9 281 läst ·
28 svar
9k läst
28 svar
Ditt bästa kökstips?
_maria_ skrev:
Jadå, det är tillåtet bara ovanligare. Vi hade själv det som ett stort önskemål men mitt kök blev inte så stort och maffigt som jag hade inbillat mig, om än stort och fint! Fick välja bort det för egen del för att få det rejält rimligt för återvinningen. Jag ville ha det framförallt för jag är för rädd för råttor/mös för att ha vanlig kompost på tomten. Har nu fått läsa mig till att de äter inte allt avfall så vissa saker kan komposteras medans andra får köras iväg i kompost påsar.
Fast vad jag har förstått utifrån tidigare diskussioner om avfallskvarnar så är det olika från olika kommuner om det är tillåtet eller ej. Beroende då också på hur man installerar det, den traditionella avfallskvarnen spolar ut allt i avloppet och det är just dem som kommunerna kan vara lite aviga mot. Tar du däremot hand om avfallet själv efter avfallskvarnen så ska det inte vara några problem.
Hm, detta måste undersökas, vi är urdåliga på att kompostera, men sortera i övrigt går fint.
Hur ska man ta hand om avfallet från kvarnen själv, kan nog lätt bli en ganska otäck sörja efter några dagar, skulle helst vilja låta det gå ut i avloppet, men kan förstå kommunen som säger nej.
Hur ska man ta hand om avfallet från kvarnen själv, kan nog lätt bli en ganska otäck sörja efter några dagar, skulle helst vilja låta det gå ut i avloppet, men kan förstå kommunen som säger nej.
Hade jag faktist ingen aning om och hade heller inte hört några som helst varningar om detta när vi planerade köket. Däremot har vi eget vatten/avlopp vilket kan förklara varför ingen nämnde det :-?Cockaby skrev:Fast vad jag har förstått utifrån tidigare diskussioner om avfallskvarnar så är det olika från olika kommuner om det är tillåtet eller ej. Beroende då också på hur man installerar det, den traditionella avfallskvarnen spolar ut allt i avloppet och det är just dem som kommunerna kan vara lite aviga mot. Tar du däremot hand om avfallet själv efter avfallskvarnen så ska det inte vara några problem.
Jag ringde min kommun just (Värnamo) och frågade vad som gäller här. De har inget rötslamsgassystem (eller vad det heter) och ville helst inte att man skulle installera kvarn. Dock kunde man kanske eventuellt få tillstånd om man hade särskilt goda skäl, vad nu det kan vara... Det krävdes ansökan till och beslut från tekniska kontoret på kommunen. Men så vitt jag förstår utifrån hemsidan skulle reningsverket knappast märka något om inte hela stan installerade samtidigt.
/Elin
/Elin
Hej!
Vissa kommuner accepterar avfallskvarn, andra inte. Ring o fråga.
Jag ska också bygga diskställ längst ner i ett överskåp. Väldigt smart.
Dusch på kranen smart, vi har valt Oras variant som inte ser så grovköksmässig ut, men det är ju en smaksak.
Stadig diskbänk med ordentlig skiva i som inte sviktar har Franke och ett finskt märke som finns på K-Rauta.
Jag har valt att ha ett mellanrum på 15 cm mellan 2 bänkskåp nära diskhon, där jag tänker ha en egen variant på handdukshållare. Vill inte ha slabbiga/våta handdukar hängande framme längre.
Jag ska också bygga ett gammeldags kallskafferi mot yttervägg.
Men framförallt! Tänk först på vilken ordning som skulle vara praktisk!! Var behöver du olika grejer, med tanke på vad ni gör i köket? Ofta använt porslin nära bord o disk. Matlagningsredskap o kastruller nära spis. Triangeln. Läs konsumentverkets råd, böcker, tänk funktion
Lycka till :-*
Vissa kommuner accepterar avfallskvarn, andra inte. Ring o fråga.
Jag ska också bygga diskställ längst ner i ett överskåp. Väldigt smart.
Dusch på kranen smart, vi har valt Oras variant som inte ser så grovköksmässig ut, men det är ju en smaksak.
Stadig diskbänk med ordentlig skiva i som inte sviktar har Franke och ett finskt märke som finns på K-Rauta.
