80cm breda vaskskåpet mot ett på 120cm? Jag är isf rädd att man blir av med lite onödigt mycket förvaringsutrymmen, samtidigt som det känns otympligt att öppna en så bred låda. Du har helt rätt i att hörnet ställer till det en del...
Kviks ritprogram lämnar lite övrigt att önska ;-) så jag försöker förtydliga det så här istället:
- "Dörren" bredvid kyl/frys är en 1m bred öppning mot hallen som saknar dörr
- Väggen mittemot har ett högt fönster, vilket gör att vi inte kan placera högskåp där, vi vill inte heller ha överskåp där
- Hitom bardisken är planlösningen helt öppen, åt vänster ligger hallen, bakom vardagsrummet och åt höger ligger matplatsen
- Till höger på bilden går en liten vinkel ut, där vi kommer att ha matplats. Därför känns det mest motiverat att ha utgången ur köket riktad däråt
- Dubbeldiskhon ligger rakt fram på "problemväggen", över det högra 80cm-lådskåpet.
- Spis och ugn är mitt på den högra väggen
Misse_o_Mojje: Jag förstår nog inte helt vad du menar med att ha 120cm vaskskåp. Menar du att byta ut det 80cm breda vaskskåpet mot ett på 120cm? Jag är isf rädd att man blir av med lite onödigt mycket förvaringsutrymmen, samtidigt som det känns otympligt att öppna en så bred låda. Du har helt rätt i att hörnet ställer till det en del...
Ja, jag menade ett 120 cm brett skåp under vasken. Alla prioriterar så olika, jag resonerar som du, att det blir otympligat att öppna...
Vilken är prioriteringsordningen: Symmetri, stor vask (som kräver minst 80 cm brett skåp), smarta förvaringsutrymmen?
Det är svårt, men det är du som ska använda köket i slutändan. Du vet väl att det finns stora hoar som passar i 60 skåp, men då blir det bara en?
Kolla lite hur vårt kök ser ut om du vill, kanske får du någon ny idé?
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8458
Förresten rekommenderar jag dej att kolla fler trådar med kök här, det är en guldgruva för idéer!
/U
Vilken är prioriteringsordningen: Symmetri, stor vask (som kräver minst 80 cm brett skåp), smarta förvaringsutrymmen?
Det är svårt, men det är du som ska använda köket i slutändan. Du vet väl att det finns stora hoar som passar i 60 skåp, men då blir det bara en?
Kolla lite hur vårt kök ser ut om du vill, kanske får du någon ny idé?
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8458
Förresten rekommenderar jag dej att kolla fler trådar med kök här, det är en guldgruva för idéer!
/U
Proriteringsordningen är lite svår, då allt står på första plats, design, funktion, pris...
En dubbelvask som kräver min. 80cm vaskskåp är dock ett krav.
Vi kan nog tänka oss att leva med nederraden som den ser ut nu, bara vi får till överskåpen på ett snyggt sätt. Behöver över- och underskåpen linjera egentligen? Vi vill helst inte blanda en massa olika bredder på överskåpen, då det lätt ser rörigt ut, men det är svårt att undvika.
Vi kan nog tänka oss att leva med nederraden som den ser ut nu, bara vi får till överskåpen på ett snyggt sätt. Behöver över- och underskåpen linjera egentligen? Vi vill helst inte blanda en massa olika bredder på överskåpen, då det lätt ser rörigt ut, men det är svårt att undvika.
Jag förstår. Vi har inte linjerat över och underskåp helt och hållet och tycker heller inte det är nödvändigt. För att få till överskåpen (som inte gick jämt upp hos oss heller) satte vi in en smal öppen bokhylla för kokböcker. Dörrarna i överskåpen fick därmed samma bredd.
/U
/U
Hej igen!
Nu har vi tagit fram ett nytt köksförslag. Över- och underskåpen linjerar inte i denna version heller, men överraden är helt symetrisk. Vi har satt 6st 50-överskåp med 6st 50-toppskåp ovanpå, för att nå upp till taket och slippa döutrymme. Vi kommer då att behöva en passbit på endast ca 4 cm. På nederdelen har vi hörnskåp till höger, 80cm vaskskåp med lådor (pga slagsmål med Kviks ritprogram syns inte vasken...), integrerad diskmaskin och därefter ett 60cm brett lådskåp. Detta ger ett glapp på 14 cm, vilket vi förmodligen kommer att fylla ut med någon form av hemsnickrad vinhylla.
Nu har vi tagit fram ett nytt köksförslag. Över- och underskåpen linjerar inte i denna version heller, men överraden är helt symetrisk. Vi har satt 6st 50-överskåp med 6st 50-toppskåp ovanpå, för att nå upp till taket och slippa döutrymme. Vi kommer då att behöva en passbit på endast ca 4 cm. På nederdelen har vi hörnskåp till höger, 80cm vaskskåp med lådor (pga slagsmål med Kviks ritprogram syns inte vasken...), integrerad diskmaskin och därefter ett 60cm brett lådskåp. Detta ger ett glapp på 14 cm, vilket vi förmodligen kommer att fylla ut med någon form av hemsnickrad vinhylla.
Klicka här för att svara






