Kök
BAS: Det brukar följa med speciella beslag som gör det lätt att montera i vägg. De ser ut som en bricka med ett "nyckelhål" i. Montering sker genom att du i väggen fäster en skruv som sticker in genom ett hål i skåpet. Brickan kan sen träs över skruvhuvudet och låsa skåpet.
Henriettae: Tack för att du tagit dig tid att kolla på planlösningen, och för de bra synpunkterna!
Sara_B: Tackar, då kör vi igång. Skönt att ha en hel del gjort redan innan man ska börja riva ut det gamla köket!
Miniu: Tack för era svar. Ska ta o prata med snickaren och hoppas att han hittar någon fin lösning som inte ser klumpig ut...
Maria_Pi: Hej! Vi har just valt kök, och har precis samma erfarenheter! Att väldigt många köksutställningar är i dåligt skick, slarvigt ihopmonterade och utan finess!! Fattar inte att man inte är noga med sånt , för man backar ju direkt!!! Tittat på många olika slags kök och har nu beställt ett Tibrokök där vi sett mkt välgjorda kök och fått mkt bra hjälp!! /Maria
Hemmakatten: Även om vitvaran tillhör PLUS-sortimentet som bara säljs av köksfackhandeln, så går det bra att bara köpa själva vitvaran hos kökstillverkaren. Man behöver alltså inte köpa deras kök för att få köpa vitvaran. Åtminstone var det så för oss.
Totte_S: [citat] Jag orkar hjälpa dig att leta. Annars kunde du själv sökt på "kök tillverkare pris" så hade du fått fram dessa och ett tiotal trådar till.:cool: http://www.byggahus.se/forum/koek/8529-prisjaemfoerelse-koek.html http://www.byggahus.se/forum/koek/10746-koekstillverkare.html http://www.byggahus.se/forum/koek/11239-prisbild-pa-olika-koeksleverantoerer.html
cincy: [citat] Det skall jag göra. Tack för svaret!!! Mvh Cincy
idalin: Eftersom jag ville ha downlights med klart glas så har jag valt beslag designs "uranus" med klart glas och 16 mm inbyggnadsdjup. Eftersom täckskivan bara är 14 mm ska jag köpa till beslag designs distansringar på 3 mm.
GustavL: Kan man inte bara sätta in fläkt med kolfilter? Finns väldigt många fläktar idag som klarar rätt bra kapacitet trots att dom kör kolfilter, det säger dom(säljarna) när jag går runt o kikar i butikerna i alla fall. TEX hela ikeas sortiment kan ju användas mha kolfilter som man bara köper till då. Jag har själv samma "problem", dvs lägenhet med självdrag. På plats idag sitter en
Hemmakatten: En annan variant är att vända sig till ett snickeri, som kan hjälpa dig med speciallösningar runt stolpen. Det behöver heller inte bli speciellt mycket dyrare, det är ju ett ganska litet kök du har. Men framförallt är det viktigaste att du då säkert kommer att bli mer nöjd. Att flytta vatten o avlopp kan i enklaste fallet bara innebära att man drarvatten- och avloppsrör bakom
LinaoMarkus: Låter som ett kap! Tror det blir att gjuta en kåpa för att få till de rundare formerna. Funderar på agg jguta i eps-cement (lätt). Sarg i lättbetong
jon_h: Pinebar, de skulle ju få plattan bytt helt utan kostnad. Kostar gratis.
idalin: Jag ska sätta dem i en täckskiva. Jag hade också för mig att de skulle ha distansringar på 3 mm men på fredells där jag köpte spotsen hade de bara på 2 cm. Får leta vidare! Tack för all hjälp allihopa
viltfjall: Jag har 2 stycken motordrivna underreden till IKEAS kontorsbord i källaren. Sådana kanske kan passa?
andrhedb: Vi planerar också att sätta in Ikeas Applåd-kök, men vi är lite trötta på allt vitt överallt, så vi kommer nog lämna in luckorna på omlackering till en ljust kallgrå funkisinspirerad färg. Tycker att målade luckor är avsevärt snyggare än laminerade.
Avantgarde: Anlita den lokale glasmästaren istället så behöver ingen färg avlägnas.
Avantgarde: Finns under KÖK/Köksförvaring/Väggförvaring: (Imperativ väggplatta 179 spänn.) IKEA | hem | Kök | Köksförvaring | Väggförvaring | IMPERATIV Väggplatta
Milton: Hej, Vi ska börja med att reovera köket på ett nyinköpt hus och tar gärna emot tips om billiga och bra ställen som säljer vitvaror, hemsidor butiker med mera. Kom gärna med tips om vilka vitvaror märken osv som ni tycker är bra. Vu ska byta ut hels maskin parken så alla förslag tas tacksamt emot. Ha en bra helg/ Milton
smiler: [citat] De går men mosaiken e ju rätt känslig så försök få så slät å jämn yta som möjligt...
anax: Är det någon som har en bra tumregel för hur många lampor som behövs för allmänbelysning i ett kök, tänkte mej 230V 35-50W lampor samt dimmer. // Anders
adv: Hej, Är det verkligen ingen som har erfarenhet av det italienska märket Arrital. Köken ser väldigt läckra ut och är prisvärda, ligger i samma klass som HTH/Marbodal/Vedum, men med oändligt många fler val och kombinationer. Men: innan vi kökper dem så vill vi naturligtvis veta om det är kvalitet som håller?? Någon som vet?? Erfarenheter i allmänhet??
adv: Hej, Jag tycker Marbodal känns mer gediget i lådor etc än Ballingslöv, även om de senare ska ha högre "klass" på sina saker, i alla fall enligt prislappen. Vi har vita, rundade luckor från Marbodal (Rondo). De har hållt sig bra under de fyra år vi haft dem , och de har då blivit utsatta för en hel del av våra barn. Den enda kritik jag har är att jag önskat att de varit aningen mer
Pesco: Pyttekök, vill ej ha stor fläkt eller rör överallt, utan en kompakt fläkt med filter och utblås från fläkten. Vilka smidigare modeller finns? (Verkar inte va det populäraste alternativet). Måste bestämma till i morrn - så snabba tips!
EB: >Är det bara vi som haft sån tur?!? Nej, vi hade en häll i 16 år i gamla huset, och här snart två år. Båda Husqvarna. Inga problem för oss, men när en platta skulle bytas i den gamla hällen efter ca 12 år, klantade reparatören sig så att hällen sprack när han skulle sätta tillbaka den. Han blev inte glad, men efter en del mutter fick vi den givetvis ersatt. /EB
Hejduk..tig: På en tjeckisk sida så ser jag att eluttaget också kostar 300 kronor (899 CSK) Valutan står i 1 SEK = 3 CSK http://svitidla.hocker.cz/component/option,com_virtuemart/page,shop.browse/category_id,91/Itemid,26/
dalle: Tackar för tipsen! Ska sätta några repgips och kommer att behöva behålla falsen på åtminstone ett ställe. Där det är möjligt "lägger" jag skivorna för att få så stora sjok som möjligt. Bakom fläktkåpan blir det istället stående skivor med skarv.