Jag har valt att ha ett mellanrum på 15 cm mellan 2 bänkskåp nära diskhon, där jag tänker ha en egen variant på handdukshållare. Vill inte ha slabbiga/våta handdukar hängande framme längre.
Jag ska också bygga ett gammeldags kallskafferi mot yttervägg.
Men framförallt! Tänk först på vilken ordning som skulle vara praktisk!! Var behöver du olika grejer, med tanke på vad ni gör i köket? Ofta använt porslin nära bord o disk. Matlagningsredskap o kastruller nära spis. Triangeln. Läs konsumentverkets råd, böcker, tänk funktion
Lycka till :-*
Hej!
vad kul m köksplanering! ;D Vi står i byggstartblocken....
Men i huset vi har nu så har vi bytt kök för 4år sedan och en sak som jag ABSOLUT ska ha i mitt "nya" kök är ett UTDRAGBART skafferiskåp!! Helt outstanding
Lycka till!!
lägg gärna in en skiss på ert kök så att vi "andra" oxå får se hur ni tänkt er...kanske man kan få några tips [smiley=cool.gif]
vad kul m köksplanering! ;D Vi står i byggstartblocken....
Lycka till!!
lägg gärna in en skiss på ert kök så att vi "andra" oxå får se hur ni tänkt er...kanske man kan få några tips [smiley=cool.gif]
Hej.
Vi hade ett skafferi med där man "drar ut hela dörren", ett par lådor fast i fronten och ytterligare et par lådor att dra ut. Efter ett år bytte vi till en dörr med gångjärn och där man drar ut en låda i taget, mycket bättre översikt på vad som finns i skafferiet och framför allt mycket lättare att lyfta i/ur nåt ur skafferiet utan att fronten stör.
Vi hade ett skafferi med där man "drar ut hela dörren", ett par lådor fast i fronten och ytterligare et par lådor att dra ut. Efter ett år bytte vi till en dörr med gångjärn och där man drar ut en låda i taget, mycket bättre översikt på vad som finns i skafferiet och framför allt mycket lättare att lyfta i/ur nåt ur skafferiet utan att fronten stör.
Hej på er.. jag ringde min kommun och stämde av så att det va ok att jag installerade kvarn..
Dom sa att ju fler som har det desto bättre är det i miljösynpunkt. mindre transporter med sopbil och slammet som blir utvinns ändå till biogas!!
men det är som ni säger vissa kommuner vill inte att man ska ha det på grund av underdiminsionerade avloppsledningar..
Dom sa att ju fler som har det desto bättre är det i miljösynpunkt. mindre transporter med sopbil och slammet som blir utvinns ändå till biogas!!
men det är som ni säger vissa kommuner vill inte att man ska ha det på grund av underdiminsionerade avloppsledningar..
Minst en powerport måste man ju klämma in!
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8586/1#1
Både snyggt och praktiskt!
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8586/1#1
Både snyggt och praktiskt!
Intressant tråd med avfallskvarnar. Har själv jobbat och bott i USA och där kommit i kontakt med dessa fantastiska och praktiska maskiner. När man väl kommit över den hollywoodprojecerade bilden av att avfallskvarnar hugger fingrarna av folk och dessutom kan kontrolleras av spöken så inser man att de är ganska harmlösa. Tror inte det varit fler olycksfall med avfallskvarnar än det varit med andra hushållsmaskiner såsom elvispar och köttkvarnar.
Kommer att installera en i mitt kök så fort detta byggs.
Tyvärr så har en del kommuner införlivat förbud mot avfallskvarnar, främst pga oförståelse och politiska principer där de lever med tron om att kompostering är ett miljöriktigt alternativ. Vilket det i teorin faktiskt är men framförallt om du komposterar själv och ser till att inga främmande metaller mm kommer i komposten. Men avfallskvarnar är också miljöriktiga, speciellt om kommunen använder rötning för framställande av biogas. Krävs dessutom inte några lastbilstransporter av avfallet.
Min familj har gardencenter och de har flertal gånger blivit erbjudna gratis matjord och mull från kommuners komposteringscentraler, eftersom kommunerna har ett problem att bli av med sina kompostjordar.
