Hejsan.
Har precis börjat med vår köksrenovering, tråd med bilder kommer inom kort, och vi har ett (förhoppningsvis) litet problem.
Nu kan jag inte alla fina facktermer men jag skall försöka förklara. Den gamla spisfläkten var en sån inbyggd sak (under kryddhylla) med ett mjukt rör som gick upp och fäste i ett horisontellt gående långt metallrör som sitter fast i väggen. Nu skall vi flytta placeringen av fläkten vilket medför att metallröret (som inte går att ta ner) är för långt. Rör sig om en 20 cm ca. Det jag undrar nu är om man vågar kapa röret med en vinkelslip eller är det brandrisk pga ev gammalt fett och skit som kan vara inne i röret. Är väldigt dåligt med utrymme, så det blir väldigt svårt att såga manuellt.

Tacksam för svar.
Mvh Cincy

Vinkelslip skall man i princip aldrig använda inomhus. Brandrisken är stor. kraven på brandskydd är ungefär desamma som vid svetsning eller arbete med skärbrännare har det sagts mig. Det är inte bara inne i röret som du riskerar att det tar fart med eld. Av din beskrivning att det är svårt att komma åt, så drar jag slutsatsen att det finns skrymslen som du har svårt att se ev. brandutveckling i.

Det kanske går att komma åt med en tigersåg istället?

Hejsan och tack för ditt svar.
Tog en titt på google om vad en tigersåg är. Vi hade tänkt köpa en sticksåg, tror du det hade gått lika bra. Alltså en lite rejälare som man kan ha blad för metall till...
Bild på röret finns på en av bilderna i tråd: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8434
Det är det röret som man ser uppe vid taket några bilder ner.

/Cincy

En Tigersåg är ju igentligen en lite maffigare sticksåg. Finessen är att man kan köpa rejält långa blad till den. Jag tror att det skulle kunna vara minst lika lätt att få bort den med en tigersåg som med en vinkelslip. Fast det lär bli ett fruktansvärt buller så se till att ha hörsleskydd. En billig tigersåg kan man få för 2-300 kr.

Är ni säkra på att det inte går att få isär röret borta vid muren? Det ser ut som en ganska vanlig ventilationskanal. Ofta så sätter man ihop det med popnitar. I så fall är det bara att borra bort nitarna och sedan dra isär. Det skulle troligen vara enklare än att försöka såga på plats.

Hejsan
Dagen i all ära så hittade jag i Harald Nyborgs lilla reklamblad en tigersåg för 199 kr!! Lagom billigt för att fixa oväntade problem med. :)
Jag kunder inte se några popnitar, däremot en svetsfog.
Verkar som det blir en tigersåg som får lösa problemet för oss.
Tackar för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.