Företaget gjorde då en studie i samarbete med flera jordleverantörer för att se över möjligheterna att bidra till att sluta kretsloppet genom att distribuera återvunnen jord samtidigt som man skulle kunna få en ekonomiskt lönsam situation.
Resultatet av studien var nedslående, finns ingen kommun som kan garantera att jorden inte är kontaminerad av tungmetaller, eftersom det inte finns kontroll av komposteringspåsarna. Efteranalyser skulle vara alldeles för kostsam eftersom det skulle innebära att man måste välta (röra om) och ta stickprover från varje kubikmeter jord som skulle paketeras. En ohållbar situation så projektet lades ner.
Så hur fungerar det då idag?
Jo de flesta kommuner erbjuder sina invånare att hämta komposteringsjord billigt (ca 200 kronor per släp) men kan du som kund få några garantier om att du inte bidrar till spridning av tungmetaller om du använder den?
Kommer att installera en i mitt kök så fort detta byggs.
Tyvärr så har en del kommuner införlivat förbud mot avfallskvarnar, främst pga oförståelse och politiska principer där de lever med tron om att kompostering är ett miljöriktigt alternativ. Vilket det i teorin faktiskt är men framförallt om du komposterar själv och ser till att inga främmande metaller mm kommer i komposten. Men avfallskvarnar är också miljöriktiga, speciellt om kommunen använder rötning för framställande av biogas. Krävs dessutom inte några lastbilstransporter av avfallet.
Min familj har gardencenter och de har flertal gånger blivit erbjudna gratis matjord och mull från kommuners komposteringscentraler, eftersom kommunerna har ett problem att bli av med sina kompostjordar.
Företaget gjorde då en studie i samarbete med flera jordleverantörer för att se över möjligheterna att bidra till att sluta kretsloppet genom att distribuera återvunnen jord samtidigt som man skulle kunna få en ekonomiskt lönsam situation.
Resultatet av studien var nedslående, finns ingen kommun som kan garantera att jorden inte är kontaminerad av tungmetaller, eftersom det inte finns kontroll av komposteringspåsarna. Efteranalyser skulle vara alldeles för kostsam eftersom det skulle innebära att man måste välta (röra om) och ta stickprover från varje kubikmeter jord som skulle paketeras. En ohållbar situation så projektet lades ner.
Så hur fungerar det då idag?
Jo de flesta kommuner erbjuder sina invånare att hämta komposteringsjord billigt (ca 200 kronor per släp) men kan du som kund få några garantier om att du inte bidrar till spridning av tungmetaller om du använder den?
Mångra bra tips..
en tanke väl värd att tänka på är FUNKTIONEN, utseendet är inte allt. Tänk i termer som "löpande band" Det ska vara logiskt med placering av diskho, ugn/spis, kyl & frys samt stora arbetsytor!
Jag vet ju inte vad ni har för krav och hur er familj ser ut och hur ni använder köket idag.
Efter att ha bott i några olika lägenheter & hus med totalt olika kök så vet jag ju lite mer hur jag vill ha det och framför allt hur jag INTE vill ha det.
Mycket kan man säga om Älvsbyhus men deras kök (bor i ett Höner) är faktiskt välplanerat, där är inget jag kan komma på som är dåligt. Kika in deras planlösning så kanske du får dig ett hum. Enda "minuset" är att jag hade kunnat tänka mig ännu MER yta att jobba på.
Lycka till!!!
en tanke väl värd att tänka på är FUNKTIONEN, utseendet är inte allt. Tänk i termer som "löpande band" Det ska vara logiskt med placering av diskho, ugn/spis, kyl & frys samt stora arbetsytor!
Jag vet ju inte vad ni har för krav och hur er familj ser ut och hur ni använder köket idag.
Efter att ha bott i några olika lägenheter & hus med totalt olika kök så vet jag ju lite mer hur jag vill ha det och framför allt hur jag INTE vill ha det.
Mycket kan man säga om Älvsbyhus men deras kök (bor i ett Höner) är faktiskt välplanerat, där är inget jag kan komma på som är dåligt. Kika in deras planlösning så kanske du får dig ett hum. Enda "minuset" är att jag hade kunnat tänka mig ännu MER yta att jobba på.
Lycka till!!!
Klicka här för att svara